PENGARUH LAYANAN BIMBINGAN KELOMPOK DAN LAYANAN KONSELING KELOMPOK TERHADAP PROKRASTINASI AKADEMIK SISWA KELAS XI DI SMA NEGERI 3 MANDREHE
DOI:
https://doi.org/10.22460/fokus.v8i5.27862Keywords:
Group Guidance, Group Counseling, Academic ProcrastinationAbstract
The implementation of group guidance and group counseling services by school counselors is expected to be carried out in accordance with established procedural stages. This study aims to examine the significant joint influence of Group Guidance services and Group Counseling services on Academic Procrastination, as well as to investigate the partial influence of Group Guidance services on Academic Procrastination, and the partial influence of Group Counseling services on Academic Procrastination. Based on the research findings, which include validated instrument products, it can be concluded that both Group Guidance and Group Counseling services significantly influence and contribute to reducing academic procrastination. Moreover, each 1% increase in variables Group Guidance and Group Counseling is associated with a 0.937% increase in variable Academic Procrastination. These findings demonstrate that well-implemented Group Guidance and Group Counseling services are highly effective in mitigating academic procrastination among students.
References
Adhiputra, N. (2015). Konseling Kelompok: Perspektif Teori dan Aplikasi. Media Abadi.
Ami, D. E. (2020). Profil Karakter Prokrastinasi Akademik Pada Siswa Smp Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika , 415-416.
Bestari Laia1, S. F. (2021). Prokrastinasi Akademik Siswa Sma Negeri Di Kabupaten Nias Selatan. Jurnal Ilmiah AquinaS , 163.
Chandra, R. (2024). Penyebab Prokrastinasi pada Siswa Sekolah Menengah: literature reviuw. indonesian research on education , 2574.
Chandra, R. (2024). Penyebab Prokrastinasi pada Siswa Sekolah Menengah: Literature Review. indonesian research journal on education, 120-133.
Ibrahim, D. S. (2022). Peran Guru Dalam Membentuk Karakter Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif . Jurnal DIDIKA : Wahana Ilmiah Pendidikan Dasar , 115-125.
Jadidah, I. T. (2023). Faktor Penyebab Perilaku Prokrastinasi Akademik Padamahasiswa Fitk Angkatan 2021 UIN Raden Fatah Palembang. JIMR, 112-124.
laia, b. (2022). Prokrastinasi Akademik Siswa SSMAma Negeri Di Kabupaten Nias Selatan. Jurnal Ilmiah AquinaS , 115-122.
Lutfia, H. (2023). Regulasi Diri dan Prokrastinasi Akademik Mahasiswa dalam Mengerjakan Tugas Akhir di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Al Husna, 112-126.
Syifani, S. (2022). rancangan program pelayanan BK Berbasis Faktor yang Mempengaruhi Prokrastinasi Akademik Peserta Didik SMK Negeri 2 Bukittinggi (Studi pada Kelas XI Tata Boga) . jurnal pendidikan dan konseling , 18.
Ayuna, R. S. Q., & Wahyuni, E. (2023). Cognitif behaviour therapy untuk mengurangi prokrastinasi akademik siswa : literature review. Teraputik : Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 7 number 2, 1–11.
Aziza, N. (2023). Penerapan Konseling SFBC (Solution Focused Brief Counseling) Untuk MenurunkanPerilaku Prokrastinasi Akademik Siswa Kelas XI SMA Negeri 5 Enrekang.
Dartina, V., Nabila, S., Alfaiz, A., & Maharani, I. F. (2024). Systematic Literature Review: Penerapan Layanan Konseling Kelompok Solution Focused Brief Therapy (SFBT) pada Peserta Didik di Sekolah Menengah. Indonesian Journal of Educational Counseling, 8(1), 36-46.
Hidayat, A. H. (2021). Bimbingan dan Konseling dalam Perspektif Konseling Posmodernisme. Jurnal Al-Irsyad: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 3(1), 117-134.
Mufidah, H., Fitri, L., Adirama, D. R., Pedhu, Y., Grace, G., & Rundupadang, A. Pendekatan Solution Focused Brief Counseling (SFBC) untuk Mereduksi Prokrastinasi Akademik Siswa di SMA Negeri 14 Jakarta.
Nirmala, Y. T., Susilo, A. T., & Suryawati, C. T. (2023). Studi Kepustakaan Penerapan Solution-Focused Brief Therapy (SFBT) dalam Bimbingan dan Konseling. Jurnal Psikoedukasi Dan Konseling, 7(1), 18. https://doi.org/10.20961/jpk.v7i1.72112
Rustamana, A., Wahyuningsih, P., Azka, M. F., & Wahyu, P. (2024). Penelitian metode kuantitatif. Sindoro: Cendikia Pendidikan, 5(6), 81-90.
Sari, E. P., Hartati, S., Agungbudiprabowo, A., & Siswanti, R. (2022). Teknik–Teknik Bimbingan dan Konseling dalam Mengurangi Prokrastinasi Akademik Siswa. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 11896-11905.
Wahyuni, & Fadhillah, M. (2024). Analisis Tingkat Prokrastinasi Akademik Pada Siswa Analysis Of The Level Of Students’ Academic Procrastination. Jurnal Attending, 3(1).
Waruwu, K. I. R., Damanik, H. R., Lase, J. F., & Lase, F. (2024). Hubungan Efikasi Diri dengan Perilaku Prokrastinasi Akademik Siswa Kelas VIII di UPTD Smp Negeri 2 Gunungsitoli Utara. Jurnal Penelitian, Pendidikan dan Pengajaran: JPPP, 5(3), 309-319.
Yasjulia, R., Muta’alimah, N., Fahrezi, R. M., Khairunnisa, N. B., & Halimatussadiyah, E. (2022). Konseling SFBT Melalui Media Journaling dalam Mengatasi Prokrastinasi Akademik Peserta Didik Sekolah Menengah Atas Rosi. Journal of the Japan Welding Society, 91(5), 328–341. https://doi.org/10.2207/jjws.91.328
Asep Rahmatullah. (2021). Konseling Kelompok dalam Menjaga Lingkungan dan Kesehatan Perspekrtif al Qur’an. La-Tahzan: Jurnal Pendidikan Islam, 13(1), 19–31. https://doi.org/10.62490/latahzan.v13i1.124
Bimbingan, J., Vol, K., & Tahun, B. A. (2025). 1226 Peningkatan Kepercayaan Diri Korban. 9(2), 1226–1235. https://doi.org/10.31316/g-couns.v9i2.6299
Herik, E., Sah, M. M., Pambudhi, Y. A., Yunita, A., Hidayah, N., Psikologi, J., Oleo, U. H., Psikologi, J., Oleo, U. H., Psikologi, J., Oleo, U. H., Psikologi, J., Oleo, U. H., Psikologi, J., Oleo, U. H., Psikologi, J., & Oleo, U. H. (2020). Jurnal Ilmiah Bening : Belajar Bimbingan Dan Konseling. Jurnal Ilmiah Bening, 8, 91–102.
Jahju Hartini. (2022). Bimbingan Kelompok. In M. P. Lucky Nindi Riandika M., S.Pd. (Ed.), Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents. UD DUTA SABLON.
Karnangsyah, E. (2023). Konseling Kelompok Eksistensial Therapy dalam Perspektif Budaya dan Etika. 5(2), 169–178.
Ningtyas, I. W. (2021). Pelayanan Konseling Kelompok Dalam Menangani Kasus Bullying. Counseling AS SYAMIL: Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling Islam, 1(1), 34–47. https://doi.org/10.24260/as-syamil.v1i1.363
Nisrina, F., Syibli, Y. M., & Therapy, R. P. (2025). Layanan Konseling Kelompok Melalui Terapi Role Playing ( Bermain Peran ) Dalam MengataSI. 49–71.
Oktamala, L. I. A. (2024). Pe n ggu n aa n ko n seli n g kelompok (Vol. 2024).
Pebrimaya, F., Sobari, T., & Irmayanti, R. (2022). Layanan Bimbingan Kelompok Daring Berbantuan Aplikasi Google Meet Terhadap Bullying Siswa Kelas Viii Smp Advent Cimindi. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling Dalam Pendidikan), 5(6), 447–457. https://doi.org/10.22460/fokus.v5i6.9259
Pretitama, D., & Madiun, U. P. (2024). Strategi Layanan Bimbingan Kelompok Sebagai Upaya Meningkatkan Konsentrasi Belajar Melalui Media Permainan Uno Stacko pada Siswa Kelas VII-H SMP Negeri 4 Madiun Tahun Ajaran 2023 / 2024. 3(3), 82–89.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.