EFEKTIVITAS BIMBINGAN KELOMPOK UNTUK MENGURANGI PROKRASTINASI AKADEMIK PESERTA DIDIK KELAS XI SMA NEGERI 2 MANDAU KABUPATEN BENGKALIS
DOI:
https://doi.org/10.22460/fokus.v8i5.28427Keywords:
Group Guidance, Academic ProcrastinationAbstract
Academic procrastination is one of the problems for students in schools. Academic procrastination is a behavior of delaying academic tasks. The purpose of this study is to: 1) Describe the academic procrastination of students before the implementation of group guidance. 2) Describe the academic procrastination of students after the implementation of group guidance. 3) The effectiveness of group guidance services to reduce academic procrastination of students. This study was conducted using an experimental method of one group pretest-posttest design. The research population involved 32 students. The research sample was 12 students. The sampling technique used purposive sampling technique, namely the technique of determining samples with certain considerations. The research instrument was a Likert scale questionnaire. The validity test using correlation person product moment on 30 students trial resulted in 41 valid items with r count > r table (0.361). The reliability test showed a Cronbach's Alpha value of 0.934. The data analysis technique used was the t-test. The results of this study indicate: 1) Academic procrastination of students before the implementation of group guidance is in the fairly high category with a percentage of 50%, 2) Academic procrastination of students after the implementation of group guidance is in the low category with a percentage of 75%. 3) There is a difference in academic procrastination of students before (pretest) and after (posttest) being given group guidance treatment. Proven by the results of the t-test obtained a value of 2.299 > 1.795 and a significant value of 0.042.
References
Aklima, Y., Supriyanto, A., & Antara, U. (2020). Upaya Mengurangi Prokrastinasi Akademik Siswa Melalui Layanan Bimbingan Kelompok (Pada Masa Pandemi Covid-19 Di SMA Negeri 1 Muara Batu). Prosiding Pendidikan Profesi Guru FKIP Universitas Ahmad Dahlan, 6, 919–927.
Ayuni, S. N., & Setiowati, A. (2022). Efektivitas Bimbingan Kelompok Teknik Diskusi untuk Mengatasi Prokrastinasi Akademik Siswa Kelas X Jurusan Tari Di SMK Negeri 1 Kasihan Tahun Pelajaran 2021/2022. G-Couns: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 6(2), 325–334.
Fitriani, L. (2024). Faktor Internal dan Eksternal yang Mempengaruhi Kesiapan Kerja. Pendidikan Dasar dan Menengah (Dikdasmen), 12(3), 135–145.
Iven Kartadinata, S. T. (2008). Prokrastinasi Akademik dan Manajemen Waktu. Indonesian Psychological Journal, 23(2), 109–119.
Jannah, M., & Muis, T. (2014). Prokrastinasi Akademik (Perilaku Penundaan Akademik) Mahasiswa Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Surabaya. Jurnal BK UNESA, 4(3), 1–8.
Kumalasari, Sinring, A., & Akhmad Harum. (2023). Penerapan Teknik Self-Management untuk Mengurangi Perilaku Prokrastinasi Akademik Siswa Sekolah Menengah Atas. Pinisi Journal of Art, Humanity and Social Studies, 3(4), 128–145.
Laia, B., Florina Laurence Zagoto, S., Theresia Venty Fau, Y., Duha, A., Telaumbanua, K., Permata Sari Lase, I., Ziraluo, M., Magdalena Duha, M., Laia, B., & Luahambowo, B. (2022). Prokrastinasi Akademik Siswa SMA Negeri di Kabupaten Nias Selatan. JURNAL ILMIAH AQUINAS, 10(11), 162–168.
Lisnawati, A. (2022). Upaya Mengurangi Prokrastinasi Akademik Siswa Kelas VIII Menggunakan Layanan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Self Management di SMP Negeri 10 Kota Jambi. Skripsi, 33(1), 1–12.
Maulidia, D. (2019). Efektivitas Layanan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Diskusi Kelompok untuk Mengurangi Kenakalan Siswa Kelas XI di SMA Negeri 9 Banda Aceh. Skripsi Fakultas Tarabiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh, 170205043, 16.
Ramadhani, A. P., Anidar, J., Negeri, U., & Bonjol, I. (2023). Efektivitas Layanan Bimbingan Kelompok dalam Mereduksi Perilaku Prokrastinasi Akademik Siswa SMK Negeri 28 Jakarta. Jurnal Al-Taujih, 9(1), 61–65.
Ramadhani, E., & Sari, K. (2018). Efektivitas Layanan Bimbingan Kelompok Menggunakan Pendekatan Discovery Learning untuk Mengurangi Prokrastinasi Akademik Mahasiswa Mengerjakan Skripsi. Wahana Didaktika : Jurnal Ilmu Kependidikan, 16(2), 193.
Riansyah, H., Satrianta, H., & Astriyaningsih, A. (2018). Bimbingan Kelompok Teknik Role Play untuk Mereduksi Prokrastinasi Akademik Siswa. Jurnal Fokus Konseling, 4(1), 72.
Sari, Dela, S.; Kardo, Rici ;Wae, R. (2022). Pelaksanaan Bimbingan Kelompok untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis. Indonesian Research Journal on Education, 2(3), 1030–1037.
Srigiwati, T., Widyastuti, A., D., & Muhliawati, Y. (2020). Upaya Mereduksi Prokrastinasi Akademik melalui Layanan Bimbingan Kelompok Teknik Diskusi Bagi Peserta Didik Kelas XII APHP B SMK Negeri 1 Wanayasa. Prosiding Pendidikan Profesi Guru, 357–368.
Sulastri, E. (2021). Upaya Meningkatkan Kepercayaan Diri melalui Layanan Bimbingan Kelompok pada Siswa Kelas IX SMP Negeri 3 Batang Hari 2018. Jurnal Education of Batanghari, 3(1), 100–113.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.