EFEKTIVITAS LAYANAN BIMBINGAN KELOMPOK TEKNIK SHAPING UNTUK MEREDUKSI PERILAKU PROKRASTINASI AKADEMIK SISWA SMP

Penulis

  • Putri Chitasya Shagita IKIP Silliwangi
  • M Afrilianto IKIP Siliwangi
  • Ardian Renata Manuardi IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/fokus.v8i2.24406

Kata Kunci:

Academic Procrastination, Group Guidance, Shaping Techniques

Abstrak

The aim of this research is to assess the effectiveness of group guidance using a shaping approach to reduce academic procrastination behavior among students who fail to complete academic assignments. Group guidance that uses shaping techniques aims to help modify negative behavior into positive behavior by changing initial behavior into final behavior, thus showing the expected or desired behavior. This research uses a Mix Method or a combination of quantitative data and qualitative data using the Explanatory Sequential Design research design. Quantitative data processing techniques use questionnaires, while qualitative data is processed using observation, interviews and documentation studies. Using a purposive sampling procedure, the subjects in this research were ten students. Based on the findings showing that the research hypothesis was accepted, group guidance assisted by shaping techniques succeeded in reducing students' academic procrastination behavior, obtained t-count = -21.124 with a significance level (2-tailed) of 0.000 < 0.05. Specifically, there were variations in the level of academic procrastination behavior before and during group guidance treatment.

Referensi

Abdillah, F., dan Fitriana, S. (2021). Penerapan Konseling Cognitive Behaviour dengan Teknik Self Management untuk Mengatasi Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa. Sultan Agung Fundamental Research Journal, 2(1), 11–24.

Afriyanti, N., Handoyo, A. W., dan Conia, P. D. D. (2022). Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Focus Group Discussion (FGD) untuk Meningkatkan Self Efficacy. Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia, 7(2), 249-255.

Amanah, S., & Lisnawati, A. (2023). Upaya Mengurangi Prokrastinasi Akademik Siswa Kelas VIII menggunakan Layanan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Self-Management di SMP Negeri 10 Kota Jambi. Journal on Education, 5(2), 2034-2043.

Erlangga, E. (2017). Bimbingan kelompok Meningkatkan Keterampilan Berkomunikasi Siswa. PSYMPATHIC: Jurnal Ilmiah Psikologi, 4(1), 149-156.

Ernawati, E., dan Sumarwoto, V. D. (2016). Efektivitas Layanan Konseling Kelompok dengan Pendekatan Behavioral melalui Teknik Shaping untuk Mengurangi Prokrastinasi Akademik Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 Barat Kabupaten Magetan. Counsellia: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 6(1), 41-53.

Fadilah, S. N. (2019). Layanan Bimbingan Kelompok dalam Membentuk Sikap Jujur melalui Pembiasaan. Islamic Counseling: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 3(2), 167-178.).

Ferrari, J. R., Johnson, J. L., dan McCown, W. G. (1995). Procrastination and Task Avoidance: Theory, Research, and Treatment. Plenum Press, New York and London: Springer Science dan Business Media.

Hendrawan, S. T. A., dan Sulastra, M. C. (2022). Studi Komparasi Dimensi Parenting Style terhadap Prokrastinasi Akademik Siswa SMA" X". Jurnal Consulenza: Jurnal Bimbingan Konseling dan Psikologi, 5(2), 137-146.

Irfan, M., dan Setyaputri, N. Y. (2022). Penguatan Motivasi Belajar Peserta Didik yang Baik melalui Layanan Bimbingan Kelompok. In Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan dan Pembelajaran) (Vol. 5, pp. 1137-1141).

Iskandar, Y. (2023). Hubungan Self-Efficacy dengan Prokrastinasi Akademik Mahasiswa Semester 5 Fakultas Bisnis dan Humaniora Universitas Nusa Putra (Sebuah Proposal Penelitian). Psikologi dan Konseling West Science, 1(01), 43–52.

Khotimah, C., Wahyuni, E. N., Permatasari, D., dan Latifah, L. (2021). Upaya Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa Berbantu Teknik Shaping. JKI (Jurnal Konseling Indonesia), 7(1), 1-6.

Komariah, K. (2020). Pengaruh Bimbingan Kelompok dengan Teknik Outbound untuk Meningkatkan Perilaku Prososial. Ijoce: Indonesian Journal of Counseling and Education, 1(1), 24-31.

Lestari, K. E., dan Yudhanegara, M. R. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT Refika Aditama.

Munawaroh, T. (2019). Peningkatan Kemampuan Pengembangan Diri dalam Memakai Baju melalui Teknik Shaping pada Siswa Tunagrahita Ringa Kelas IV SLB Korpri Kauman. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Sekolah Dasar, 5(1), 53-61.

Pane, I., Hadju, V. A., Maghfuroh, L., Akbar, H., Simamora, R. S., Lestari, Z. W., ... dan Aulia, U. (2021). Desain Penelitian Mixed Method. Aceh: Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.

Puluhulawa, M., Djibran, M. R., dan Pautina, M. R. (2017). Layanan Bimbingan Kelompok dan Pengaruhnya terhadap Self-Esteem Siswa. In Proceeding Seminar Dan Lokakarya Nasional Bimbingan Dan Konseling 2017 (pp. 301-310).

Sakiah, N. A., & Effendi, K. N. S. (2021). Analisis Kebutuhan Multimedia Interaktif Berbasis PowerPoint Materi Aljabar pada Pembelajaran Matematika SMP. JP3M (Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pengajaran Matematika), 7(1), 39-48.

Suhadianto, S., dan Pratitis, N. (2020). Eksplorasi Faktor Penyebab, Dampak dan Strategi untuk Penanganan Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa. Jurnal RAP (Riset Aktual Psikologi Universitas Negeri Padang), 10(2), 204-223.

Diterbitkan

2025-05-28