HUBUNGAN KOMUNIKASI ORANG TUA TERHADAP KESEPIAN EMOSIONAL PADA MAHASISWA BIMBINGAN KONSELING

Penulis

  • Moedtmainnah Ismail Universitas Muhammadiyah Palopo
  • Andi Nurhayati UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH PALOPO
  • Septya Suarja UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH PALOPO

DOI:

https://doi.org/10.22460/fokus.v8i4.28563

Kata Kunci:

parental communication, emotional loneliness

Abstrak

This study aims to examine the relationship between parental communication and emotional loneliness among students of the Guidance and Counseling Study Program at Universitas Muhammadiyah Palopo. Emotional loneliness is a psychological condition characterized by feelings of emptiness, alienation, and the absence of meaningful emotional closeness with significant others, including parents. Effective communication between parents and children is believed to provide emotional support that can reduce feelings of loneliness. This research employed a quantitative method with a correlational approach. The sample consisted of 108 students selected using a simple random sampling technique. Data were collected using validated and reliable questionnaires on parental communication and emotional loneliness. The data were analyzed using Pearson correlation, which showed a significant relationship between the two variables, with a significance value of 0.000 (p < 0.05) and a correlation coefficient of 0.625, indicating a strong positive correlation. These findings suggest that the better the quality of communication between students and their parents, the lower the level of emotional loneliness experienced. Therefore, open, empathetic, and supportive communication from parents is essential in maintaining the emotional well-being of university students.

Referensi

Adzania. (2023). Hubungan Antara Keterlibatan Orang Tua Dengan Loneliness (kesepian) Pada Santri Mas Darul Ihsan Aceh Besar. Jurnal Psikologi UIN Sultan Syarif Kasim Riau, 2(1), 970–986. http://repository.usd.ac.id/29883/2/989114110_Full%5B1%5D.pdf%0Ahttps://journal.unibos.ac.id/jpk%0Ahttps://journal.iaisambas.ac.id/index.php/Cross-Border/article/view/1141%0Ahttp://journal.uad.ac.id/index.php/Citizenship/article/view/6284

Agriyanti, S. M., & Rahmasari, D. (2021). Perbedaan Tingkat Kesepian pada Siswa Kelas X dan XI Ditinjau dari Efektivitas Komunikasi Orangtua. Charater: Jurnal Penelitian Psikologi, 8(5), 181–188.

Akib, S., & Perkasa, A. W. A. P. (2022). Peran Komunikasi dalam Dunia Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 5589–5596.

Appulembang. (2019). Pengaruh Pola Asuh terhadap Kualitas Hidup Siswa Pelaku Tawuran. Jurnal Muara Ilmu Sosial, Humaniora, Dan Seni, 1(1), 210. https://doi.org/10.24912/jmishumsen.v1i1.351

Dewi Solehatin, & Qoni’ah Nur Wijayani. (2023). Analisis Komunikasi Antara Orang Tua Dan Anak Dan Pengaruhnya Terhadap Perilaku Anak. TUTURAN: Jurnal Ilmu Komunikasi, Sosial Dan Humaniora, 2(1), 53–61. https://doi.org/10.47861/tuturan.v2i1.683

Febriani, Z. (2021). Perbedaan Tingkat Kesepian Pada Remaja Ditinjau Dari Jenis Kelamin. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5, 7032–7037.

Handayani, T. (2022). Ratu Vi Kecamatan Labuhan Ratu Kabupaten.

Hastuti, R. Y., & Baiti, E. N. (2019). Hubungan Kecerdasan Emosional Dengan Tingkat Stress Pada Remaja. Jurnal Ilmiah Kesehatan, 8(2), 82–91. https://doi.org/10.35952/jik.v8i2.152

Jabnabillah, F., & Margina, N. (2022). Analisis Korelasi Pearson Dalam Menentukan Hubungan Antara Motivasi Belajar Dengan Kemandirian Belajar Pada Pembelajaran Daring. Jurnal Sintak, 1(1), 14–18.

Jatmikowati, T. E. (2018). Efektifitas Komunikasi Orang Tua Terhadap Kepribadian Intrapersonal Anak. Pedagogi : Jurnal Anak Usia Dini Dan Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 1. https://doi.org/10.30651/pedagogi.v4i2.1936

Julianto, V., Cahayani, R. A., Sukmawati, S., & Aji, E. S. R. (2020). Hubungan antara Harapan dan Harga Diri Terhadap Kebahagiaan pada Orang yang Mengalami Toxic Relationship dengan Kesehatan Psikologis. Jurnal Psikologi Integratif, 8(1), 103. https://doi.org/10.14421/jpsi.v8i1.2016

Magdalena, S. M. (2023). Hubungan Family Functioning Dan Kesepian Pada Mahasiswa Perantau. Experientia: Jurnal Psikologi Indonesia, 11(1), 17–30. https://doi.org/10.33508/exp.v11i1.4604

Margaretha. (2023). School-based mental health promotion: A global policy review. Frontiers in Psychiatry, 14(April). https://doi.org/10.3389/fpsyt.2023.1126767

Nur Fitriyani Hamzah. (2024). Peran Komunikasi Antar Pribadi Terhadap Orang Tua Dalam Pembentukan Karakter Anak. TUTURAN: Jurnal Ilmu Komunikasi, Sosial Dan Humaniora, 2(1), 184–194. https://doi.org/10.47861/tuturan.v2i1.762

Nurhayati, N., & Wahyuni, R. (2020). Penggunaan Model Discovery Learning Berbasis Media Interaktif Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Dalam Belajar Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika Al Qalasadi, 4(1), 31–36. https://doi.org/10.32505/qalasadi.v4i1.1748

Putri, A. F. D., & Prasetyo, M. H. (2021). Kebijakan Hukum Pidana Dalam Penanggulangan Tindak Pidana Di Bidang Pertambangan. Jurnal Pembangunan Hukum Indonesia, 3(3), 312–324. https://doi.org/10.14710/jphi.v3i3.312-324

Salasatikhana. (2024). Analisis Keterbukaan , Empati , dan Dukungan dalam Hubungan Single Father dan Anak : Peluang dan Tantangan. 5(3), 1405–1422.

Savitri, R. A., & Rahmahana, R. S. (2020). Kesepian Ditinjau Dari Kualitas Komunikasi Pada Remaja Dengan Orangtua Tunggal. Psikologika : Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Psikologi, 14(1), 71–79. https://doi.org/10.20885/psikologika.vol14.iss1.art7

Shafiananta. (2024). Apakah Mahasiswa Mengalami Loneliness?: Studi Kasus Pada Mahasiswa Baru Perantau di Universitas Negeri Semarang. Jurnal Mediasi, 3(1), 11–24. http://jurnalilmiah.org/journal/index.php/mediasi

Simpson, T. M. (2023). Faktor Pendukung Dan Penghambat Komunikasi Interpersonal Orang Tua Singel ParentDalam MendidikAnaknyaTerhadap Pendidikan Agamadi BlokGading Dusun XXLr. PertanianDesa Klambir V. Civil War Book Review, 8(3), 14487–14494. https://doi.org/10.31390/cwbr.8.3.19

Siregar. (2021). Model Pola Asuh Otoriter Orang Tua Terhadap Perkembangan Kepribadian Anak. Jurnal Golden Age, Universitas Hamzanwadi Vol., 5(02), 139–146. https://doi.org/10.29408/jga.v5i01.3385

Sugiyono. (2020). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D.

Syamsuryadin. (2019). Tingkat Pengetahuan Pelatih Bola Voli Tentang Program Latihan Mental Di Kabupaten Sleman Yogyakarta. Jorpres (Jurnal Olahraga Prestasi), 13(1), 53–59. https://doi.org/10.21831/jorpres.v13i1.12884

Viera Valencia, L. F., & Garcia Giraldo, D. (2019). Kesepian BAB II. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 2(1), 16–40.

Wulandari, D., & Lestari, T. (2021). Pengaruh gadget terhadap perkembangan emosi anak. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1689–1695.

Wulandari, W. I. (2024). Pentingnya Kasih Sayang Orang Tua untuk Mendukung Tumbuh Kembang Anak Usia Dini yang Berkebutuhan Khusus. 1(4).

Diterbitkan

2025-07-23