EFEKTIVITAS BIMBINGAN KELOMPOK DENGAN TEKNIK SOSIODRAMA UNTUK MENINGKATKAN EMPATI SISWA SMP NEGERI 8 PALOPO

Penulis

  • Nur Laelah Universitas Muhammadiyah Palopo
  • Ainul Fahmi Universitas Muhammadiyah Palopo
  • Nur Saqinah Galugu Universitas Muhammadiyah Palopo

DOI:

https://doi.org/10.22460/fokus.v8i5.28866

Kata Kunci:

group guidance, sociodrama, empathy

Abstrak

This study aims to determine the effectiveness of group guidance services using the sociodrama technique in increasing the empathy of 7th-grade students at SMP Negeri 8 Palopo. The research applied a quantitative approach with a one-group pretest-posttest design. The sample consisted of 20 students with low empathy levels. The data collection instrument was an empathy scale questionnaire that had been tested for validity and reliability. Data were analyzed using the Paired Sample T-Test. The results showed a significant increase in students’ empathy levels after the intervention. The average pre-test score of 37.20 increased to 64.25 in the post-test. This proves that the sociodrama technique is effective in enhancing students’ empathy.

Referensi

Afifah, R., Lubis, H., & Saputra, A. (2024). Pengembangan Media Sosial sebagai Sarana Edukatif untuk Remaja. Jurnal Pendidikan Sosial, 12(1), 55–67.

Andriati, A., Sari, P., & Nursalim, M. (2019). Peningkatan Empati Siswa melalui Layanan Bimbingan Kelompok. Jurnal Konseling Indonesia, 5(2), 89–95.

Armila, A. (2020). Karakteristik Remaja dan Tantangan Sosial. Bandung: Alfabeta.

Asti Haryati, R. (2017). Teknik Sosiodrama dalam Layanan Bimbingan dan Konseling. Jurnal Edukasi, 8(1), 45–53.

Buana, R. A., Wijayanti, I., & Pratama, F. (2024). Penerapan Teknik Sosiodrama dalam Menumbuhkan Empati Sosial. Jurnal Psikopedagogi, 14(1), 33–41.

Cahyani, A., & Herdi, H. (2023). Peran Empati dalam Mencegah Perundungan di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, 11(2), 122–132.

Diswantika, N., Ardiansyah, T., & Gunawan, W. (2022). Empati sebagai Pilar Pendidikan Karakter. Surabaya: Literasi Nusantara.

Falah, N. F., & Widyarto, R. (2023). Pengembangan Model Bimbingan Emosional Melalui Drama Sosial. Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Fauzi, A., & Hasanah, U. (2024a). Strategi Bimbingan dalam Menangani Siswa Antisosial. Jurnal Konseling Remaja, 9(1), 11–20.

Fauzi, A., & Hasanah, U. (2024b). Peran Guru BK dalam Mengembangkan Empati. Jurnal Bimbingan dan Konseling, 16(1), 67–74.

Hamidaturrohmah, I., Nurhayati, N., & Rahman, A. (2020). Empati dan Kecerdasan Sosial Siswa. Jurnal Psikologi Pendidikan, 10(3), 201–209.

Hartanti, L. (2022). Komunikasi Interpersonal dalam Dunia Pendidikan. Yogyakarta: Deepublish.

Ibda, H. (2023). Pendidikan Nilai dan Penguatan Karakter. Semarang: CV. Pena Persada.

Kang, H., Widodo, S., & Mulyadi, M. (2020). Empathy Development in Adolescents. International Journal of Youth Studies, 13(2), 89–97.

Mendrofa, D., Yusuf, R., & Hasan, M. (2024). Analisis Perilaku Prososial Remaja di Lingkungan Sekolah. Jurnal Psikologi Islam, 9(1), 55–63.

Mulinda, A., Rahmah, N., & Dewi, M. (2020). Peran Guru BK dalam Menangani Kasus Perundungan. Jurnal Bimbingan Konseling, 14(2), 88–96.

Mustikasari, R., Lestari, D., & Wahyuni, S. (2021). Penguatan Karakter Siswa Melalui Teknik Sosiodrama. Jurnal Pendidikan Karakter, 9(1), 44–53.

Na’imah, L. (2023). Implementasi Sosiodrama dalam Pengembangan Nilai Sosial. Jurnal Pendidikan Nilai, 8(2), 73–81.

Nurbaiti, T. (2019). Strategi Guru BK dalam Layanan Preventif. Bandung: CV Mandiri.

Putri, A. (2020). Perilaku Empatik Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Psikologi Remaja, 6(2), 110–118.

Sari, D. N., Nugroho, S. M., & Anggraini, E. (2019). Bimbingan Kelompok sebagai Upaya Pencegahan Konflik Sosial. Jurnal Pendidikan, 8(2), 142–151.

Sindy, A. (2022). Bimbingan dan Konseling Remaja. Jakarta: Prenada Media.

Sulikhah, L., & Setyaputri, D. (2023). Bimbingan Kelompok dengan Sosiodrama untuk Meningkatkan Kepedulian Sosial. Jurnal Konseling Edukasi, 7(1), 22–31.

Veronica, T., Damanik, M., & Fitria, L. (2022). Sosiodrama sebagai Metode Efektif dalam Bimbingan Sosial. Jurnal Ilmu Pendidikan, 10(1), 101–109.

Virly, N., Safitri, R., & Abidin, R. (2023). Refleksi Sosial Melalui Sosiodrama. Jurnal Bimbingan dan Konseling Islam, 5(1), 29–36.

W.D. Lestari, I., Pratama, H., & Ulfa, S. (2020). Sosiodrama dan Penguatan Empati Siswa. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 13(2), 87–96.

Yaqin, M. (2021). Internalisasi Nilai Empati dalam Pembelajaran Sosial. Malang: UIN Press.

Diterbitkan

2025-09-08