COMPARISON PROBLEM SOLVING MATHEMATICS STUDENTS JUNIOR HIGH SCHOOL IN CIMAHI CITY BETWEEN USING MURDER COLLABORATIVE LEARNING MODEL WITH USING A SAINTIFIC APPROACH

Authors

  • Aip Syarif Hasan Efendi IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jiml.v1i2.p123-129

Keywords:

Mathematical problem solving, collaborative learning MURDER, scientific approach

Abstract

This research is motivated by the low ability of solving mathematical problems of junior high school students towards mathematics subjects. This study aims to find out whether the problem solving ability of junior high school students using MURDER Collaborative Learning Model is better than the students who use the Scientific Approach. Method in this research is experiment. The population in this study is all students of class VIII SMP Negeri in Kota Cimahi. The sample was taken by random class, from 13 classes obtained two classes, namely VIII-B as experimental class I and class VIII-C as experiment class IIl. The experimental class I used the MURDER Collaborative Learning Model, while the experimental class II used the Scientific Approach. Research data obtained through the instrument in the form of data pretest and postest mathematical problem solving ability. The data were processed by normality test, homogeneity test, and test of difference of two mean using Minitab 17 software. The results showed that the ability of solving mathematical problems of junior high school students using MURDER Collaborative Learning Model is better than students using the Scientific Approach.

References

Fazrin, N. (2010). Penerapan Teknik MURDER dalam Pengajaran Pembelajaran Berdiskusi pada Siswa SMK PGRI 2 Cimahi [Online]. Tersedia: http://www.repository.upi.edu. (Diakses 8 Juli 2015)..

Hasanah, L. N. (2016). Perbandingan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP Negeri di Kota Cimahi antara yang Menggunakan Model Pembelajaran Kolaboratif MURDER dengan yang Menggunakan Pendekatan Saintifik [Studi Pemula]. Cimahi: Tidak diterbitkan.

Herdian (2010). Model Pembelajaran Kolaboratif MURDER [Online]. Tesedia: http://herdy07.wordpress.com/2010/05/27/model-pembelajaran-kolboratif-MURDER. (Diakses 8 Juli 2015).

Hosnan, M. (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indoensia.

Juanda, R. Y. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Mood-Understand-Recall-Digest-Expand-Review untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP. Tesis UPI. Bandung: Tidak diterbitkan.

Komariah, K. (2011). Penerapan Metode Pembelajaran Problem Solving Model Polya untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah bagi Siswa Kelas IX-J di SMPN 3 Cimahi [Online]. Tersedia: http://www.core.ac.uk/download/pdf/11064766.pdf. (Diakses 5 Juli 2015).

Kusmiati, E. (2012). Pengaruh Pendekatan Open Ended terhadap Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Sekolah Dasar. Skripsi STKIP Siliwangi. Cimahi: Tidak diterbitkan.

Marlina, M. (2015). Perbandingan Kemampuan Penalaran Matematik Siswa SMP Negeri di Kota Cimahi antara yang Pembelajarannya Menggunakan Pendekatan Problem Solving dengan Pendekatan Saintifik. Skripsi STKIP Siliwangi. Cimahi: Tidak Diterbitkan.

Rahmawati, I. (2014). Pengaruh Pembelajaran Inkuiri Model Silver terhadap Peningkatan Kemampuan Representasi dan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP [Online]. Tersedia: http://repository.upi.edu. (Diakses 8 Juli 2015).

Ruseffendi, E. T. (2006). Pengantar kepada Membantu Guru Mengembangkan Kompetensinya dalam Pengajaran Matematika untuk Meningkatkan CBSA. Bandung: Tarsito.

Saidah, N. (2014). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Materi Pecahan melalui Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia pada Siswa Kelas IV SD 2 Gribid Tahun Pelajaran 2013/2014 [Online]. Tersedia: http://eprint.umk.ac.id/3175/1/1.-bagian-awal.pdf. (Diakses 8 Juli 2015).

Srimulyati, S. (2014). Penerapan Pendekatan Open-Ended terhadap Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa MTs. Skripsi STKIP Siliwangi. Cimahi: Tidak diterbitkan.

Wijayanti, A. (2012). Penerapan Model Connecting, Organizing, Reflecting, Extending (CORE) untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siwa SMP Bandung [Online]. Tersedia: http://wijayantianisa.blogspot.com/2012/07/penerapan-model-connecting-organizing.html#. ( Diakses 25 juni 1015).

Downloads

Published

2018-07-14