The Effect of Google Classroom-Assisted Realistic Mathematics Education Approach on Students’ Mathematical Reasoning Ability
DOI:
https://doi.org/10.22460/jiml.v7i4.22597Keywords:
Mathematical Reasoning Ability, Realistic Mathematics Education, Google ClassroomAbstract
References
Adiyanti, C. A., & Noor, A. I. (2019). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Terhadap Materi Persamaan Garis Lurus. Pros. Semin. Nas. Mat. Dan Pendidik. Mat. Sesiomadika, 2(2011), 560–566. https://journal.unsika.ac.id/index.php/sesiomadika/article/view/2821
Alfionita, F., & Hidayati, N. (2017). Analisis kemampuan pemahaman matematis siswa SMP pada materi bangun ruang sisi datar. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, 440–446. http://pmat-unsika.eu5.org/Prosiding/64RisnaTianingrum-SESIOMADIKA-2017.pdf
Aprilianti, Y., & Zanthy, L. S. (2019). Analisis Kemampuan Penalaran Matematik Siswa Smp Pada Materi Segiempat Dan Segitiga. Journal On Education, 01(02), 524–532. https:core.ac.uk/download/pdf/268404943.pdf
Aziz, H. E., & Hidayati, N. (2019). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa SMP pada Materi Aritmatika Sosial. Seminar Nasional Matematika Dan PendidikanMatematika, 2016, 824–828. http://journal.unsika.ac.id/index.php/sesiomadika
Bernard, M., & Rohaeti, E. E. (2016). Meningkatkan Kemampuan Penalaran Dan Disposisi Matematik Siswa Melalui Pembelajaran Kontekstual Berbantuan Game Adobe Flash Cs 4.0 (Ctl-Gaf). Edusentris, 3(1), 85. https://doi.org/10.17509/edusentris.v3i1.208
Ernawati. (2016). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa MTs Negeri Parung Kelas VII dalam Materi Segitiga dan Segi empat. Skripsi, 1–147.
Hendriana, H., Rohaeti, E. E., & Sumarmo, U. (2018). Hard Skills dan Soft Skills Matematik Siswa. PT Refika Aditama.
Herwati. (2015). Efektifitas Pendekatan Realistik Dalam Meningkatkan Kemampuan Penalaran Matematika Di Sma Negeri 1 Tembilahan Inhil Riau. Peluang, 4.
Jelita, L., & Zulkarnaen, R. (2019). Studi kasus kemampuan penalaran matematissiswa kelas VIII dalam menyelesaikan soal TIMSS. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika (SESIOMEDIKA), 803–808.
Junaedi, I., Asikin, M., & Masrukan, M. (2015). Penerapan Realistic Mathematics Education (RME) dengan Konteks Karakter dan Konservasi untuk Meningkatkan Kemampuan Mahasiswa dalam Menyusun Proposal Penelitian. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 6(2), 177. https://doi.org/10.15294/kreano.v6i2.4988
Lestari, A. (2017). Penerapan Pendekatan Realistic Mathematics Education ( Rme ) Untuk Meningkatkan. Jurnal Eleketronik Pendidikan Matematika Tadulako, 2(1).
Mustamin, S. H. (2017). Pembelajaran Matematika Dengan Pendekatan Realistik. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 20(2), 231–239. https://doi.org/10.24252/lp.2017v20n2i8
Putra, & Nurfauziah. (2018). P2M STKIP Siliwangi P2M STKIP Siliwangi. Jurnal Ilmiah P2M STKIP Siliwangi P2M STKIP Siliwangi, 5(2), 1–6.
Putri Rimadona, A. D. F., & Robandy, B. (2018). Penerapan Pendekatan Realistic Mathematics Education (Rme) Untuk Meningkatkan Penalaran Matematis Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, III.
Raharjo, M. S., Azhar, E., & Faradillah, A. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Realistic Mathematics Education (Rme) Terhadap Kemampuan Penalaran Matematis Siswa. Seminar Nasional Pendidikan Matematika 2018, 01, 19–29.
Sabran, & Sabara, E. (2019). Keefektifan Google Classroom Sebagai Media Pembelajaran. Prosiding Seminar Nasional Lembaga. Penelitian Universitas Negeri Makasar, 122–125.
Saputri. (2018). Pengaruh Pendekatan Realistic Mathematic Education (RME) terhadap kemampuan penalaran matematika siswa SMKS-PP STABAT. Jurnal Matematics Paedagogic.
Sugiyono. (2019). Metode penelitian pendidikan (Kuantitatif, kualitatif, kombinasi, R&D dan penelitian pendidikan. ALFABETA,cv.
Triawan, E., & Sylviana, L. (2018). Smk Kelas X Melalui Pendekatan Realistic Mathematics Education ( Rme ). 01(03), 507–514.
Veralita, L., Rohaeti, E. E., & Purwasih, R. (2018). Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematik dan Kemandirian Belajar Siswa SMP melalui Pendekatan Realistic Mathematics Education. AKSIOMA : Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 9(1), 113. https://doi.org/10.26877/aks.v9i1.2455
Wijaya, A. (2011). Pendidikan Matematika Realistik Suatu Alternatif Pendekatan Pembelajaran Matematika. Graha Ilmu.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author is responsible for acquiring the permission(s) to reproduce any copyrighted figures, tables, data, or text that are being used in the submitted paper. Authors should note that text quotations of more than 250 words from a published or copyrighted work will require grant of permission from the original publisher to reprint. The written permission letter(s) must be submitted together with the manuscript.