Analysis of Students’ Errors in Solving Mathematical Critical Thinking Problems on Junior High School
DOI:
https://doi.org/10.22460/jiml.v8i2.23858Keywords:
Mathematical Critical Thinking Problems, Students’ Errors, Junior High SchoolAbstract
References
Andini, V., & Warmi, A. (2019). Analisis Tingkat Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Peserta didik Sekolah Menengah pertama Kelas VIII Pada Materi Relasi dan Fungsi. Prosiding Sesiomadika: Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(1), 602-609.
Angela, F.; Roza, Y., & M. (2024). Analisis Respon Siswa Terhadap Kebutuhan Penggunaak Komik Sebagai Media Pembelajaran Matematika Materi Bentuk Aljabar Siswa SMP. 173–183.
Anggraini, N. P., Siagian, T. A., & Agustinsa, R. (2022). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Berbasis Akm. ALGORITMA: Journal of Mathematics Education, 4(1), 58–78. https://doi.org/10.15408/ajme.v4i1.25325
Balok, B., Ralmugiz, U., Fatmawati, A., & Syarief, N. H. (2023). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Model Problem Posing Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Di Smp Negeri Mandala. MEGA: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 85–90. https://doi.org/10.59098/mega.v3i2.833
Drijvers, P., Goddijn, A., & Kindt, M. (2011). Algebra education: Exploring topics and themes. In Secondary algebra education (pp. 5-26). Brill.
Endah, F. N., & Aini, I. N. (2019). Analysis of Students' Critical Thinking Abilities on Algebra Material. Proceedings of Ilmuomedika (National Seminar on Mathematics and Mathematics Education), 1999, 555–559.
Ennis, R. H. (2011). The Nature of Critical Thinking : An Outline of Critical Thinking Dispositions. 1–8.
Fatmawati, H., Mardiyana, & Triyanto. (2014). Analisis Berpikir Kritis Peserta didik Dalam pemecahan Masalah Matematika Berdasarkan Polya Pada Pokok Bahasan Persamaan Kuadrat. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 2(9), 899-910.
Hendriana, H., Rohaeti, E. E., & Sumarmo, U. (2017). Hard skills dan soft skills matematik siswa. Bandung: Refika Aditama, 7, 2017.
Hendriana, H., & Soemarmo, U. (2014). Penilaian pembelajaran matematika. Bandung: Refika Aditama.
Herawati, E., & Kadarisma, G. (2021). Analisis kesulitan siswa smp kelas VII dalam menyelesaikan soal operasi aljabar. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(2), 355–364. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i2.355-364
Jupri, A., Drijvers, P., & van den Heuvel- Panhuizen, M. (2014). Difficulties in initial algebra learning in Indonesia. Mathematics Education Research Journal, 26(4), 683-710. https://doi.org/10.1007/s13394- 013-0097-0.
Marisa, G.;Syaiful; & Hariyadi, B. . (2020). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Operasi Aljabar Berdasarkan Taksonomi SOLO. 11(1), 77–88.
Pertiwi, W. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematia Peserta Didik SMK Pada Materi Matriks. Jurnal Pendidikan Tambusai, dua(4), 793–801.
Siregar, H. M. (2019). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal tes kemampuan berpikir kreatif matematis materi Lingkaran. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 8(3), 497-507.
Syahbana, E. M. (2019). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Menggunakan Model Problem Posing pada Peserta Didik Sekolah Dasar. Educare, 17(1), 63–69. http://jurnal.fkip.unla.ac.id/index.php/educare/article/view/243
Timutius, F., Apriliani, N. R., & Bernard, M. (2018). Analisis kesalahan siswa kelas ix-g di smp negeri 3 cimahi dalam menyelesaikan soal pemecahan masalah matematik pada materi lingkaran. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(3), 305-312.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author is responsible for acquiring the permission(s) to reproduce any copyrighted figures, tables, data, or text that are being used in the submitted paper. Authors should note that text quotations of more than 250 words from a published or copyrighted work will require grant of permission from the original publisher to reprint. The written permission letter(s) must be submitted together with the manuscript.