How Good Mathematical Critical Thinking Skills of Elementary School Student? The Case on Fraction Material
DOI:
https://doi.org/10.22460/jiml.v8i3.23907Keywords:
Mathematical Critical Thinking Skills, Fraction, Elementary School StudentsAbstract
References
Amelia, Mendri, M, Marga, Retta A, Lara, Syafilin, S. (2023). Analis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Kelas IV SD Negeri 6 Talang Kalapa. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 1(2)
Amri, S. (2015). Implementasi Pembelajaran Aktif dalam Kurikulum 2013.Jakarta: Prestasi Pustakarya.
Ati, T. P., & Setiawan, Y. (2020). Efektivitas problem based learning-problem solving terhadap kemampuan berpikir kritis dalam pembelajaran matematika siswa kelas V. Jurnal Cendekia, 4(1), 294-303.
Azwar, S.(2010). Tes Prestasi Fungsi Pengembangan dan Pengukuran Prestasi Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Hendriana, Heris, Euis Eti Rohaeti, dan Utari Sumarmo. (2017). Hard Skills dan Soft Skills Matematik Siswa. Bandung: Refika Aditama.
Hendryawan, S., Yusuf Y., Wachyar, T. Y., Siregar, I., &Dwiyanti, W. (2017). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Smp Tingkat Rendah Pada Pembelajaran Berbasis Masalah Dengan Green’s Motivational strategies. Aksioma,8(2),50-58
Herdiman, I., dkk. (2018). Kemampuan Berpikir Kritis Matematik Siswa SMP Pada Materi Lingkaran. Jurnal Prisma, VII(1). https://jurnal.unsur.ac.id/prisma.
Kartini & Liliasari. (2012). Pengembangan Alat Ukur Berpikir Kritis Pada Konsep Termokimia Untuk Siswa SMA Peringkat Atas dan Menengah. Jurnal Pendidikan IPA Indoneesia, 1 (2), 21 – 26.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2017). Pendidikan Karakter Dorong Tumbuhnya Kompetensi Siswa Abad 21. [Online]. Tersedia: https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2017/06/pendidikan-karakter-dorong-tumbuhnya-kompetensi-siswa-abad-21 [Diakses pada 28 September 2023].
Kholifah.(2017). Analisis kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa SMP Kelas IX. ASkripsi Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatulloh. Jakarta.
Kowiyah. (2012). Kemampuan Berpikir Kritis. Jurnal Pendidikan Dasar,3(5), 175 – 179.
Krisiandi. (2016). Kompas Nasional. Dipetik 19 Oktober 2017, dari Kompas.com: http://nasional.kompas.com/read/2016/12/15/23091361/daya.imajinasi.siswa.lemah
Kusumawati, I. T., Soebagyo, J., & Nuriadin, I. (2022). Studi kepustakaan kemampuan berpikir kritis dengan penerapan model PBL pada pendekatan teori konstruktivisme. JURNAL MathEdu (Mathematic Education Journal), 5(1), 13-18.
Purwati (2016). Analisis kemampuan Berpikir Kritis dalam Menyelesaikan Masalah Persamaan Kuadrat Pada Pembelajaran Model Creative Problem Solving. Jurnal Kadikma,7(1) 84.
Rizky, I De, Ariyanto , L.,& Sutrisno (2017). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa. In Prosiding – SEMINAR NASIONAL MATEMATIKA DAN PENDIDIKAN MATEMATIKA( 2nd SENATIK) (PP 139- 145).
Sa'adilla, S., Sofiyan, S., & Fadilah, F. (2022). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Dengan Menggunakan Model Teams Games Tournament (Tgt) Pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 3(1), 28-35. https://doi.org/10.33365/ji-mr.v3i1.1688
Sugiono, (2016). Metode Penelitian Kuantitatif,Kualitatif dan R&D. Bandung: CV. ALFABETA
Syafruddin, I. S., & Pujiastuti, H. (2020). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematis: Studi Kasus pada Siswa MTs Negeri 4 Tangerang. Suska Journal of Mathematics Education, 6(2), 089-100
Umam, K, Suswandari, N. A., Wibowo, I. T., & Rohim, S. (2018). The Effect of think – Pair – Share Cooperative Learning Model Asisted With ICT on Mathematical Problem Solving Ability Amoong Junior High School Student. Paper di sajikan dalam proceddings of the 26rd International conference on Computers In Education (ICCE 2018), Christchurch, New Zealand (pp 94 – 98).
Yunita, N., Rosyana, T., & Hendriana, H. (2018). Analisis kemampuan berpikir kritis matematis berdasarkan motivasi belajar matematis siswa smp. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(3), 325-332. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i3.p325-332
Zulfa, Isna Amalia, (2017). Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Kelas VII Berdasarkan Implementasi Pada Model Pembelajaran Creative Problem Solving Dengan Strategi Talking Stick. Skripsi Universitas Negeri Semarang. Semarang.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author is responsible for acquiring the permission(s) to reproduce any copyrighted figures, tables, data, or text that are being used in the submitted paper. Authors should note that text quotations of more than 250 words from a published or copyrighted work will require grant of permission from the original publisher to reprint. The written permission letter(s) must be submitted together with the manuscript.