Analysis of Junior High School Students’ Mathematical Reasoning Ability on Two Variables Linear Equation System Material
DOI:
https://doi.org/10.22460/jiml.v8i3.23934Keywords:
Mathematical Reasoning Ability , Two Variables Linear Equation System , Junior High SchoolAbstract
References
Adriansyah, A., Solihah, S., & Effendi, A. (2024). Analisis Kesalahan Siswa Smp Berdasarkan Tahapan Newman Dalam Menyelesaikan Soal Sistem Persamaan Linear Dua Variabel (SPLDV). Proceeding Galuh Mathematics National Conference, 4(1), 9-18.
Anggraini, Yufri. (2021). Analisis Persiapan Guru dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2415-2422. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1241.
Ariati, C. & Juandi, D. (2022). Kemampuan Penalaran Matematis: Systematic Literature Review. LEMMA: Letters Of Mathematics Education, 8(2), 61-75. https://doi.org/10.22202/jl.2022.v8i2.5745.
Fadli, M. R. (2021). Memahami Desain Metode Penelitian Kualitatif. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(1), 33-54. http://doi.org/10.21831/hum.v21i1.38075.
Faelasofi, Rahma. (2017). Identifikasi Kemampuan Berpikir Kreatif Matematika Pokok Bahasan Peluang. Jurnal Edumath, 3(2), 155-163. https://doi.org/10.52657/je.v3i2.460.
Hulu, E. S. & Siswanti, W. (2024). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Materi SPLDV Ditinjau dari Pemahaman Konsep Siswa di Kelas VIII SMP Negeri 1 Toma. FAGURU: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Keguruan, 3(2), 1-15. https://doi.org/10.57094/faguru.v3i2.1351.
Kusumawardani, D. R., Wardono, Kartono. (2018). Pentingnya Penalaran Matematika dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1, 588-595.
Lestari, I. & Andinny, Y. (2020). Kemampuan Penalaran Matematika melalui Model Pembelajaran Metaphorical Thinking Ditinjau dari Disposisi Matematis. Jurnal Elemen, 6(1), 1-12. https://doi.org/10.29408/jel.v6i1.1179.
Nabila, F. Y. & Marlina, R. (2022). Analisis Kemampuan Penalaran Siswa SMP pada Materi Sistem Persamaan Linier Dua Variabel. Jurnal Educatio, 8(2), 474-482. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i2.1988
Noviyana, H., Nurdiana, A., & Zakia, A. H. (2024). Kemampuan Penalaran Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Soal HOTS melalui Model Pembelajaran IMPROVE. Jurnal Edumath, 10(2), 152-160. https://doi.org/10.52657/je.v10i2.2456.
Nurharyanto, D. W. (2023). Analisis Penalaran Matematis Mahasiswa PGSD terhadap Penyelesaian Soal Geometri Ruang. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik (JI-MR), 4(1), 1-6.
Ramadhan, A., Anwar, S., & Falak, A. F. (2021). Analisis kesalahan siswa dalam Rahmania, L. & Rahmawati, A. (2016). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Persamaan Linier Satu Variabel. Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 1(2), 165-174. https://doi.org/10.26594/jmpm.v1i2.639.
Rohmah, A. & Mahmudah, W. (2024). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Materi SPLDV Berdasarkan Tahapan Kastolan. SIGMA: Kajian Ilmu Pendidikan Matematika, 10(1), 1-7. http://dx.doi.org/10.53712/sigma.v10i1.2289.
Sari, P. P. & Lestari, D. A. (2020). Analisis Kesulitan Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 286-293. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i1.181.
Selvia, S., Rochmatin, T., & Zanthy, L. S. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Kemampuan Penalaran Matematik Siswa SMP Pada Materi SPLDV. JPMI: Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 2(5), 261-269. https://doi.org/10.22460/jpmi.v2i5.p261-270
Siahaan, Y. G., Gultom, S. P., & Panjaitan, S. M. (2023). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Peserta Didik pada Materi SPLDV di Kelas VIII SMP Negeri 1 Panei T.A 2023/2024. Innovative: Journal of Social Science Research, 3(6), 211-222.
Wea, F. & Saputro, M. (2024). Analisis Kesalahan Siswa dalam Memecahkan Masalah Bangun Ruang Sisi Datar Berdasarkan Taksonomi Solo. Imajiner: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 6(2), 49-58. https://doi.org/10.26877/imajiner.v6i2.15825.
Widyanawati, S., & Firmansyah, D. (2022). Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Kelas IX Pada Sistem Persamaan Linear Dua Variabel ( SPLDV ). Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika (Sesiomadika), 582–589.
Yanah & Hakim, D. L. (2022). Kemampuan Penalaran Matematis Siswa SMP dalam Menyelesaikan Masalah Sistem Persamaan Linear Dua Variabel. Jurnal Educatio, 8(1), 355-366. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i1.1995
Zulfah. (2017). Analisis Kesalahan Peserta Didik Pada Materi Persamaan Linear Dua Variabel di Kelas VIII Mts Negeri Sungai Tonang. Journal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 12-16. https://doi.org/10.31004/cendekia.v1i1.4.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author is responsible for acquiring the permission(s) to reproduce any copyrighted figures, tables, data, or text that are being used in the submitted paper. Authors should note that text quotations of more than 250 words from a published or copyrighted work will require grant of permission from the original publisher to reprint. The written permission letter(s) must be submitted together with the manuscript.