The Development of Learning Media on Building Three-Dimensional Shape using E-Comic
DOI:
https://doi.org/10.22460/jiml.v8i2.24636Keywords:
Learning Media , Three-Dimensional Shape , E-ComicAbstract
References
Aeni, W. A., & Yusupa, A. (2018). Model Media Pembelajaran E-Komik untuk SMA. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 6(1), 43–59. https://doi.org/https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v6n1.p43--59
Al-Hamzah, I. N. F., & Awalludin, S. A. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Ditinjau dari Gaya Belajar Siswa di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 2246–2254. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i3.832
Andriyani, F., & Kusmariyatni, N. N. (2019). Pengaruh Media Komik Berwarna terhadap Hasil Belajar IPA Siswa. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 2(3), 341–350. https://doi.org/https://doi.org/10.23887/jp2.v2i3.19282
Angga, P. M. W., Sudarma, I. K., & Suartama, I. K. (2020). E-Komik Pendidikan untuk Membentuk Karakter dan Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Edutech Undiksha, 8(2), 93–106. https://doi.org/https://doi.org/10.23887/jeu.v8i2.28920
Arianti, N. L. N., Darma, G. S., & Mahyuni, L. P. (2019). Menakar Keraguan Penggunaan QR Code dalam Transaksi Bisnis. Jurnal Manajemen Bisnis, 16(2), 67–78. https://doi.org/https://doi.org/10.38043/jmb.v16i2.2041
Asih, S. K. (2019). Keefektifan Model Pembelajaran Realistic Mathematics Education (RME) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Thinking Skills and Creativity Journal, 2(2), 103–110. https://doi.org/https://doi.org/10.23887/tscj.v2i2.21888
Awwalin, A. A. (2021). Analisis Kesulitan Siswa SMP Kelas VIII pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 4(1), 225–230. https://doi.org/https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i1.p225-230
Buchori, A., & Murtianto, Y. H. (2017). Pengembangan Comic Math dengan Pendekatan Etnomatematika pada Meteri Kubus dan Balok di SMP. AKSIOMA: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 8(1), 31–40. https://doi.org/https://doi.org/10.26877/aks.v8i1.1531
Topang, M. D., Intan, E. K. N., Sayako, E. S., & Ambarawati, M. (2022). Etnomatematika Alat Musik Tradisional Gandrang Bulo pada Pembelajaran Matematika Materi Bangun Ruang (Tabung). Prosiding Seminar Nasional IKIP Budi Utomo, 3(01), 288–298. https://doi.org/https://doi.org/10.33503/prosiding.v3i01.2437
Damayanti, E., Santosa, A. B., Zuhrie, M. S., & Rusimamto, P. W. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Terhadap Hasil Belajar Siswa Berdasarkan Gaya Belajar. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 9(3), 639–645. https://doi.org/https://doi.org/10.26740/jpte.v9n03.p639-645
Dwiqi, G. C. S., Sudatha, I. G. W., & Sukmana, A. I. W. I. Y. (2020). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Mata Pelajaran IPA untuk Siswa SD Kelas V. Jurnal Edutech Undiksha, 8(2), 33–48. https://doi.org/https://doi.org/10.23887/jeu.v8i2.28934
Fahrudin, A. G., Zuliana, E., & Bintoro, H. S. (2018). Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika melalui Realistic Mathematic Education Berbantu Alat Peraga Bongpas. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(1), 14–20. https://doi.org/https://doi.org/10.24176/anargya.v1i1.2280
Fatmianeri, Y., Hidayanto, E., & Susanto, H. (2021). Pengembangan Modul Elektronik Berbasis Differentiated Instruction untuk Pembelajaran Blended Learning. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 10(1), 50–62. https://doi.org/https://doi.org/10.25273/jipm.v10i1.8709
Fazriyah, N., Yulianti, A., & Saraswati, A. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Canva Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik di Sekolah Dasar. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(3), 104–111. https://doi.org/https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i3.1697
Fridayanti, Y., Irhasyuarna, Y., & Putri, R. F. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Audio-Visual pada Materi Hidrosfer untuk Mengukur Hasil Belajar Peserta Didik SMP/Mts. Jupeis: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1(3), 49–63. https://doi.org/https://doi.org/10.55784/jupeis.Vol1.Iss3.75
Hadi, C. F., & Yasi, R. M. (2022). Aplikasi Teknologi QR Code Pada Identifikasi Tumbuhan Di Wisata De-Djawatan. TEKIBA: Jurnal Teknologi Dan Pengabdian Masyarakat, 2(1), 7–12. https://doi.org/https://doi.org/10.36526/tekiba.v2i1.1583
Hamidah, D., Fadhilla, N. R., Maula, N. R., & Taufiqurrahman, M. A. (2021). Penerapan Pendekatan PMR dalam Menemukan Konsep Luas Permukaan dan Volume Tabung Pada Siswa SMP. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika Al Qalasadi, 5(2), 179–188. https://doi.org/https://doi.org/10.32505/qalasadi.v5i2.3305
Hasan, M., Milawati, M., Darodjat, D., Harahap, T. K., Tahrim, T., Anwari, A. M., Rahmat, A., Masdiana, M., & Indra, I. (2021). Media Pembelajaran. Tahta media group.
Hidayatullah, M. T., Asbari, M., Ibrahim, M. I., & Faidz, A. H. H. (2023). Urgensi Aplikasi Teknologi dalam Pendidikan di Indonesia. Journal of Information Systems and Management (JISMA), 2(6), 70–73. https://doi.org/https://doi.org/10.4444/jisma.v2i6.785
Hutapea, A. S. L., Febrian, F., & Tambunan, L. R. (2020). Validitas Modul dengan Pendekatan RME pada Materi Peluang Dengan Konteks Kemaritiman. Student Online Journal (SOJ) UMRAH-Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 1(2), 582–590.
Indah, W. (2023). Analisis Kemampuan Literasi Numerasi Berdasarkan Gaya Belajar pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 5840–5849. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.3202
Kunto, I., & Ariani, D. (2021). Ragam Storyboard Untuk Produksi Media Pembelajaran. Jurnal Pembelajaran Inovatif, 4(1), 108–120. https://doi.org/https://doi.org/10.21009/JPI.041.14
Labu, N. (2021). Analisis Karakteristik Gaya Belajar VAK (Visual, Auditorial, Kinestetik) Siswa Kelas X SMAK St. Petrus Ende Tahun Ajaran 2019/2020. Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Katolik, 1(1), 1–21. https://doi.org/https://doi.org/10.52110/jppak
Marasabessy, R., Hasanah, A., & Juandi, D. (2021). Bangun Ruang Sisi Lengkung dan Permasalahannya dalam Pembelajaran Matematika. EQUALS: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 4(1), 1–20. https://doi.org/https://doi.org/10.46918/equals.v4i1.874
Muhaimin, M. R., Ni’mah, N. U., & Listryanto, D. P. (2023). Peranan Media Pembelajaran Komik Terhadap Kemampuan Membaca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 4(1), 399–405. https://doi.org/https://doi.org/10.51494/jpdf.v4i1.814
Novita, I., Siddik, M., & Hefni, A. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Menulis Teks Cerpen Berdasarkan Teknik Storyboard pada Siswa Kelas XI SMA. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 3(1), 46–52. https://doi.org/https://doi.org/10.30872/diglosia.v3i1.29
Nuraida, I. (2017). Analisis Kesalahan Penyelesaian Soal Bangun Ruang Sisi Lengkung Siswa Kelas IX SMP Negeri 5 Kota Tasikmalaya. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 1(2), 25–30. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.25157/teorema.v1i2.550
Puspitasari, R. Y., & Airlanda, G. S. (2021). Meta-Analisis Pengaruh Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik (PMR) Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(2), 1094–1103. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i2.878
Radiusman, R., & Simanjuntak, M. (2020). Pemecahan Masalah Generalisasi Pola Matematika Calon Guru Sekolah Dasar Ditinjau Dari Gaya Belajar [The Problem Solving Of Mathematical Pattern Generalization By Prospective Elementary School Teachers Based On Learning Styles]. JOHME: Journal of Holistic Mathematics Education, 4(1), 1–16. https://doi.org/https://dx.doi.org/10.19166/johme.v4i1.2654
Rahmadhani, V., & Arum, W. (2022). Literature Review Internet Of Think (IOT): Sensor, Konektifitas dan QR Code. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(2), 573–582. https://doi.org/https://doi.org/10.38035/jmpis.v3i2.1120
Rahmata, A., Tuljannah, L., Chotimah, S. C., & Fiangga, S. (2020). Validitas E-Comic Matematika Berbasis Pemecahan Masalah pada Materi Kesebangunan. JRPM (Jurnal Review Pembelajaran Matematika), 5(1), 53–65. https://doi.org/https://doi.org/10.15642/jrpm.2020.5.1.53-65
Rosmala, A. (2021). Model-Model Pembelajaran Matematika. Bumi Aksara.
Supit, D., Melianti, M., Lasut, E. M. M., & Tumbel, N. J. (2023). Gaya Belajar Visual, Auditori, Kinestetik Terhadap Hasil Belajar Siswa. Journal on Education, 5(3), 6994–7003. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/joe.v5i3.1487
Triwiyanto, T. (2022). Manajemen Kurikulum dan Pembelajaran. Bumi Aksara.
Wijaya, N., Irsyad, H., & Taqwiym, A. (2022). Pelatihan Pemanfaatan Canva dalam Mendesain Poster. FORDICATE, 1(2), 192–199. https://doi.org/https://doi.org/10.35957/fordicate.v1i2.2418
Wonggo, D., Olii, D., & Kenap, A. A. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Sistem Digital Berbasis Android di Prodi PTIK Unima. Edutik: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi Dan Komunikasi, 2(1), 100–112. https://doi.org/https://doi.org/10.53682/edutik.v2i1.3413
Wulandari, I. M., & Anugraheni, I. (2021). Pengembangan Media Komik Matematika Berbasis Visual pada Materi Kerucut dan Tabung di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 7(2), 269–277. https://doi.org/https://doi.org/10.5281/zenodo.4683023
Yusmin, E. (2017). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Pada Materi Bangun Ruang Sisi Lengkung di SMP. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 6(4). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v6i4.19848
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author is responsible for acquiring the permission(s) to reproduce any copyrighted figures, tables, data, or text that are being used in the submitted paper. Authors should note that text quotations of more than 250 words from a published or copyrighted work will require grant of permission from the original publisher to reprint. The written permission letter(s) must be submitted together with the manuscript.