Implementation of Open-Ended Approach to Improve Mathematical Creative Thinking Skills and Self-Efficacy
DOI:
https://doi.org/10.22460/jiml.v8i2.25613Keywords:
Mathematical Creative Thinking Skills , Self-Efficacy , Open-Ended ApproachAbstract
References
Ardi Waluyo. (2018). Pengaruh Pendekatan Open-Ended Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Dalam Mata Pelajaran Matematika Di Sekolah Dasar. Jurnal Jpsd, 4(2), 105–111.
Dahlan, T., Nurhadi, M., & Rohimah, S. M. (2017). Pengaruh Pendekatan Open-Ended Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Mahasiswa Pgsd. Symmetry: Pasundan Journal Of Research In Mathematics Learning And Education, 6(3), 1135–1150. https://Doi.Org/10.23969/Symmetry.V2i1.381
Fadhila, M. A. N., & Kurniasari, I. (2023). Pemecahan Masalah Matematis Kontekstual Open-Ended Ditinjau Dari Self-Efficacy Siswa Smp. Mathedunesa, 12(1), 335–358. https://Doi.Org/10.26740/Mathedunesa.V12n1.P335-358
Faturohman, I., & Afriansyah, E. A. (2020). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Melalui Creative Problem Solving. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 107–118. Https://Doi.Org/10.31980/Mosharafa.V9i1.596
Fitriana, C. E., & Risnawati, R. (2021). Kemampuan Pemecahan Masalah Pada Pembelajaran Dengan Pendekatan Open-Ended Ditinjau Dari Self Efficacy Peserta Didik. Seminar Nasional Paedagoria, 1(September), 5–9. http://Journal.Ummat.Ac.Id/Index.Php/Fkip/Article/View/5640
Hasyim, M., & Andreina, F. K. (2019). Analisis High Order Thinking Skill (Hots) Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Open Ended Matematika. Fibonacci: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 5(1), 55. Https://Doi.Org/10.24853/Fbc.5.1.55-64
Kemendikbud 2024. (2024). Kurikulum Pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, Dan Jenjang Pendidikan Menengah. Permendikbud Ristek Nomor 12 Tahun 2024, 1–26.
Khatimah, H., & Fatmah. (2019). Proses Berpikir Kreatif Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Ditinjau Dari Self Efficacy. Jurnal Pendidikan Mipa, 9(2), 128–132. https://Doi.Org/10.37630/Jpm.V9i2.237
Lestari, R., & Rahmi, D. (2019). Pengaruh Penerapan Pendekatan Open-Ended Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Berdasarkan Kemandirian Belajar Siswa Sekolah Menengah Pertama Negeri 2 Pekanbaru. Juring: Journal For Research In Mathematics Learning , 2(3), 239–248. Http://Ejournal.Uin-Suska.Ac.Id/Index.Php/Juring/Article/View/7664/4412
Manurung, A. S., Fahrurrozi, F., Utomo, E., & Gumelar, G. (2023). Implementasi Berpikir Kritis Dalam Upaya Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kreatif Mahasiswa. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 5(2), 120–132. Https://Doi.Org/10.36232/Jurnalpendidikandasar.V5i2.3965
Maryani, N., Marlina, N., & Amelia, R. (2019). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Smk Kelas X Melalui Pendekatan Open Ended Pada Materi Trigonometri. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 21–27. Https://Doi.Org/10.31004/Cendekia.V3i1.67
Milchatin Noor, A., & Amidi. (2024). Studi Literatur: Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Ditinjau Dari Self Efficacy Dalam Model Team Assisted Individualization. Prisma: Prosiding Seminar Nasional Matematika, 7(2), 137–149. Https://Proceeding.Unnes.Ac.Id/Prisma
Mu’minah, I. H. (2021). Studi Literatur: Pembelajaran Abad-21 Melalui Pendekatan Steam (Science, Technology, Engineering, Art, And Mathematics) Dalam Menyongsong Era Society 5.0. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 3, 584–594.
Nasution, E. Y. P. (2017). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Smp Dengan Menggunakan Pendekatan Open-Ended. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 3(2), 1–15.
Nurfajri, H. (2022). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Smp It Albina Kota Ternate Pada Materi Operasi Bilangan Bulat. 2(1), 1–23.
Priangga, Y. S. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Smartphone Untuk Memfasilitasi Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 1116–1126. Https://Doi.Org/10.31004/Cendekia.V5i2.599
Purbonugroho, H., Wibowo, T., & Kurniawan, H. (2020). Analisis Berpikir Kritis Siswa Dalam Menyelesaikan Masalah Open Ended Matematika. Maju: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 7(2), 53–62.
Putri, R. A., & Awalludin, S. A. (2024). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Ditinjau Dari Self Efficacy Dalam Menyelesaikan Soal Berbasis Literasi Dan Numerasi. Fibonacci : Jurnal Pendidikan Matematika, 10, 51–64. Https://Jurnal.Umj.Ac.Id/Index.Php/Fbc/Article/View/21758/10520
Ruchiyat, R. I., Dwi Putra, H., & Hendriana, H. (2024). Journal Of Innovative Of Mathematics Learning The Implemetation Of Constructive Approach To Improve Students Problem Solving Ability And Self Concept Ability. Journal Of Innovative Mathematics Learning , 7(1), 32–41. Https://Dx.Doi.Org/10.22460/Jiml.V7i1.P18586
Sa’dijah, C., Rafiah, H., Gipayana, M., Qohar, A., & Anwar, L. (2016). Asesmen Pemecahan Masalah Open-Ended Untuk Mengukur Profil Berpikir Kreatif Matematis Siswa Berdasar Gender. Sekolah Dasar: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 25(2), 147–159. Https://Doi.Org/10.17977/Um009v25i22016p147
Subaidi, A. (2016). Self-Efficacy Siswa Dalam Pemecahan Masalah Matematika. ∑Igma, 1(2), 64–68.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author is responsible for acquiring the permission(s) to reproduce any copyrighted figures, tables, data, or text that are being used in the submitted paper. Authors should note that text quotations of more than 250 words from a published or copyrighted work will require grant of permission from the original publisher to reprint. The written permission letter(s) must be submitted together with the manuscript.