The Development of Animated Video Learning Media Using Animaker to Improve Students' Critical Thinking Skills
DOI:
https://doi.org/10.22460/jiml.v8i2.26748Keywords:
Animated Video Learning Media, Animaker, Critical Thinking SkillsAbstract
References
Eka, H. F., Oktaviana, D., & Haryadi, R. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Menggunakan Software Powtoon terhadap Kemampuan Berpikir Kritis pada Materi Sistem Persamaan Linier Dua Variabel. JagoMIPA: Jurnal Pendidikan Matematika Dan IPA, 2(1), 1–13. https://doi.org/10.53299/jagomipa.v2i1.136
Ekayani, P. (2017). Pentingnya Penggunaan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja, 2(1), 1–11. https://www.researchgate.net/profile/Putu-Ekayani/publication/315105651
Fajrianti, R., & Meilana, S. F. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Animaker Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran IPS Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 6630–6637. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3325
Hodiyanto, H., Darma, Y., & Putra, S. R. S. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Macromedia Flash Bermuatan Problem Posing terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 323–334. https://journal.institutpendidikan.ac.id/index.php/mosharafa/article/view/mv9n2_13
Liberna, H. (2015). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Melalui Penggunaan Metode IMPROVE Pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 2(3). https://doi.org/10.30998/formatif.v2i3.101
Mahmuzah, R. (2015). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa SMP Melalui Pendekatan Problem Posing. Jurnal Peluang, 4(1). https://jurnal.usk.ac.id/peluang/article/view/5860
Mariana, S., & Zubaidah, E. (2015). Pengaruh Penggunaan Media Boneka Tangan Terhadap Keterampilan Bercerita Siswa Kelas V SD Se-Gugus 4 Kecamatan Bantul. Jurnal Prima Edukasia, 3(2), 166–176. https://doi.org/10.21831/jpe.v3i2.6538
Munawar, & Hasyim, A. (2020). Desain Pengembangan Bahan Ajar Digital Berbantuan Aplikasi Animaker. Jurnal Golden Age, 4(2), 310–320. https://doi.org/10.29408/goldenage.v4i02.2473
Razad, M. M., & Rahman, U. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran BERKEMA ( BERMAIN KEMATEMATIKAAN ) Berbantuan Construct 2 Kelas X MAN JENEPONTO. 5(3), 659–668. https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i3.659-668
Romadoni, W., & Susilo, A. (2019). Penerapan Media Pembelajaran Berbasis Video dengan Aplikasi Video Scribe untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Kelas X pada Mata Pelajaran Ekonomi di SMA Muhammadiyah 2 Surakarta Tahun Pelajaran 2018/2019. 1(1), 1–10. http://eprints.ums.ac.id/id/eprint/70578
Sari, Y. N. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi dengan Tema Tanah Airku Pada Anak Usia Dini di TK As-Syifa Kabupaten Kerinci Tahun Ajaran 2021/2022. https://repository.unja.ac.id/id/eprint/35140
Sasongko, G. W., & Suswanto, H. (2017). Pengembangan Game Sebagai Media Pelajaran Perakitan Komputer Kelas X. Jurnal Pendidikan, 2(7), 1017–1023. http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/ %0AEISSN: 2502-471X%0ADOAJ-SHERPA/RoMEO-Google Scholar-IPI
Sukestiyarno, Y. L., & Agoestanto, A. (2017). Batasan Prasyarat Uji Normalitas dan Uji Homogenitas pada Model Regresi Linear. Unnes Journal of Mathematics, 6(2), 168–177. https://doi.org/10.15294/ujm.v6i2.11887
Sulistyowati, N., Widodo, A. T. W. T., & Sumarni, W. (2012). Efektivitas Model Pembelajaran Guided Discovery Learning terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Kimia. Chemistry in Education, 1(2). https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/chemined/article/view/980
Supriyono. (2018). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 43–48. https://doi.org/10.26740/eds.v2n1.p43-48
Susilo, M. J. (2015). Analisis Kualitas Media Pembelajaran Insektarium dan Herbarium Untuk Mata Pelajaran Biologi Sekolah Menengah. Jurnal Bioedukatika, 3(1), 10–15. https://core.ac.uk/download/pdf/298089494.pdf
Syafitri, E., Armanto, D., & Rahmadani, E. (2021). Aksiologi Kemampuan Berpikir Kritis (Kajian Tentang Manfaat Dari Kemampuan Berpikir Kritis). Journal of Science and Social Research, 4(3), 320–325. https://doi.org/10.54314/jssr.v4i3.682
Ucisaputri, N., Nurhayati, N., & Pagiling, S. L. (2020). Pengaruh Pendekatan Saintifik Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Pada Siswa Smp Negeri 2 Merauke. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(3), 789. https://doi.org/10.24127/ajpm.v9i3.2919
Umar, M. A. (2016). Penerapan Pendekatan Saintifik dengan Menggunakan Metode Pembelajaran Berbasis Proyek (Project-Based Learning) pada Mata Pelajaran Kimia. Jambura Journal of Educational Chemistry, 11(2), 132–138. https://www.neliti.com/publications/277645/penerapan-pendekatan-saintifik-dengan-menggunakan-metode-pembelajaran-berbasis-p
Widiastika Asti, M., Hendracipta, N., & A Syachruroji, A. S. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Mobile Learning Berbasis Android pada Konsep Sistem Peredaran Darah Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 47–64. http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/5783
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author is responsible for acquiring the permission(s) to reproduce any copyrighted figures, tables, data, or text that are being used in the submitted paper. Authors should note that text quotations of more than 250 words from a published or copyrighted work will require grant of permission from the original publisher to reprint. The written permission letter(s) must be submitted together with the manuscript.