Development of Video-Assisted Problem Based Learning Models Worksheet to Improve Students’ Mathematical Problem-Solving Abilities on Junior High School
DOI:
https://doi.org/10.22460/jiml.v8i3.27095Keywords:
Mathematical Problem-Solving Abilities , Problem Based Learning , Video-Assisted Worksheet , Junior High SchoolAbstract
References
Akuba, S. F., Purnamasari, D., & Firdaus, R. (2020). Pengaruh Kemampuan Penalaran, Efikasi Diri dan Kemampuan Memecahkan Masalah Terhadap Penguasaan Konsep Matematika. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 4(1), 44. https://doi.org/10.33603/jnpm.v4i1.2827
Astuti. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Problem Based Learning (PBL) untuk Kelas VII SMP/MTs Mata Pelajaran Matematika. 05(02), 1011–1024.
Aulia Elissa, R., Bungana Perangin-angin, R., & Ruslan, D. (2019). Development of Student Worksheets-PBL Improve Students Critical Thinking Ability.
Cahya, N., & Siregar, B. H. (2023). Pengembangan LKPD Berbasis PBL Bernuansa Etnomatematika untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VII SMP. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 3229–3243. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i3.2923
Effendi, R., Herpratiwi, H., & Sutiarso, S. (2021). Pengembangan LKPD matematika berbasis problem based learning di sekolah dasar. Jurnal basicedu, 5(2), 920-929.
Fauzy, A., Jaenal, E., Danny, F., Hidayat, W., Hendriana, H., Putra, H. D., & Sugandi, A. I. (2023). Bahan Ajar Berbantuan Geogebra dan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis: Design Research. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 8(2), 257. https://doi.org/10.25157/teorema.v8i2.11596
Filahanasari, E., Fitriyani, N. H., & Putri, S. R. (2022). Pengembangan LKPD Berbasis Realistic Mathematics Education pada Materi Bangun Datar di Kelas IV SDN 03 Tiumang. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 6(2), 133. https://doi.org/10.24036/jippsd.v6i2.118119
Herdiansyah, K. (N.D.). Pengembangan Lkpd Berbasis Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis.
Laamena, C. M., Mataheru, W., & Hukom, F. F. (2021). Perbedaan Hasil Belajar Siswa Kelas Viii Smp Menggunakan Model Problem Based Learning (Pbl) Berbantuan Aplikasi Swishmax Dan Model Pembelajaran Konvensional Pada Materi Prisma Dan Limas. BAREKENG: Jurnal Ilmu Matematika Dan Terapan, 15(1), 029–036. https://doi.org/10.30598/barekengvol15iss1pp029-036
Meika, I., Ramadina, I., Sujana, A., & Mauladaniyati, R. (2021). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Dengan Menggunakan Model Pembelajaran SSCS. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 383–390. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i1.388
Nurhasanah, D. S., & Luritawaty, I. P. (2021). Model Pembelajaran REACT Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 71–82. https://doi.org/10.31980/plusminus.v1i1.1027
Nurmala, L. M., Zakiah, N. E., & Ruswana, A. M. (2023). Model Discovery Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Ditinjau dari Resiliensi Matematis. J-KIP (Jurnal Keguruan dan Ilmu Pendidikan), 4(1), 174-182.
Purnamayanti, I. G. A., Suharta, I. G. P., & Astawa, I. W. P. (2023). Pengembangan E-LKPD Interaktif Berorientasi PMRI untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa SMP Kelas IX. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 3147–3158. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i3.2884
Ramdani, R. A., & Amelia, R. (2024). The Development of Liveworksheet-Assisted Problem Based Learning Teaching Materials to Improve Students' Learning Outcomes on Social Arithmetic. (JIML) JOURNAL OF INNOVATIVE MATHEMATICS LEARNING, 7(1), 57-66.
Sari, A. P. P., & Lepiyanto, A. (2016). Pengembangan Lembar Kegiatan Peserta Didik (Lkpd) Berbasis Scientific Approach Siswa Sma Kelas X Pada Materi Fungi. BIOEDUKASI (Jurnal Pendidikan Biologi), 7(1), 41–48. https://doi.org/10.24127/bioedukasi.v7i1.489
Septianingtyas, N., & Jusra, H. (2020). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Peserta Didik Berdasarkan Adversity Quotient. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 657–672. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i2.263
Simbolon, J., Sakti, I., Wardana, R. W., Sutarno, S., & Nursaadah, E. (2023). PENGEMBANGAN E-MODUL BERBASIS STEM PADA MATERI SUHU DAN PERUBAHANNYA UNTUK SISWA KELAS VII SMP. DIKSAINS: Jurnal Ilmiah Pendidikan Sains, 3(2), 108-117.
Sumartini, T. S. (2018). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa melalui Pembelajaran Berbasis Masalah. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 148–158. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v5i2.270
Susanto, E., Malalina, M., & Yenni, R. F. (2022). Pengembangan LKPD Berbasis Etnomatematika Rumah Limas dengan Menggunakan Metode Inkuiri. Nabla Dewantara: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 38–48.
Zakiyah, S., Hidayat, W., & Setiawan, W. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah dan Respon Peralihan Matematik dari SMP ke SMA pada Materi SPLTV. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 227–238. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v8i2.437
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author is responsible for acquiring the permission(s) to reproduce any copyrighted figures, tables, data, or text that are being used in the submitted paper. Authors should note that text quotations of more than 250 words from a published or copyrighted work will require grant of permission from the original publisher to reprint. The written permission letter(s) must be submitted together with the manuscript.