The Implementation of Think Pair Share Model to Improve Mathematical Communication Ability on MTs Students
DOI:
https://doi.org/10.22460/jiml.v8i3.27395Keywords:
Mathematical Communication Ability, Think Pair Share, MTs StudentsAbstract
References
Arlina, A., Hasibuan, R. M., Syahida, N. A., Aqilla, N. P., & Aulaz, I. (2023). Meningkatkan Keterlibatan Siswa di Kelas Menggunakan Model Pembelajaran Think Pair Share. At-Tadris: Journal of Islamic Education, 2(2), 270–281. https://doi.org/10.56672/attadris.v2i2.101
Dalimunthe, S. A. S., Mulyono., Syahputra, E. (2022). Pengembangan Model Pembelajaran Interaktif Berbasis Think Pair Share untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. 06(01), 735–747.
Azhari, C. D. S., Afif, Z., & Kustati, M., Sepriyanti, N. (2023). Penelitian Mixed Method Research Untuk Disertasi. Innovative: Journal of Social Science Research, 3, 8010–8025.
Hommy, Y. D., Ayal, C. S., & Ngilawajan, D. A. (2021). Perbandingan Hasil Belajar Siswa Yang Diajarkan Dengan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) Dan Model Pembelajaran Konvensional. Educational Research Journal.42-48.
Siregar, M.H (2021). Pembelajaran Think-Pair-Share (TPS) Dalam Meningkatkan Berpikir Kritis Dan Akademik Siswa. Journal of Educational Integration and Development, 1(4), 2021.
Imanisa, N., Effendi, K. N. S., (2023). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP Pada Materi Segitiga. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif. https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i2.16010
Jusniani, N., & Nurmasidah, L. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Generatif Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik (JI-MR, 2(2), 12–19.
Lestari, I., & Luritawaty, I. P. (2021). Peningkatan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa dengan Model Think Pair Share dan Problem Based Learning.
Maria Simanjuntak, F., Sidabutar, R., & Novatrasio Sauduran, G. (2022). The Influence of Think Pair Share (TPS) Cooperative Learning Model on Students’ Mathematical Communication Ability In Class VIII SMP Negeri 12 Pematangsiantar. EduMatika: Jurnal MIPA, 2(4), 111–114. https://doi.org/10.30596/jcositte.v1i1.xxxx
Sari, N.W., & Nur, I. R. D (2024). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 2024(4), 611–619. https://doi.org/10.5281/zenodo.10530702
Nursamsih, L, R., & Rahayu, W. (2023). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Riset Pembelajaran Matematika Sekolah, 7.
Pertiwi, B., Novtiar, C. (2022). Analisis Kemampuan Penyelesaian Masalah Dan Komunikasi Matematis Soal Instrumen Relasi Dan Fungsi Pada Siswa Kelas IX di Kabupaten Bandung. https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i1.9-22
Hanisah & Noordyana, M. A. (2022). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa pada Materi Penyajian Data di Desa Bojong. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 131-140.
Purba, F. Y., & Rajagukguk, W. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. Kognitif: Jurnal Riset HOTS Pendidikan Matematika, 4(1). https://doi.org/10.51574/kognitif.v4i1.1276
Rada, M., Erawati, N. K., Indrawan, I. P. E., (2021). Penerapan Metode Think Pair Share untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII. Jurnal Emasains: Jurnal Edukasi Matematika dan Sains. https://doi.org/10.5281/zenodo.5607005
Setiawan, Y., & Cahyaningsih, U. (2023). Pengaruh Penggunaan Model Think Pair And Share Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 35–39.
Subagyo. (2020). Aplikasi Model Riset : Praktik Penelitian Kualitatif, Kuantitatif dan Mix Method. Inteligensia Media.
Syah, J. M., & Sofyan, D. (2021). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP di Kampung Paledang Suci Kaler pada Materi Segiempat dan Segitiga. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika.1(2), 373-384.
Tri, N. K., Dewi, Y., Made Sugiarta, I., & Parwati, N. N. (2021). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) Berbantuan Alat Peraga untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Siswa. Journal of Education Action Research, 5(1), 40–47. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JEAR/index.
Veronika Veronika, & Zul Amry. (2024). Penerapan Model Kooperatif Tipe TPS Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa dan Kemampuan Komunikasi Matematis di SMPN 5 Percut Sei Tuan. Jurnal Riset Rumpun Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 3(1), 335–350. https://doi.org/10.55606/jurrimipa.v3i1.2519.
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author is responsible for acquiring the permission(s) to reproduce any copyrighted figures, tables, data, or text that are being used in the submitted paper. Authors should note that text quotations of more than 250 words from a published or copyrighted work will require grant of permission from the original publisher to reprint. The written permission letter(s) must be submitted together with the manuscript.