Is Learning Motivation Can Affect Students’ Problem-Solving Skills in Junior High School? A Correlation Study
DOI:
https://doi.org/10.22460/jiml.v8i3.27600Keywords:
Problem-Solving Skills , Motivation , Correlation Study , Junior High SchoolAbstract
References
Agsya, F. M., Maimunah, M., & Roza, Y. (2019). Analisis kemampuan pemecahan masalah ditinjau dari motivasi belajar siswa Mts. Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, 4(2), 31–44. https://doi.org/10.23969/symmetry.v4i2.2003
Andriani, R., & Rasto, R. (2019). Motivasi belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 80–86. https://doi.org/10.17509/jpm.v4i1.14958
Angriani, A. D., Nursalam, Fuadah, N., & Bahruddin. (2018). Pengembangan instrumen tes untuk mengukur kemampuan pemecahan masalah matematika siswa. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 5(2), 211–223. https://doi.org/https://doi.org/10.24252/auladuna.v5i2a9.2018
Astuti, A., Waluya, S. B., & Asikin, M. B. (2020). Instrumen kemampuan berpikir kreatif matematika untuk siswa kelas iv sekolah dasar. Musamus Journal of Primary Education, 3(1), 27–34. https://doi.org/10.35724/musjpe.v3i1.3117
Fernando, Y., Andriani, P., & Syam, H. (2024). Pentingnya motivasi belajar dalam meningkatkan hasil belajar siswa. ALFIHRIS : Jurnal Inspirasi Pendidikan, 2(3), 61–68. https://doi.org/10.59246/alfihris.v2i3.843
Fitrianty, F., Yunita, A., & Juwita, R. (2022). Pengembangan instrumen tes kemampuan pemecahan masalah matematika di SMP negeri 12 padang. Lattice Journal : Journal of Mathematics Education and Applied, 2(1), 91–102. https://doi.org/10.30983/lattice.v2i1.5337
Harefa, N. (2018). Hubungan motivasi belajar terhadap keterampilan pemecahan masalah siswa pada metode praktikum. Jurnal Selaras : Kajian Bimbingan Dan Konseling Serta Psikologi Pendidikan, 1(1), 28–38. https://doi.org/10.33541/sel.v1i1.768
Hasanah, F. J., & Firmansyah, D. (2022). Analisis kemampuan pemecahan masalah ditinjau dari motivasi belajar siswa. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(1), 247–255. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i1.1959
Lestari, D. E., Amrullah, A., Kurniati, N., & Azmi, S. (2022). Pengaruh motivasi belajar siswa terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika pada materi barisan dan deret. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3), 1078–1085. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i3.719
Lukman, H. S., Setiani, A., & Agustiani, N. (2023). Pengembangan instrumen tes kemampuan pemecahan masalah matematis berdasarkan teori krulik dan rudnick: analisis validitas konten. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 326–339. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i1.1761
Mirnawati, M., Rukmigarsari, R. E., & Fuady, A. (2021). Hubungan motivasi belajar dan kepercayaan diri terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis siswa kelas viii di Smp kristen waikabubak. Jp3, 16(19), 137–142. Retrieved from https://jim.unisma.ac.id/index.php/jp3/article/view/12548
Mulyana, U. R., & Fitrianna, A. Y. (2019). Hubungan motivasi belajar terhadap kemampuan pemecahan masalah matematik siswa SMP pada materi segitiga segiempat. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 2(6), 415–420. https://doi.org/10.22460/jpmi.v2i6.p415-420
Nurrawi, A. E. P., Zahra, A. T., Aulia, D., Greis, G., & Mubarok, S. (2023). Motivasi belajar siswa terhadap hasil belajar matematika. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 29–38. https://doi.org/10.31980/plusminus.v3i1.1220
Pradita, A. L. E., Baidowi, Tyaningsih, R. Y., & Sarjana, K. (2025). Kemampuan pemecahan masalah matematika siswa ditinjau dari gaya belajar. Jurnal of Classroom Action Research (JCAR), 7(1), 98–97. https://doi.org/10.29303/jcar.v7i1.10400
Prastiwi, M. D., & Nurita, T. (2018). Kemampuan pemecahan masalah pada siswa kelas vii SMP. PENSA E-JURNAL: PENDIDIKAN SAINS, 6(2), 98–103. Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/pensa/article/view/23289
Rahim, A., Nopriadi, N., & Oktariani, D. (2022). Hubungan antara motivasi terhadap kemampuan pemecahan masalah fisika siswa saat pembelajaran daring. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(3), 816–823. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i3.2521
Rahman, S. (2021). Pentingnya motivasi belajar dalam meningkatkan hasil belajar. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar (pp. 289–302). Retrieved from https://ejurnal.pps.ung.ac.id/index.php/PSNPD/article/view/1076/773
Rambe, A. Y. F., & Afri, L. D. (2020). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa dalam menyelesaikan soal materi barisan dan deret. AXIOM : Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 9(2), 175–187. https://doi.org/10.30821/axiom.v9i2.8069
Rigusti, W., & Pujiastuti, H. (2020). Analisis kemampuan pemecahan masalah ditinjau dari motivasi belajar matematika siswa. Prima: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 1–10. https://doi.org/10.31000/prima.v4i1.2079
Sukendra, I. K., & Yuliastini, N. K. S. (2019). Analisis tingkat pendidikan orang tua, motivasi belajar, dan kemampuan pemecahan masalah hasil belajar matematika. Widyadari: Jurnal Pendidikan, 20(2), 78–89. https://doi.org/10.5281/zenodo.3516990
Tohir, M. (2019). Hasil PISA Indonesia tahun 2018 turun dibanding tahun 2015. In Paper of Matematohir (pp. 1–2). Retrieved from https://matematohir.wordpress.com/2019/12/03/hasil-pisa-indonesia-tahun-2018-turun-dibanding-tahun-2015/
Yulianto, A., Sisworo, S., & Hidayanto, E. (2022). Pembelajaran matematika berbantuan video pembelajaran untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar peserta didik. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(3), 403–414. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v11i3.731
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author is responsible for acquiring the permission(s) to reproduce any copyrighted figures, tables, data, or text that are being used in the submitted paper. Authors should note that text quotations of more than 250 words from a published or copyrighted work will require grant of permission from the original publisher to reprint. The written permission letter(s) must be submitted together with the manuscript.