The Implementation of Polya’s Strategy with Lumio Media to Enhance Students’ Mathematical Problem-Solving Skills on Junior High School
DOI:
https://doi.org/10.22460/jiml.v8i2.28055Keywords:
Mathematical Problem-Solving Skills , Polya Strategy , Lumio Media , Junior High SchoolAbstract
References
Ahda, H. (2018). Pengaruh Strategi Pemecahan Masalah Polya Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. In Jurnal Penelitian Pendidikan Mipa (Vol. 197, Issue 1).
Amalia, T., & Suryaningtyas, W. (2023). Effectiveness Implementation of Gagne’s Learning Theory with Combination Problem Solving Approach to Students’ Critical Thinking Ability. Mathematics Education Journal, 7(1), 31–46. https://doi.org/10.22219/mej.v7i1.24117
Aminuddin, J., Machmud, T., & Takaendengan, BR (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Sparkol VideoScribe Pada Materi SPLTV di SMA Negeri 1 Suwawa. FARABI: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika , 7 (2), 257-264.
Damayanti, T., & Sukestiyarno, Y. L. (2014). Meningkatkan karakter dan pemecahan masalah melalaui pendekatan brain-based learning berbantuan sirkuit matematika. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 5(1), 82-90.
Darmayanti, N., Manurung, K. S. B., Hasibuan, H., Puspita, S., Ginting, M. F. S., & Harahap, M. A. (2023). Pelaksanaan Teori Belajar Bermakna David Ausubel Dalam Pembelajaran Pendidikan Matematika. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (Jpdk), 5(1), 3388-3395. Http://Journal.Iaincurup.Ac.Id/Index.Php/Arithmetic/Index
Habuke, F., Hulukati, E., & Pauweni, K. A. (2022). Meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematika siswa melalui media pembelajaran interaktif articulate storyline pada materi peluang. Euler: Jurnal Ilmiah Matematika, Sains Dan Teknologi, 10(1), 103-110.
Harinda, V. D., Tumalun, N. K., & Regar, V. E. (2023). Pengaruh Langkah Polya Terhadap Hasil Belajar Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Barisan Dan Deret Geometri. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 2349–2358. Https://Doi.Org/10.31004/Cendekia.V7i3.2572
Haluti, A., Uno, H. B., Abbas, N., Djakaria, I., Badu, S. Q., Arwildayanto, A., & Djapri, N. (2022). Survey Media Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Glasser, 6(1), 70-74.
Janah, S. W., Surani, D., & Fricticarani, A. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Presentasi Lumio By Smart Pada Mata Pelajaran Aplikasi Pengolah Angka Dalam Meningkatkan Pola Pikir Kritis Siswa Di Kelas VII Mts Al-Khairiyah Pipitan. Journal On Education, 6(1), 8041-8047.
Mayasari, N., Utami, A. D., & Suriyah, P. (2020). Buku Referensi Fektivitas Model Penemuan Terbimbing Dengan Menggunakan Tugas Superitem Terhadap Pengembangan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika (Layout).
Noviantii, E., Yuanita, P., & Maimunah, M. (2020). Pembelajaran Berbasis Masalah Dalam Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Journal Of Education And Learning Mathematics Research (Jelmar), 1(1), 65-73.
Pahleviannur, M. R., Mudrikah, S., Mulyono, H., Bano, V. O., Rizqi, M., Syahrul, M., & Aini, K. (2022). Penelitian Tindakan Kelas. Pradina Pustaka.
Pauweni, K. A., & Iskandar, M. E. B. (2020). Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Melalui Model Problem-Based Learning Pada Materi Bilangan Pecahan. Euler: Jurnal Ilmiah Matematika, Sains dan Teknologi, 8(1), 23-28.
Polya, G. (1973). How To Solve It . Princeton, New Jersey: Princeton University Press.
Rizal, S. U., Maharani, I. N., Ramadhan, M. N., Rizqiawan, D. W., Abdurachman, J., & Damayanti, D. (2016). Media Pembelajaran.
Saleh, S. (2017). Analisis data kualitatif. Pustaka Ramadhan
Siswanto, E., & Meiliasari, M. (2024). Kemampuan pemecahan masalah pada pembelajaran matematika: systematic literature review. Jurnal Riset Pembelajaran Matematika Sekolah, 8(1), 45-59.
Suliarti, D., Maulidiya, D., & Utari, T. (2024). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Melalui Problem-Based Learning (Pbl) Berbantuan Alat Peraga. Arithmetic: Academic Journal Of Math, 6(2), 217-238.
Suryani, M., Jufri, L. H., & Putri, T. A. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Berdasarkan Kemampuan Awal Matematika. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 119-130. Http://Journal.Institutpendidikan.Ac.Id/Index.Php/Mosharafa
Wirda, A., Dhoni, A. R., Setianingsih, E. R., & Destrinelli, D. (2023). Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Multimedia Interaktif Berbasis Lumio By Smart. Journal On Teacher Education, 5(2), 380-386.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author is responsible for acquiring the permission(s) to reproduce any copyrighted figures, tables, data, or text that are being used in the submitted paper. Authors should note that text quotations of more than 250 words from a published or copyrighted work will require grant of permission from the original publisher to reprint. The written permission letter(s) must be submitted together with the manuscript.