The Effect of Problem-Based Learning Model on Students’ Learning Outcomes: A Case on Central Tendency Measures
DOI:
https://doi.org/10.22460/jiml.v8i2.28069Keywords:
Learning Outcomes , Problem-Based Learning , Central Tendency MeasuresAbstract
References
Abbas, N., Zakaria, P., Djoyosuroto, D. H., & Ododay, N. (2021). Designing a Problem-Based Mathematics Learning with the Integration of Guided Discovery Method. Proceedings of the First International Conference on Science, Technology, Engineering and Industrial Revolution (ICSTEIR 2020), 536(Icsteir 2020), 397–402.
Abdullah, A. W., Isa, D. R., & Podungge, N. F. (2021). Analisis Hasil Balajar Matematika Siswa Pada Meteri Matriks Melalui Pembelajaran Berbasis E-Learning. Euler : Jurnal Ilmiah Matematika, Sains Dan Teknologi, 9(1), 1–5.
Abín, A., Núñez, J. C., Rodríguez, C., Cueli, M., García, T., & Rosário, P. (2020). Predicting Mathematics Achievement in Secondary Education: The Role of Cognitive, Motivational, and Emotional Variables. Frontiers in Psychology, 11(May), 1–10.
Ade, W., Hulukati, E., & Zakiyah, S. (2022). Deskripsi Hasil Belajar Matematika Siswa Pada Materi Sistem Persamaan Linear Tiga Variabel di Madrasah Aliyah Al-Falah Limboto Barat. Jambura Journal of Mathematics Education, 3(1), 57–62.
Arends, R. I. (2012). Learning to teach (9th ed.). McGraw-Hill.
Ariyani, B., & Kristin, F. (2021). Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa SD. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(3), 353.
Atalap, S., Ismail, Y., & Takaendengan, B. R. (2025). Pengaruh Media Ispring Quiz Maker Terhadap Hasil Belajar Siswa ada Materi Bilangan Bulat di Kelas VII SMP Negeri 5 Bolaang Mongondow Utara. 13(1), 44–51.
Buyung, B., Wahyuni, R., & Mariyam, M. (2022). Faktor Penyebab Rendahnya Pemahaman Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Di Sd 14 Semperiuk a. Journal of Educational Review and Research, 5(1), 46.
Dods, R. F. (1997). An action research study of the effectiveness of problem-based learning in promoting the acquisition and retention of knowledge. Journal for the Education of the Gifted, 20(4), 423–437.
Hattie, J. (2009). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. Routledge.
Hildayanti, A. F., Permana, I., & Handayani, R. (2024). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar Matematika Materi Penyajian Data. Pedagogia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 16(1), 5–9.
Kamus Besar Bahasa Indonesia. 2 Arti Kata Pendidikan di Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI) (lektur.id)
Kirschner, P. A., Sweller, J., & Clark, R. E. (2006). Why minimal guidance during instruction does not work: An analysis of the failure of constructivist, discovery, problem-based, experiential, and inquiry-based teaching. Educational Psychologist, 41(2), 75–86.
Mahmud, I., Usman, K., & Takaendengan, B. (2024). Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematika dengan Menggunakan Pendekatan textit{Saintifik} Pada Materi Kubus dan Balok. Euler : Jurnal Ilmiah Matematika, Sains Dan Teknologi, 12(1), 113–118.
Nasution, N., Rahayu, R. F., Yazid, S. T. M., & Amalia, D. (2018). Pengaruh kemandirian belajar terhadap hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 12(1), 9-14.
Oribhabor, C. B. (2020). Evaluating the Effect of Activity Based Method of Teaching Mathematics on Nigerian Secondary School Students Achievement in Mathematics. 1, 77–87.
Pratiwi, E. A., Zulhaji, Z., & Hajar, A. (2023). Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) Untuk Meningkatkan Keaktifan Dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Profesi Keguruan, 2(2), 207.
Rahmah, N. (2018). Hakikat Pendidikan Matematika. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 1(2), 1–10.
Rasubala, M. A., Kaunang, M. S. C., & Sunarmi, S. (2023). Penerapan Model Problem Based Learning (Pbl) Pada Pembelajaran Seni Musik Vokal Di Kelas Viii Smp Negeri 4 Tondano. Kompetensi, 3(03), 2130–2142.
Samsudin, M. (2020). Faktor-Faktor yang Memengaruhi Belajar. Eduprof : Islamic Education Journal, 2(2), 162–186.
Suhartini, S., & Martyanti, A. (2017). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis pada Pembelajaran Geometri Berbasis Etnomatematika. Jurnal Gantang, 2(2), 105–111.
Suharto. (2017). Peningkatan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Lingkaran dengan Metode Penemuan Terbimbing. Cakawala: Jurnal pendidikan. 11(2), 91–99.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. UU No. 20 Tahun 2003.
Wulandari, P., Mujib, M., & Putra, F. G. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Investigasi Kelompok berbantuan Perangkat Lunak Maple terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 101–106.
Zebua, T. G. (2021). Teori Motivasi Abraham H. Maslow Dan Implikasinya Dalam Kegiatan Belajar Matematika. Range: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 68–76.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author is responsible for acquiring the permission(s) to reproduce any copyrighted figures, tables, data, or text that are being used in the submitted paper. Authors should note that text quotations of more than 250 words from a published or copyrighted work will require grant of permission from the original publisher to reprint. The written permission letter(s) must be submitted together with the manuscript.