The Implementation of Problem-Based Learning to Improve Mathematical Problem Solving Ability: A Case on Social Arithmetics
DOI:
https://doi.org/10.22460/jiml.v8i2.28121Keywords:
Mathematical Problem Solving Ability , Problem-Based Learning , Social ArithmeticsAbstract
References
Amelia, Z. (2020). Penerapan model Problem Based Learning dalam meningkatkan hasil belajar matematika siswa SMP [Skripsi tidak dipublikasikan].
Arends, R. I. (2019). Learning to Teach. McGraw-Hill.
Boaler, J. (2020). Mathematical Mindsets: Unleashing Students' Potential through Creative Math, Inspiring Messages and Innovative Teaching. John Wiley & Sons.
Damayanti, T., Takaendengan, B. R., Kobandaha, P. E., & Gombah, W. (2023). Digital natives preferences in how to learn mathematics: A qualitative study of preservice mathematics teachers. Jambura Journal of Mathematics Education, 4(1), 75–80. https://doi.org/10.34312/jmathedu.v4i1.19287
Fatimah, S., & Ardiansyah, R. (2023). The effect of problem-based learning in enhancing mathematical reasoning ability. Journal of Mathematics Education, 9(1), 35–44.
Habuke, F., Hulukati, E., & Pauweni, K. A. Y. (2022). Meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematika siswa melalui media pembelajaran interaktif Articulate Storyline pada materi peluang. Euler: Jurnal Ilmiah Matematika, Sains dan Teknologi, 10(1), 103–110.
Hidayati, P., Syafrizal, & Fadriati. (2023). Analisis faktor penyebab rendahnya hasil belajar matematika pada siswa kelas V sekolah dasar. Limas PGMI, 4(1), 46–58. http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/limaspgmi
Hmelo-Silver, C. E. (2004). Problem-based learning: What and how do students learn? Educational Psychology Review, 16(3), 235–266.
Idrus, T., Pomalato, S. W., Ismail, S., & Mohidin, A. D. (2023). Pengembangan instrumen kemampuan pemecahan masalah matematika peserta didik di SMA. Jambura Journal of Mathematics Education, 4(1), 63–74. https://doi.org/10.34312/jmathedu.v4i1.16404
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2022). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 16 Tahun 2022 tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah.
Lestari, D., & Wulandari, A. (2022). Application of PBL to improve students’ mathematical problem-solving skills. Indonesian Journal of STEM Education, 7(3), 89–97.
Nisak, K. (2016). Penerapan model Problem Based Learning (PBL) untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematika siswa di SMPN 2 Indra Jaya Sigli [Skripsi tidak dipublikasikan, UIN Ar-Raniry Banda Aceh].
Nurwan & Daud. (2017). Meningkatkan kemampuan siswa dalam membuat model matematika pada materi program linear melalui pendekatan matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, X(X), xx–xx. (Perlu dilengkapi volume dan halaman jika tersedia)
Oroh, F. A. (2021). Kemampuan pemecahan masalah siswa dalam menyelesaikan soal matematika kontekstual. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 45–52.
Pauweni, K. A. Y., & Iskandar, M. E. B. (2021). Meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematika melalui model Problem Based Learning pada materi bilangan pecahan. Euler: Jurnal Ilmiah Matematika, Sains dan Teknologi, 8(1), 23–28.
Putri, M., Yuliani, E., & Haris, M. (2020). Penerapan model Problem Based Learning untuk meningkatkan pemahaman konsep matematika siswa. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 8(2), 112–120.
Putri, R., Yuliani, D., & Haris, R. (2020). Pengaruh model Problem Based Learning terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 5(1), 45–58.
Safirah, A. D., & Abdillah, M. I. (2021). Pengaruh model Problem Based Learning terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika siswa SD. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 6(1), 45–52.
Salim, H., Karo-karo, I. R., & Haidir. (2020). Penelitian tindakan kelas: Teori dan aplikasi bagi mahasiswa, guru mata pelajaran umum dan pendidikan agama Islam di sekolah (Cet. ke-4). Medan: Perdana Publishing.
Setiawan, D., & Sari, N. (2021). Implementasi Problem Based Learning dalam pembelajaran matematika untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 6(2), 89–102.
Siagian, M. V., Saragih, S., & Sinaga, B. (2019). Development of learning materials oriented on problem-based learning model to improve students’ mathematical problem solving ability and metacognition ability. International Electronic Journal of Mathematics Education, 14(2), 331–340.
Suna, R., Mohidin, A. D., Katili, N., Abdullah, A. W., & Majid, M. (2022). Pengaruh model pembelajaran problem-solving terhadap kemampuan berpikir kreatif siswa pada materi pola bilangan. Research in the Mathematical and Natural Sciences, 1(2), 43–51.
Usman, K., Djakaria, I., & Hasan, S. (2021). Deskripsi hasil belajar siswa ditinjau dari kemampuan pemecahan masalah matematika. Jurnal Karya Pendidikan Matematika, 8(1), 13. https://doi.org/10.26714/jkpm.8.1.2021.13-17
Yusri, A. Y. (2018). Pengaruh model pembelajaran Problem Based Learning terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika siswa kelas VII di SMP Negeri Pangkajene. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 51–62. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v7i1.341
Yusuf, M. (2021). Penerapan model pembelajaran Problem Based Learning untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa kelas VII SMPN 9 Padangsidimpuan [Skripsi tidak dipublikasikan].
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author is responsible for acquiring the permission(s) to reproduce any copyrighted figures, tables, data, or text that are being used in the submitted paper. Authors should note that text quotations of more than 250 words from a published or copyrighted work will require grant of permission from the original publisher to reprint. The written permission letter(s) must be submitted together with the manuscript.