The Effectiveness of Heuristic Vee Model to Improve Students’ Mathematical Problem Solving Skills
DOI:
https://doi.org/10.22460/jiml.v8i3.28161Keywords:
Mathematical Problem Solving Skills , Heuristic Vee Model , Junior High SchoolAbstract
References
Adji, S. K., & Meilawati, I. (2020). Pentingnya Strategi Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Bahasa Dan Sastra Indonesia. Prosiding Samasta, 1–6.
Ajayi, V. O. (2020). Effects of Predict-Explain-Observe-Explain and Vee Heuristic Strategies on Students’ Achievement, Metacognitive Awareness and Self-Efficacy Belief in Organic Chemistry in Ekiti State, Nigeria. SSRN Electronic Journal, December 2019. https://doi.org/10.2139/ssrn.3587073
Bito, N., & Lokiman, R. (2020). Pengaruh Penerapan Multimedia Bangun Datar Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas Vii Smp. Prosiding Konferensi Nasional Penelitian Matematika Dan Pembelajarannya (KNPMP) V 2020, 1–12.
Fikri, M., Arjudin, A., Hikmah, N., & Kurniati, N. (2022). Analisis Kesalahan Siswa dalam Mengoneksikan Konsep Matematika pada Materi Pola Bilangan Kelas VIII MTs Dakwah Islamiyah Putra Nurul Hakim Kediri Tahun Ajaran 2018/2019. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 2(3), 679–690. https://doi.org/10.29303/griya.v2i3.184
Gowin, D. B., & Alvarez, M. C. (2005). The art of educating with V diagrams. Cambridge University Press.
Khafifah, N. (2022). the Effectiveness of the Heuristic Vee on Science. Pendidikan Dasar, 7(2), 64–73.
Pratama, S. W., Sunismi, & Hasana, S. N. (2020). Pemahaman Konsep Dan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Melalui Model Pembelajaran Matematika Realistik Dengan Strategi Heuristik Vee Materi Spldv. Jp3, 15(18), 50–64.
Rineka, P. T., Kurikulum, P., Remaja, P. T., & Zaini, H. (2018). Dimyanti dan Mudjiono. 2012. Belajar dan. Jurnal Pendidikan Empirisme: Edisi Juni 2018, 75.
Rumapea, R. (2017). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD DAN PEMBERIAN SOAL OPEN-ENDED TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA DITINJAU DARI KEMAMPUAN AWAL MATEMATIKA DI SMP JAKARTA PUSAT. UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Safitri, D. A. N., & Wahyuningsih, E. D. (2019). Eksperimentasi Strategi Pembelajaran Heuristik Vee terhadap Prestasi Belajar Matematika ditinjau dari Kemampuan Komunikasi Matematis. Integral (Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika), 1(2), 109–114.
Sitompul, D. N., & Hayati, I. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Direct Instruction Berbasis Games terhadap Minat Belajar Mahasiswa pada Mata Kuliah Akuntansi Pasiva Program Studi Pendidikan Akuntansi FKIP UMSU T.A 2017/2018. Liabilities (Jurnal Pendidikan Akuntansi), 2(3), 243–253. https://doi.org/10.30596/liabilities.v2i3.4023
Suleman, M., Ismail, Y., Machmud, T., & Majid, M. (2023). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Menggunakan Model PBL Dengan Berbantuan Multimedia Interaktif Pada Materi Luas Dan Volume Kubus Dan Balok. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(2), 4960–4974.
Szabo, Z. K., Körtesi, P., Guncaga, J., Szabo, D., & Neag, R. (2020). Examples of problem-solving strategies in mathematics education supporting the sustainability of 21st-century skills. Sustainability (Switzerland), 12(23), 1–28. https://doi.org/10.3390/su122310113
Unonongo, P., Ismail, S., & Usman, K. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar di Kelas IX. Jambura Journal of Mathematics Education, 2(2), 43–49. https://doi.org/10.34312/jmathedu.v2i2.10591
Wirevenska, I., Rulia, D., & Afni, K. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Think Talk Write Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Siswa. Serunai : Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 8(1), 47–53. https://doi.org/10.37755/sjip.v8i1.625
Zakiyah, S., Usman, K., & Gobel, A. P. (2021). Deskripsi Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Melalui Pembelajaran Daring pada Materi Persamaan Kuadrat. Jambura Journal of Mathematics Education, 2(1), 28–35. https://doi.org/10.34312/jmathedu.v2i1.10268
Pauweni, K. A., & Iskandar, M. E. B. (2020). Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Melalui Model Problem-Based Learning Pada Materi Bilangan Pecahan. Euler: Jurnal Ilmiah Matematika, Sains dan Teknologi, 8(1), 23-28.
Ling, C. Y., Osman, S., Daud, M. F., & Hussin, W. N. W. (2019). Application of vee diagram as a problem-solving strategy in developing students’ conceptual and procedural knowledge. International Journal of Innovative Technology and Exploring Engineering, 8(10), 2796-2800.
Setiani, N., Saragih, S., & Yuanita, P. (2024). Pengembangan Modul Berbasis Pendekatan Heuristik untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Pada Materi Peluang Kelas VIII SMP. Jurnal Absis: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 6(2), 976-987.
Kaitera, S., & Harmoinen, S. (2022). Developing Mathematical Problem-Solving Skills in Primary School by Using Visual Representations on Heuristics. LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education, 10(2), 111-146.
Putra, L. V., Purwanti, K. Y., & Khoiriyah, I. S. A. (2018). Pembelajaran Matematika Model Tutor Sebaya dengan Strategi Heuristik Vee. JANACITTA, 1(2).
Riantini, N. K., Ariawan, I. P. W., & Sariyasa, S. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Heuristik Vee untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas XI AP4 SMK Negeri 2 Singaraja. Jurnal Pendidikan Matematika Undiksha, 9(2), 52-64.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author is responsible for acquiring the permission(s) to reproduce any copyrighted figures, tables, data, or text that are being used in the submitted paper. Authors should note that text quotations of more than 250 words from a published or copyrighted work will require grant of permission from the original publisher to reprint. The written permission letter(s) must be submitted together with the manuscript.