The Development of Interacty-Assisted Learning Media for Junior High School Students: Statistics Material
DOI:
https://doi.org/10.22460/jiml.v8i3.28352Keywords:
Statistics Material , Interactive Learning Media , Interacty , Junior High SchoolAbstract
References
Andika, R., Ningsih, N. A., Restiyanti, Maessaroh, S., & Rasilah. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Dalam Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran 2 (3025–1206): 305–11.
Christiana, Eriza, Kresnadi, H., & Bistari. (2024). Pengembangan Media Interaktif Berbasis Microsoft Power Point Untuk Peserta Didik Kelas IV Sekolah Dasar Negeri 39 Pontianak Kota. Journal on Education 06 (02): 12774–82.
Faturrokhman, R. (2024). Media Pembelajaran Interaktif Meningkatkan Keterlibatan Dan Pemahaman Siswa Di Sekolah Smk Pembangunan. Jurnal Ilmu Pendidikan 2 (4): 713–21.
Febrianti, V., & Chotimah, S. (2020. “Analisis Kesulitan Pada Materi Statistika Kelas VIII Siswa SMP. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif 3 (5): 559–66. https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i5.559-566.
Putriyani, M., & Edriati, S. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Powtoon Pada Materi Statistika Kelas VIII Di SMPN 23 Padang. Jurnal Of Basic Education Studies 6 (1): 230–43.
Pagarra, H., Syawaluddin, A., Krismanto, W., & Sayidiman. (2022). Media Pembelajaran. Badan Penerbit UNM. Makasar: Badan Penerbit UNM.
Permendikbud. 2016. Permendikbud Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Nomor 22 Tahun 2016. Https://Peraturan.Bpk.Go.Id/Details/224242/Permendikbud-No-22-Tahun-2016, 1–15.
Prasetyo, Naro. n.d. “Pentingnya Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar Di Sekolah.” 2021. Accessed April 16, 2025. https://bpmpgorontalo.kemdikbud.go.id/2021/05/01/pentingnya-media-pembelajaran-dalam-proses-belajar-mengajar-disekolah/.
Prayekti, Novi. (2023). Perencanaan Pembelajaran Matematika. Banyuwangi : PT. Literasi Nusantara Abadi Grup.
Rahayu, O. P., & Ratni, P. (2020). Analisis Kesalahan Dalam Materi Statistika Pada Siswa Smp Kelas IX Berdasarkan Dari Perspektif Gender. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif 3 (5): 451–62. https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i5.451-462.
Mutiara, R., Yerizon, & Musdi, E. (2017). Tahap Preliminary Research Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Penemuan Terbimbing Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Peserta Didik Kelas VIII MTs/SMP. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika 6 (2): 237–46. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v6i2.445.
San, F. Y. G., Mardiana, P., Safitri, S., & Ardiansyah, T. (2024). Efektivitas Pembelajaran Sejarah Berbasis Kuis Interaktif Interacty.Me Dalam Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Peserta Didik Sma Di Kota Palembang. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar 09 (03) : 226–45.
Sari, D. I., & Hakim, L. (2019). Pengembangan LKPD Berbasis Saintifik Mata Pelajaran Layanan Lembaga Keuangan Syariah Kelas XI Semester I Kompetensi Keahlian Perbankan Syariah. Jurnal Pendidikan Akuntansi 07 (03): 342–46.
Seytandaru, T. A., Wahyuni, S., Putra, P. D. A. (2017). Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Multirepresentasi Pada Pembelajaran Fisika DI SMA/MA. Pembelajaran Fisika 6: 218–24.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. 23rd ed. Bandung: Alfabeta.
Sumarmo, U., Wahyu, H., Rafiq, Z., Hamidah, and Ratna, S. (2012). Kemampuan Dan Disposisi Berpikir Logis, Kritis, Dan Kreatif Matematik. Jurnal Pengajaran MIPA 17 (1): 17–33. https://ejournal.upi.edu/index.php/jpmipa/article/view/36048.
Sutrisno, A., & Joko. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Kelas VIII SMP AL-Azhar 3 Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2021/2022. Jurnal Ilmiah Kependidikan 15 (1): 243–50. https://doi.org/10.36709/jipsd.v5i2.19.
Talapiu, Z. P., Abbs, N., & Katili, N. (2025). Development Of Interactive Learning Media On The Material Of Relations And Functions In Middle School Students. Indonesian Journal Of Research and Educational Review 4 (2): 234–44.
Yuhasriati. 2012. Pendekatan Realistik Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Peluang 1(1) : 81–87.
Yusfita, Y., Neneg, T. T., , Tuti, Y. W. (2025). Analisis Hambatan Belajar (Learning Obstacle) Siswa SMP Pada Materi Statistika. Aksioma 8 (1): 76–86. https://doi.org/10.33087/phi.v9i1.429.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author is responsible for acquiring the permission(s) to reproduce any copyrighted figures, tables, data, or text that are being used in the submitted paper. Authors should note that text quotations of more than 250 words from a published or copyrighted work will require grant of permission from the original publisher to reprint. The written permission letter(s) must be submitted together with the manuscript.