DAMPAK VIDEO YOUTUBE DALAM PEMBELAJARAN TEKS CERITA INSPIRATIF

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22460/parole.v5i2.10726

Keywords:

youtube videos, inspirational stories, learning media

Abstract

This research is motivated by the fact that the lack of students' writing skills is especially difficult in expressing ideas, ideas and messages in their writings. In this study, the researcher chose an inspirational story text as the topic of discussion. The purpose of this research is to train students to be able to compose inspirational story texts according to the structure and rules of the language. So that students can compose inspirational story texts here using youtube videos in learning inspirational story texts, it is hoped that the youtube videos will make it easier for students to write inspiring story texts and be able to reflect on their ideas and ideas. Another purpose of this study is to determine the impact for students of using YouTube videos on learning inspirational story texts. Researchers use qualitative methods as an analysis that will disassemble the findings with a dividing instrument. The results of the study prove that students are better able to express ideas because they are the result of inspiring videos on YouTube and provide an active atmosphere in the learning process.

References

Asmoro, S. W. (2021). Teknik Pengolahan Audio dan Video SMK/MAK Kelas XII. Kompetensi Keahlian Multimedia. Program Keahlian Teknik Komputer dan Informatika. Penerbit Andi.

Ekawati, L., Bella, R. S., & Firmansyah, D. (2019). Meningkatkan Kemampuan Menulis Teks Eksplanasi Dengan Menggunakan Metode Picture And Picture Siswa Kelas XI Teknik Kendaraan Ringan (TKR). Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia), 2(3), 327-332.

Gusnimar, G. (2021). Analisis Peningkatan Aktivitas Siswa Kelas IX dalam Menulis Teks Cerita Inspiratif melalui Media Audiovisual. Jurnal Aplikasi IPTEK Indonesia, 5(2), 57-67.

Hartati, S. (2021). Peningkatan Aktivitas Belajar dan Keterampilan Menyusun Teks Cerita Inspiratif dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Melalui Discovery Learning pada Siswa Kelas IXB Semester 2 SMP Negeri 1 Teras. Jurnal Varidika, 33(1), 71-87.

Kusmawanto, Y. N., Ferdian, I. D., & Isnaini, H. (2019). Pengaruh Bahasa Ibu Terhadap Penggunaan Bahasa Indonesia pada Pidato Persuasif di SMP Negeri 2 Batujajar. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia), 2(3), 461-466.

Mastanora, R. (2020). Dampak Tontonan Video Youtube Pada Perkembangan Kreativitas Anak Usia Dini. Aulada: Jurnal Pendidikan Dan Perkembangan Anak, 2(1), 47-57.

Salsabila, S., Syambasril, S., & Syahrani, A. (n.d.). Analisis Struktur Dan Kaidah Kebahasaan Teks Eksplanasi Siswa Kelas XI SMA Negeri 4 Pontianak Tahun Ajaran 2020/2021. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 9(12).

Simanjuntak, F. P., & Sitohang, T. (2019). Pengaruh Menonton Film Terhadap Kemampuan Menulis Cerita Inspiratif oleh Siswa Kelas IX SMP Negeri 40 Medan. Journal of Language, Literature and Teaching, 1(2), 107-116.

Tutiasri, R. P., Laminto, N. K., & Nazri, K. (2020). Pemanfaatan youtube sebagai media pembelajaran bagi mahasiswa di tengah pandemi covid-19.

Umar, W. R., Rahayu, A. S., & Firmansyah, D. (2018). Dampak Sistem Kebut Semalam terhadap Tingkat Plagiarisme Tugas Mahasiswa IKIP Siliwangi. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia), 1(4), 497-502.

Wahyuni, S., & Arisa, A. (2018). Efektifitas Model Pembelajaran Inquiry Based Learning dalam Meningkatkan Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa SMP Kecamatan Sabbangparu. Jurnal KIBASP (Kajian Bahasa, Sastra Dan Pengajaran), 1(2), 212-222.

Wulan, R., Sudrajat, R. T., & Firmansyah, D. (2020). Pembelajaran Menulis Teks Puisi Menggunakan Metode Think Talk Write (TTW) Berbantuan Media Audio Visual pada Siswa Kelas X SMK Bina Insan Bangsa Ngamprah. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia), 3(6).

Downloads

Published

2022-03-09