ANALISIS KESALAHAN SISWA SMP KELAS VII PADA PEMBELAJARAN DARING DALAM MENYELESAIKAN MATERI GARIS DAN SUDUT

Authors

  • Wilan Pistasari IKIP SILIWANGI
  • Marchasan Lexbin Elvi Judah Riajanto IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i6.10089

Keywords:

Error Analysis, Lines and Angles, Online Learning

Abstract

The implementation of this research was carried out with the aim of analyzing what mistakes students made when solving line and angle problems through online learning. The type of research used is descriptive and qualitative methods. The subject of the study was 25 students of class VII at one of the SMP Negeri 3 Parongpong for the 2020/2021 academic year. The results obtained by processing analytical data with techniques carried out by calculating the percentage of student errors. The instrument presented to students is in the form of 6 description test questions. From the results of the analysis experienced by students, namely students are not careful in understanding the question of lines and angles, students are not able to describe or solve problems. Thus, it can be concluded that students can answer the questions correctly, but some do not by solving them.

References

Aisyah, N., & Firmansyah, D. (2021). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMP Nateri Bangun Datar Segiempat. Pi: Mathematics Education Journal, 8(1), 403–410. https://doi.org/10.21067/pmej.v2i1.2838

Ananda, R. P., Sanapiah, & Yulianti, S. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Kelas VII Smpn 7 Mataram dalam Menyelesaikan Soal Garis dan Sudut. Media Pendidikan Matematika, 6(2), 79–87. https://doi.org/10.33394/mpm.v6i2.1838

Ardhana, T., & Rejeki, S. (2020). Keterampilan Berpikir Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Garis dan Sudut. Educatif : Journal of Education Research, 2(2), 23–35. http://pub.mykreatif.com/index.php/educatif/article/view/14

Fauzi, I., & Arisetyawan, A. (2020). Analisis Kesulitan Belajar Siswa pada Materi Geometri di Sekolah Dasar. Jurnal Matematika Kreatif -Inovatif, 11(1), 27–35. http://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/kreano

Maulana, P. A., & Riajanto, M. L. E. J. (2021). Analisis Kesulitan Pembelajaran Daring Siswa MTS kelas VIII pada Materi Statistika di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(5), 1393–1404. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i5.1393-1404

Meutia, N. (2020). Analisis Kesulitan Belajar Siswa SMP Kelas VII pada Materi Bilangan terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik JI-MR, 3(1), 22–27. http://jim.teknokrat.ac.id/index.php/pendidikanmatematika/index%0AANALISIS

Nurhidayah, D. F., & Maya, R. (2021). Penggunaan Kriteria WATSON untuk Menganalisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Materi Garis dan Sudut. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(6), 1473–1480. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i6.1473-1480

Perawansa, indah fika, & Edy, S. (2018). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Materi Garis dan sudut. Jurnal Neraca: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Ekonomi Akuntansi. https://doi.org/10.31851/neraca.v2i2.2692

Rina, & Bernard, M. (2021). Analisis Kesalahan Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Pada Materi Teorema Pythagoras. Jurnal Pendidikan Matematika, 05(03), 2836–2845. https://j-cup.org/index.php/cendekia/article/view/870

Rosdianah, Kartinah, & Muhtarom. (2019). Analisis Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Matematika pada Materi Garis dan Sudut Kelas VII Sekolah Menengah Pertama. Imajiner: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 1(5), 120–132. https://doi.org/10.26877/imajiner.v1i5.4458

Rusli, A., & La Nani, K. (2021). Analisis Kesalahan Siswa Kelas VII SMP Negeri 5 Kota Ternate dalam Menyelesaikan Soal pada Materi Garis dan Sudut. Jurnal Pendidikan MIPA, 6(2), 61–64. https://ejournal.unkhair.ac.id/index.php/Saintifik/article/view/3891

Sari, A. R., & Aripin, U. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Bangun Datar Segiempat Ditinjau dari Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Untuk Siswa Kelas VII. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(6), 1135–1142. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i6.p1135-1142

Yani, F., Irfan, F., & Mia, sari zultrianti. (2020). Motivasi Belajar Mahasiswa pada Pembelajaran Daring Selama Pandemik Covid-19 Yani. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 6(2), 165–175. https://doi.org/https://doi.org/10.33394/jk.v6i2.2654

Yanti, R. A., Hepsi, N., & Ihsanudin. (2020). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMP dengan Pembelajaran Daring. Jurnal Inovasi Dan Riset Pendidikan Matematika, 1(03), 245–256. https://doi.org/10.24952/logaritma.v7i01.1669

Downloads

Published

2022-11-15

Issue

Section

Articles