ANALISIS KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIK SISWA KELAS VIII PADA MATERI BANGUN DATAR SEGITIGA DAN SEGI EMPAT

Authors

  • Sigit Mulqiyono IKIP Siliwangi
  • Debby Yuniar IKIP Siliwangi
  • Ika Wahyu Anita IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i4.p599-606

Keywords:

Mathematical Communication, Triangle and Squere

Abstract

This preliminary study aims to analyze the mastery of mathematical communication skills of class VIII students in junior high school in Bandung regency of triangular and rectangular flat building material. In this preliminary study, the research method used is a qualitative descriptive method with 5 students of class VIII as a sample and research instruments used are 5 items about the instrument of mathematical communication ability. Based on the observations made on 5 students it is found that mastery of mathematical communication skills owned by grade VIII students in one junior high school in Bandung Regency is still relatively low.

References

Agustyaningrum, N. (2011). P – 34 Implementasi Model Pembelajaran Learning Cycle 5E Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas IX B SMP Negeri 2 Sleman. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika. Tahun 2011, pp. 978–979.[Online] Tersedia : http;//eprints.uny.ac.id/eprint/7389.

Anita, I. W. (2014). Pengaruh pembelajaran matematika realistik berbasis kurikulum 2013 terhadap peningkatan kemampuan representasi matematika siswa SMP. prosiding seminar nasional pendidikan matematika (Volume 2, pp. 295-298). Bandung: STKIP Siliwangi.

Choridah, D. T. (2013). Peran Pembelajaran Berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Dan Berpikir Kreatif Serta Disposisi Matematis Siswa SMA. Infinity, 2(2), 1–9.

Darkasyi, M., Johar, R., & Ahmad, A. (2014). Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematis dan Motivasi Siswa dengan Pembelajaran Pendekatan Quantum Learning pada Siswa SMP Negeri 5 Lhokseumawe. Jurnal Didaktik Matematika, 1(1), 21–34.

Elida, N. (2012). Meningkatkan kemampuan komunikasi matematik siswa sekolah menengah pertama melalui pembelajaran think-talk-write (ttw). Jurnal Ilmiah Program Studi Matematika STKIP Siliwangi Bandung, 1(2), 178–185.

Hendriana, H., & Soemarmo, U. (2014). Penilaian Pembelajaran Matematika. Bandung: Refika Aditama.

Hidayat, W., & Sumarmo, U. (2013). Kemampuan Komunikasi dan Berpikir Logis Matematika serta Kemandirian Belajar. dalam Jurnal Delta-fi, 2(1).

Merdilani, P. (2015). Meningkatkan kemampuan komunikasi matematis siswasmp dengan pendekatan pendidikan matemaika realistik. Skripsi. Stkip Siliwangi Bandung: Tidak Diterbitkan.

Rachmayani, D. W. I. (2014). Penerapan Pembelajaran Reciprocal Teaching untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis dan Kemandirian Belajar Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan UNSIKA, 2(1), 13–23.

Rahmi, S., Nadia, R., Hasibah, B., & Hidayat, W. (2017). The Relation between Self-Efficacy toward Math with the Math Communication Competence. Infinity Journal, 6(2), 177-182.

Zakiah, L., Saomi, A. S. N., Syara, R., Hidayat, W., & Hendriana, H. (2018). THE EFFICIENCY OF USING EDUCATION VIDEOS ON THE LINEAR PROGRAM MATERIAL AS OBSERVED IN VOCATIONAL HIGH SCHOOL STUDENTS’MATHEMATICAL COMMUNICATION ABILITY. Journal Of Educational Experts (JEE), 1(1), 11-18.

Downloads

Published

2018-07-10

Issue

Section

Articles