PENERAPAN MEDIA GEOGEBRA UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMAHAMAN MATEMATIS SIWA SMA

Authors

  • Lestari Roswahyuliani IKIP Siliwangi
  • Tina Rosyana IKIP Siliwangi
  • Wahyu Setiawan IKIP Siliwangi
  • Gida Kadarisma IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i3.10252

Keywords:

Mathematical understanding ability, SPtLDV, Geogebra

Abstract

Learning mathematics using the concept of mathematical understanding is needed to solve a mathematical problem. This research is a classroom action research (CAR) which aims to analyze the ability to understand students’ mathematical concepts in SPtLDV material with the help of geogebra media. The subjects of this study were 20 students of class X Senior High School 1 Cisarua with low, medium, and high categories. The instruments used are the initial tests (before the action); the first and second cycle test (after giving the action); interview; observation sheets for teachers and students regarding the research conducted. The resultas obtained in the pre-cycle are 30%, in the first cycle there are 45%, and in the second cycle there are 90% who have the ability to understand students’ understanding of the SPtLDV material. Based on the research that has been done, it can be concluded that the students’ mathematical understanding ability on SPtLDV material assisted by geogebra media has increased.

References

Aripin, U., Setiawan, W., Hendriana, H., & Masruroh, A. A. (2020). ASGAR (Animasi Software Geogebra Dan Alat Peraga) untuk Mendukung Proses Pembelajaran Matematika Di Kelas 9. SOLMA, 2, 354–360.

Edusainstek, S. N., Yusrina, D., Millati, I., & Prihaswati, M. (2020). Analisis Minat Belajar Siswa Pada Materi SPTLDV Berbantu Aplikasi Geogebra, 4(1), 7–15.

Hasan, S., Hairun, Y., & Afandi, A. (2019). Analisis Kesalahan Prinsip Dalam Menyelesaikan Soal Sistem Pertidaksamaan Linear Dua Variabel Pada Studi Kasus Siswa Kelas X MIA 6 SMA Negeri 4 Kota Ternate. Saintifik: Jurnal Pendidikan Guru Matematika, 4(1), 47–58.

Hendriana, H. (2014). Membangun Kepercayaan Diri Siswa Melalui Pembelajaran Matematika Humanis. Jurnal Pengajaran Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 19(1), 52–60.

Istiqomah, I., & Nazif, A. (2019). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Siswa Pada Pembelajaran Bahasa Inggris Di Madrasah Ibtidaiyah Al Khairiyah Banjarbaru. Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 2(2), 127–139.

Marlianti, F., Sulistyaningsih, D., Si, S., & Pd, M. (2021). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Daring Berbantuan Microsoft Teams Dan Geogebra Materi Pertidaksamaan Linear Dua Variabel Kelas X Mipa 2 SMA Negeri 9 Semarang Tahun Pelajaran 2020 / 2021 ISBN : 978-602-5614-35-4 FMIPA UNIMUS 2020. 7(3) 55–61.

Musfiqon, H. (2012). Pengembangan Media Pembelajaran. Jakarta:Prestasi Pustakaraya. 155-178

Oktaria, M., Alam, A. K., & Sulistiawati, S. (2016). Penggunaan Media Software Geogebra Untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematis Siswa SMP Kelas VIII. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 7(1), 99–107. https://doi.Org/10.15294/kreano.v7i1.5014

Purwasih, R. (2015). Peningkatan Kemampuan Pemahaman Matematis Dan Self Confidence Siswa Mts Di Kota Cimahi Melalui Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing. Jurnal Ilmiah STKIP Siliwangi Bandung, 9(1), 16–25.

Sariningsih, R. (2014). Pendekatan Kontekstual Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Smp. Infinity Journal, 3(2), 150. https://doi.org/10.22460/infinity.v3i2.60

Suharni, & Purwanti. (2019). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. G-Couns: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 3(1), 73–82.

Sumaryati, E., & Sumarmo, U. (2013). Pendekatan Induktif Deduktif Disertai Strategi Think Pair Square Share untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman dan Berpikir Kritis serta Disposisi Matematis Siswa SMA. Infinity Journal, 2(1), 26. https://doi.org/10.22460/infinity.v2i1.22

Tohir, M. (2019). Hasil PISA Indonesia Tahun 2018 Turun Dibanding Tahur 2015. Preprints, 4(3), 1–10. https://doi.org/10.17605/OSF.IO/8Q9VY

Widodo, S. A. (2018). Selection Of Learning Media Mathematics For Junior School Students. Turkish Online Journal Of Educational Technology - TOJET, 1(17), 154–160.

Wikanengsih. (2014). Penilaian Portofolio Berbasis Gaya Belajar Siswa Dalam Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Sebagai Implementasi Penilaian Kurikulum 2013. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 14(1), 121–134.

Downloads

Published

2022-05-22

Issue

Section

Articles