PERSEPSI SISWA TERHADAP PENGGUNAAN GAME EDUKASI DIGITAL PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA

Gegana Bima Hendrawan(1*), Rina Marlina(2)

(1) Universitas Singaperbangsa Karawang
(2) Universitas Singaperbangsa Karawang
(*) Corresponding Author

Abstract


This paper examined the students’ view on advantages of using digital educational game in learning mathematics. The background of this paper is the appearance of people perception phenomenon about the negative effect of using games for learning. The method of this paper conducted descriptive qualitative design for the questionnaire and interview as the instruments. The data analysis technique used is the Miles and Huberman model (Analysis Interactive Model). This paper was conducted at Vocational High School for 21 students. The result of data analysis indicated that almost all of the students (86%) agree for using educational game can facilitate the students to learn mathematic. On the other hand, there were only 3 students claimed that the they were not sure or even do not know of using educational game can facilitate the students to learn mathematic. And there were no students who disagree if using educational games can not facilitate the students to learn mathematic.

Keywords


Educational Games; Math; Math Learning

Full Text:

PDF

References


A, Y. E., Sihotang, H., Sarjana, P., Pendidikan, P., & Indonesia, U. K. (2021). EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN Penerapan Sistem Prodigy Math Game sebagai Implementasi Merdeka Belajar dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Menengah Atas. 3(6), 3919–3927.

Adyani, L., Agustini, R., & Raharjo. (2015). Berbantuan Media Animasi Interaktif Berbasis Game Edukasi Untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Sains Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya, 4(2), 648–657.

Amanda, R. A. (2016). Pengaruh Game Online Terhadap Perubahan Perilaku Agresif Remaja di Samarinda. Journal Ilmu Komunikasi, 4(3), 291–304.

Astuti, S. I., Arso, S. P., & Wigati, P. A. (2015). Metode Penelitian. Analisis Standar Pelayanan Minimal Pada Instalasi Rawat Jalan Di RSUD Kota Semarang, 3, 103–111.

Ayuni, D., Marini, T., Fauziddin, M., & Pahrul, Y. (2020). Kesiapan Guru TK Menghadapi Pembelajaran Daring Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 414. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.579

Dias, L. L., Enstein, J., & Manu, G. A. (2021). Perancangan Game Edukasi Sejarah Kemerdekaan Indonesia menggunakan Aplikasi Construct 2 berbasis Android. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi (JUKANTI), 4(1), 27–34. https://doi.org/10.37792/jukanti.v4i1.233

Enkasyarif, M. D., & Agustia, R. D. (2017). Pembangunan Game Edukasi “Petualangan Kolev” Sebagai Media Pembelajaran Matematika Berbasis Android (Studi Kasus SMPN 1 Tanjungsari). J. Ilm. Komput. Dan Inform. Retrieved from https://elib.unikom.ac.id/files/disk1/769/jbptunikompp-gdl-muhammadde-38438-7-unikom_m-a.pdf

Fauzi, A. (2019). PENGARUH GAME ONLINE PUBG (Player Unknown’s Battle Ground) TERHADAP PRESTASI BELAJAR PESERTA DIDIK. ScienceEdu, II(1), 61. https://doi.org/10.19184/se.v2i1.11793

Hermawan, D. P., Herumurti, D., & Kuswardayan, I. (2017). Efektivitas Penggunaan Game Edukasi Berjenis Puzzle, RPG dan Puzzle RPG Sebagai Sarana Belajar Matematika. JUTI: Jurnal Ilmiah Teknologi Informasi, 15(2), 195. https://doi.org/10.12962/j24068535.v15i2.a663

Irmawati, D. K. (2016). What Makes High-Achiever Students Hard to Improve Their Speaking Skill? JEES (Journal of English Educators Society), 1(2), 71–82. https://doi.org/10.21070/jees.v1i2.442

Jaafar, F. M., Makhsin, M., & Ismail, N. H. (2019). Permainan Digital Dan Pengaruhnya Pada Perkembangan Kanak-kanak. Universiti Utara Malaysia, 19, 206–212.

Listrik, T., Jurusan, K. X., Video, A., & Smk, D. I. (2015). Pemahaman Siswa Terhadap Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Livewire Pada Mata Pelajaran Teknik Listrik Kelas X Jurusan Audio Video Di Smk Negeri 4 Semarang. Edu Elektrika Journal, 4(1), 38–49.

Luh, N., & Ekayani, P. (2021). Pentingnya penggunaan media siswa. Pentingnya Penggunaan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa, (March), 1–16.

Minsih, M., & D, A. G. (2018). Peran Guru Dalam Pengelolaan Kelas. Profesi Pendidikan Dasar, 1(1), 20. https://doi.org/10.23917/ppd.v1i1.6144

Mulyadi, M., Zulkarnain, I., & Laugu, N. (2019). Adaptasi pustakawan dalam menghadapi kemajuan teknologi. Berkala Ilmu Perpustakaan Dan Informasi, 15(2), 163. https://doi.org/10.22146/bip.39843

Nila, K. (2008). Pemahaman konsep matematik dalam pembelajaran matematika. Prosiding SeminarNasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, Jurusan Pendidikan Matematika Fakultas Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Negeri Yogyakarta.

Nurmalasari, Y., & Erdiantoro, R. (2020). Perencanaan Dan Keputusan Karier: Konsep Krusial Dalam Layanan BK Karier. Quanta, 4(1), 44–51. https://doi.org/10.22460/q.v1i1p1-10.497

Parhan, M. (2018). KONTEKSTUALISASI MATERI DALAM PEMBELAJARAN. (April).

Rahmatullah, A. S., & Azhar, M. (2021). Edukasi Sadar Virus Game Online Kepada Masyarakat Akademik Di Madrasah Ibtidaiyah Muhammadiyah Madureso Kecamatan …. SELAPARANG Jurnal Pengabdian …, 4(April), 143–154.

Riset, A., & Asahan, K. K. (2020). The Relationship Between the Habit of Playing Online Games in School Age Children with. 3(3), 116–122.

Salsabila, N. H., Wulandari, N. P., Lu, U., Wahyu, T., & Kerinci, I. (2020). Pandangan Mahasiswa Pendidikan Matematika : Apakah Siswa akan Mudah Belajar dengan Permainan Edukasi? Jurnal Karya Pendiidkan Matematika, 7(2), 1–5.

Siregar, N. R. (2017). Persepsi siswa pada pelajaran matematika: studi pendahuluan pada siswa yang menyenangi game. Prosiding Temu Ilmiah X Ikatan Psikologi Perkembangan Indonesia, 224–232.

Sugiarto, A. P., Suyati, T., & Yulianti, P. D. (2019). Faktor Kedisiplinan Belajar Pada Siswa Kelas X Smk Larenda Brebes. Mimbar Ilmu, 24(2), 232. https://doi.org/10.23887/mi.v24i2.21279

Suryani, E., & Purwanti, K. Y. (2019). Pengenalan Game Edukasi Android Sebagai Penunjang Perkembangan Kognitif Anak. Aksiologiya: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 148. https://doi.org/10.30651/aks.v3i2.1486

Veldman, S. L. C., Jones, R. A., Santos, R., Sousa-Sá, E., & Okely, A. D. (2018). Gross motor skills in toddlers: Prevalence and socio-demographic differences. Journal of Science and Medicine in Sport, 21(12), 1226–1231. https://doi.org/10.1016/j.jsams.2018.05.001

Yeni, E. M. (2015). Kesulitan belajar matematika di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar (JUPENDAS), 2(2).




DOI: http://dx.doi.org/10.22460/jpmi.v5i2.10288

Article Metrics

Abstract view : 83 times
PDF - 57 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

 

 --------------------------------------------------------------------------------

JPMI is published by IKIP Siliwangi, Cimahi, Indonesia

Publisher Address:

HKI & Publikasi IKIP Siliwangi

Building D - First Floor - Room D-12

Jl. Terusan Jenderal Sudirman, Cimahi 40526

https://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/jpmi

jpmi@journal.ikipsiliwangi.ac.id

editor_jpmi@journal.ikipsiliwangi.ac.id

 

JPMI by https://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/jpmi is licensed under a Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 Internasional License.

p-ISSN: 2614-221X  e-ISSN: 2614-2155

 

JPMI has been indexed at: 

Google Scholar.

  

 



View My Stats