MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMAHAMAN MATEMATIS SISWA DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING DI KELAS X SMA NEGERI 6 CIMAHI

Authors

  • Alifa Azmil Fauziah IKIP Siliwangi
  • Citra Megiana Pertiwi IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i3.10316

Keywords:

Mathematical Understanding, Discovery Learning

Abstract

This research is based on the ability of mathematical understanding (KPM) of students in class X IPS 3 SMAN 6 Cimahi is still low. From the results of the evaluation of the KPM indicator test on the Three Variable Linear Equation System (SPLTV) material, only 13 students achieved the minimum completeness criteria of 36 students. The research carried out is in the form of classroom action research to improve the learning process in order to improve student learning outcomes in SPLTV material through discovery learning models. This research has been carried out in class X IPS 3 SMAN 6 Cimahi, totaling 36 students. The research instruments were lesson plans and worksheets, and the data collection instruments used were observation sheets and KPM evaluation tools. The observation sheet will be analyzed descriptive qualitatively, and the KPM data will be analyzed quantitatively. Based on the results of the evaluation that has been carried out by the authors, it is obtained: in cycle 1 the student KPM level is 42.78%, in cycle 2 it is 60.55%, and in cycle 3 it is 81.66%. So it can be concluded that learning with the discovery learning model can improve students' KPM.

References

Amintoko, G. (2017). Model Pembelajaran Direct Instruction Dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Dan Hasil Belajar Definisi Limit Bagi Mahasiswa. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 1(1), 7–12. https://doi.org/10.35706/sjme.v1i1.549

Arifin, S. (2016). Analisis Kesalahan Pengoperasian Bilangan Bulat Pada Siswa SMA Negeri 16 Makassar [Masters, Pascasarjana]. http://eprints.unm.ac.id/6019/

Arikunto, S. (2015). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Bumi Aksara.

Aripin, U. (2015). Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematik Siswa SMP Melalui Pendekatan Pembelajaran Berbasis Masalah. Jurnal Ilmiah P2M STKIP Siliwangi, 2(1), 120–127. https://doi.org/10.22460/p2m.v2i1p120-127.171

Fitri, M., & Derlina. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pokok Suhu Dan Kalor. INPAFI (Inovasi Pembelajaran Fisika), 3(2), Article 2. https://doi.org/10.24114/inpafi.v3i2.5130

Imayati, I. (2018). Peranan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Pemahaman Matematis Dan Disposisi Matematis. Jurnal Mathematic Paedagogic, 3(1), 9. https://doi.org/10.36294/jmp.v3i1.267

Kamila, N. S., & Adirakasiwi, A. G. (2021). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Dengan Menggunakan Prosedur Polya. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 4(4), 6. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i4.749-754

Kartikasari, D., Medriati, R., & Purwanto, A. (2018). Penerapan Discovery Learning Model dengan Pendekatan Saintifik untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Konsep Kalor dan Perpindahan Kalor. Jurnal Kumparan Fisika, 1(2), 1–7. https://doi.org/10.33369/jkf.1.2.1-7

Maharani, B. Y., & Hardini, A. T. A. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Berbantuan Benda Konkret Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA. E- Jurnal Mitra Pendidikan, 1(5), 549–561.

Moreno, L. (2018). Penerapan Model Discovery Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Kelas VII SMPN 25 Pekanbaru. 2, 28.

Mubarokah, I. (2020). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Memodelkan Matematika Program Linear. 11(2), 10.

Nuraeni, N.-, Mulyati, E. S., & Maya, R. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis Dan Tingkat Kepercayaan Diri Pada Siswa MTs. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(5), 975. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i5.p975-983

Nurhayati, A. S., & Aripin, U. (2020). Students Thinking Process In Solving The Problems Of Social Arithmetic Stories Test Based On Gender. MaPan, 8(1), 103. https://doi.org/10.24252/mapan.2020v8n1a8

Permendikbud 2014 No. 59. (t.t.). Pedoman Mata Pelajaran Matematika (Umum) untuk SMA/MA/SMK/SMAK.

Pertiwi, C. M., Fitriani, T., & Afrilianto, M. (2018). Relasi Antara Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Dan Keaktifan Belajar Matematik Siswa Smp Yang Menggunakan Pendekatan Realistic Mathematic Education Berbantuan Geogebra. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(4), 513. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i4.p513-524

Rahmawati, R. (2021). Penerapan Model Discovery Learning untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep siswa pada Pokok Bahasan Permutasi di Kelas X MAN 2 Pidie Jaya Kabupaten Pidie Jaya. SINTESA: Jurnal Kajian Islam dan Sosial Keagamaan, 2(1), 100–112.

Rofi’ah, N., Ansori, H., & Mawaddah, S. (2019). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Berdasarkan Langkah Penyelesaian Polya. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), Article 2. https://doi.org/10.20527/edumat.v7i2.7379

Saputri, R. A. (2020). Analisis Interpretasi Bahasa Matematika Siswa Kelas V SDN Malinau (Loksado, Kal-Sel). THETA: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 20–26. https://doi.org/10.35747/tetha.v2i1.497

Setyaningrum, V. F., Hendikawati, P., & Nugroho, S. (2018). Peningkatan Pemahaman Konsep dan Kerja Sama Siswa Kelas X Melalui Model Discovery Learning. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1, 810–813.

Sugiyanto, S., & Wicaksono, A. B. (2020). Penerapan Model Discovery Learning Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Sma Pada Kompetensi Pertidaksamaan Rasional Dan Irasional. Indonesian Journal of Education and Learning, 3(2), 354. https://doi.org/10.31002/ijel.v3i2.2337

Susanti, E., Murni, A., & Anggraini, R. D. (2015). Upaya Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Peserta Didik Kelas X Mia 2 Man 2 Model Pekanbaru Melalui Penerapan Discovery Learning. Jurnal Online Mahasiswa, 2(1), 11.

Trianingsih, A., Husna, N., & Prihatiningtyas, N. C. (2019). Pengaruh Model Discovery Learning terhadap Pemahaman Konsep Matematis Siswa pada Materi Persamaan Lingkaran di Kelas XI IPA. Variabel, 2(1), 1. https://doi.org/10.26737/var.v2i1.1026

Waisnawa, I. G. A., Megariati, M., & Zulkardi, Z. (2019). Peningkatan Pemahaman Konsep dengan Discovery Learning Materi Inegral Tentu Kelas XI IPA SMAN 2 Palembang. Jurnal Pendidikan Matematika RAFA, 5(1), 86–97. https://doi.org/10.19109/jpmrafa.v5i1.3264

Widoyoko, E. P. (2009). Evaluasi Program Pembelajaran. Pustaka Pelajar.

Downloads

Published

2022-05-22

Issue

Section

Articles