MENGANALISIS RESPON SISWA TERHADAP PEMBELAJARAN MATERI PERBANDINGAN DAN SKALA MENGGUNAKAN PENDEKATAN KONTEKSTUAL

Authors

  • Yogi Mardianto IKIP Siliwangi Bandung
  • Lilit Abdul Azis IKIP Siliwangi Bandung
  • Risma Amelia IKIP Siliwangi Bandung

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i5.10499

Keywords:

Comparison and Scale, Contextual Approach, Student Response

Abstract

The purpose of this study was to analyze student responses to comparative and scale learning materials using a contextual approach. In this study using descriptive qualitative research methods. The subjects in this research are seventh grade students of Junior High School in one of the State Junior High Schools in Cianjur Regency. The data collection technique used is through a closed student response questionnaire using a Likert scale in its processing based on the characteristics of the contextual approach. There are 6 indicators with ten positive statements and ten negative statements. The questionnaire data processing technique begins with calculating the frequency of respondents choosing SS (Strongly Agree), S (Agree), TS (Disagree), and STS (Strongly Disagree) on each positive and negative statement. After that, add up the scores for each statement and then take the average percentage so that the student response criteria can be determined. The results of this study indicate that student responses to learning comparative and scale materials using a contextual approach are categorized as positive, with an average score of 83%. This result is very visible during the learning process students are more active, have self-confidence, have high enthusiasm and curiosity. 

Author Biographies

Yogi Mardianto, IKIP Siliwangi Bandung

IKIP Siliwangi Bandung, Mahasiswa

Lilit Abdul Azis, IKIP Siliwangi Bandung

IKIP Siliwangi Bandung, Mahasiswa

Risma Amelia, IKIP Siliwangi Bandung

IKIP Siliwangi Bandung, Dosen

References

Fuadi, R., Johar, R., & Munzir, S. (2016). Peningkatkan Kemampuan Pemahaman dan Penalaran Matematis melalui Pendekatan Kontekstual. Jurnal Didaktik Matematika, 3(1), 47–54.

Harjanti, S. (2018). Penerapan pembelajaran kontekstual untuk meningkatkan partisipasi dan hasil belajar ipa siswa kelas ix smpn 3 pamekasan. Interaksi, 13(1), 34–43.

Hutagaol, K. (2013). Pembelajaran Kontekstual Untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematis Siswa Sekolah Menengah Pertama. Infinity Journal, 2(1), 85. https://doi.org/10.22460/infinity.v2i1.27

Kadir, A. (2013). Konsep pembelajaran kontekstual di sekolah. Dinamika Ilmu, 13(3), 17–38.

Karim, A. (2011). Penerapan Metode Penemuan Terbimbing dalam Pembelajaran Matematika untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Seminar Nasional Matematika Dan Terapan, 32. https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/49219245/37-52-1-PB-with-cover-page-v2.pdf?Expires=1642251245&Signature=f4Qn1phch0U2jNZMRRDkKVo-r3oco6KJJzMiwAm2Berpikir kritis adalah proses berpikir yang terjadi pada diri seseorang dan dimaksudkan untuk mengambil

Khairiyah, U. (2018). Respon Siswa Terhadap Media Dakon Matika Materi KPK dan FPB pada Siswa Kelas IV di SD/MI Lamongan. AL-MURABBI: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 5(2), 197–204. https://doi.org/10.53627/jam.v5i2.3476

Manisa, T., Aryati, E., & Marlina, R. (2018). Respon Siswa Terhadap Lks Berbasis Inkuiri Terbimbing Pada Submateri Sistem Pernapasan Manusia Kelas Xi. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 16(1), 1. https://doi.org/10.31571/edukasi.v16i1.771

Nuraisah, E., Irawati, R., & Hanifah, N. (2016). Perbedaan Pengaruh Penggunaan Pembelajaran Konvensional Dan Pendekatan Kontekstual Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Dan Motivasi Belajar Siswa Pada Materi Pecahan. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 291–300. https://ejournal.upi.edu/index.php/penailmiah/article/view/3033/pdf

Rachman, T. (2018).Pembelajaran Kontekstual Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Siswa S

Retnasari, R., Maulana., Julia. (2013). Pengaruh Pendekatan Kontekstual Terhadap Kemampuan Koneksi Matematis dan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar Kelas IV Pada Materi Bilangan Bulat. Jurnal Pena Ilmiah, 2(1), 391-400.

Sari, N. M. (2020). Analisis Kesulitan Siswa dalam Mengerjakan Soal Matematika Materi Perbandingan Kelas VII SMP Luhur Baladika. Jurnal Equation: Teori Dan Penelitian Pendidikan Matematika, 3(1), 22–33.

Sariningsih, R. (2014). Pendekatan Kontekstual Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Smp. Infinity Journal, 3(2), 150. https://doi.org/10.22460/infinity.v3i2.60

Siregar, N. R. (2017). Persepsi siswa pada pelajaran matematika: studi pendahuluan pada siswa yang menyenangi game. Prosiding Temu Ilmiah X Ikatan Psikologi Perkembangan Indonesia, 224–232.

Suarni, S. (2017). Peningkatan Hasil Belajar Perbandingan dan Skala Melalui Pembelajaran Realistik. 2, 58–65.

Sugandi, A. I., Bernard, M. (2018). Penerapan Pendekatan Kontekstual Terhadap Kemampuan Pemahaman dan Komunikasi Matematis Siswa SMP. 2364-8093-1-Pb. 4(1), 16–23.

Zellatifanny, C. M., & Mudjiyanto, B. (2018). The type of descriptive research in communication study. Jurnal Diakom, 1(2), 83–90.

Downloads

Published

2022-09-16

Issue

Section

Articles