MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA MENGGUNAKAN PENDEKATAN SCIENTIFIC DENGAN MODEL COOPERATIVE LEARNING TIPE STAD

Authors

  • Nurul Azizah IKIP SILIWANGI
  • M. Afrilianto IKIP Siliwangi
  • Asep Ikin Sugandi IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i6.10621

Keywords:

SPLTV, STAD, Type Cooperative Learning Model Scientific Approach

Abstract

The purpose of this study is to analyze the effect of applying a scientific approach through a cooperative learning model of the Student Teams Achievement Division (STAD) type on the mathematical problem solving ability of high school students on the subject matter of a three-variable linear equation system. The research used is classroom action research (CAR), with the subjects used are students of class X-IPS SMA Leppesa 2 Cililin with a total of 43 people. The instruments applied were in the form of test instruments, namely pretest and posttest, non-test instruments in the form of student and teacher activity observation sheets, and student response questionnaires related to learning. The data processing technique in this study is to see the percentage of students' completeness in each cycle. The results showed that there was an increase from the application of the STAD model scientific approach to students' mathematical problem solving abilities in the Three Variable Linear Equation System material.

References

Huda, M. (2015). Model - model Pengajaran dan Pembelajaran. Pustaka Belajar.

Indarwati, D., Wahyudi, W., & Ratu, N. (2014). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Melalui Penerapan Problem Based Learning Untuk Siswa Kelas V Sd. Satya Widya, 30(1), 17–27.

Indriati, I., & Hartono, Y. (2011). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Tipe STAD dengan Soal-soal Pemecahan Masalah pada Mata Pelajaran Matematika di SMA Negeri 6 Palembang. Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 157–170.

Kahfi, R., Sunarya, D. T., & Karlina, D. A. (2017). Penerapan Metode Reqa untuk Meningkatkan Kemampuan Mmebaca Siswa pada Materi Membuat dan Menjawab Pertanyaan dari Teks yang Dibaca. Jurnal Pena Ilmiah, 2(1), 1691–1700.

Kusumawardani, N., Siswanto, J., & Purnamasari, V. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Berbantuan Media Poster Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 2(2), 170–174.

Mardiana, I. M. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Tipe STAD untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. Journal of Education Action Research, 5(3), 382–386.

Mariam, S., Nurmala, N., Nurdianti, D., Rustyani, N., Desi, A., & Hidayat, W. (2019). Ananlisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa MTsN dengan Menggunakan Metode Open Ended di Bandung Barat. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 178–186.

Mawaddah, S., & Anisah, H. (2015). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa pada Pembelajaran Matematika dengan Menggunakan Model Pembelajaran Generatif (Generative Learning) di SMP. EDU-MAT Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 166–175.

Minarni, A. (2012). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Masalah terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Kontribusi Pendidikan Matematika Dan Matematika Dalam Membangun Karakter Guru Dan Siswa, 91–102.

Noviyana, H. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VII SMP. Epsilon, 1(2), 47–57.

Pangestu, R. A., & Sutirna. (2021). Analisis Kepercayaan Diri Siswa terhadap Pembelajaran Matematika. MAJU, 8(1), 118–125.

Ramadhani, K. L., & Firmansyah, D. (2021). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Siswa pada Materi Sistem Persamaan Linear Tiga Variabel (SPLTV). MAJU, 8(1), 448–453.

Rustinah. (2016). Penerapan Model Cooperative Learning dalam Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa di SDN Anjir Serapat Muara 1.3. Seminar Nasional Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 1(1), 528–536.

Surasmi, W. A. (2013). Penerapan Pendekatan Saintifik dalam Proses Pembelajaran Kurikulum 2013. Gospodarka Materiałowa i Logistyka, 26(4), 185–197.

Syamsudin, N., Afrilianto, M., & Rohaeti, E. E. (2018). Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa Kelas Viii SMP Negeri 2 Cariu pada Materi Sistem Persamaan Linier Dua Variabel dengan Pendekatan Realistic Mathematic Education (RME). Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1(3), 313–324.

Downloads

Published

2022-11-15

Issue

Section

Articles