ANALISIS KESALAHAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL PADA MATERI KUBUS DAN BALOK UNTUK SISWA KELAS VIII SMP NEGERI 1 CILILIN

Authors

  • Intan Nuraeni IKIP Siliwangi
  • Fitri Nurhalisa IKIP Siliwangi
  • Nelly Fitriani IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i6.10706

Keywords:

student errors, cubes and blocks

Abstract

Researchers conducted research that aims to determine the problems faced by students when learning mathematics, which are the factors that cause errors in solving mathematical problems. This error factor must be known so that it is easier to get solution and the parts that need to be emphasized during learning. This research is a qualitative descriptive study to analyze and describe the types of errors made by students of class VIII SMP Negeri 1 Cililin. The written test became a data collection technique. The results of the analysis of student errors obtained: 1) 60,53% conceptual error with a “high†standar error; 2) 18,42% of program errors with a “verry low†standard of error; 3) 21% technical errors with a “very low†error rate low. This leads to the conclusion that students understanding of the cube and block material is low, and the teacher should pay attention to knowledge, emphasizing the important parts that stundents use.

References

Agustin, M. (2014). Permasalahan Belajar dan Inovasi Pembelajaran: Panduan untuk Guru, Konselor, Psikolog, Orang Tuan, dan Tenaga Kependidikan. Bandung: Refika Aditama.

Anggraini, Y, P., dan Kartini. (2020). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Persamaan Kuadrat pada Siswa Kelas IX SMPN 2 Bangkinang Kota. AXIOM: Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 9(2), 210–223.

Chamundeswari, S. (2014). Conceptual Errors Encountered in Mathematical Operations in Algebra among Students at the Secondary Level. International Journal of Innovative Science, 1(8), 24-38.

Herholdt, R. dan I. Sapire. (2017). An Error Analysis in the Early Grades Mathematics – A Learning Opportunity. South African Journal Of Childhood Education, 4(1), 42-60.

Ismah, dan V. H. Sundi. (2018). Penerapan Model Discovery Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VII SMP Labschool FIPUMJ. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 4(2), 161-169.

Kartini., dan J. Aulia. (2021). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Matematika pada Materi Himpunan Kelas VII SMP/MTS. Jurnal Cendikia: Jurnal Pendidikan Matematika. 5(1), 484-500.

Manibuy, R., D. Retno, dan S. Saputro. (2014). Soalpersamaan Kuadrat Berdasarkan Taksonomi Solopada Kelas X Sma Negeri 1 Plus Di Kabupaten Nabire – Papua. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 2(9), 933–946.

Moru, E. K., M. Qhobela, W. Poka, dan J. Nchejane. (2014). Teacher Knowledge of Error Analysis in Differential Calculus. Pythagoras, 35(2), 263–273.

Mulungye, M., O. Miheso, dan S. Ndethiu. (2016). Sources of Student Error and Misconseptions in Algebra and Effectiveness of Classroom Practice Remediation in Machakos Country-Kenya. Journal of Education and Practice, 7(10): 31-33.

Murtiyasa, B. (2015). Tantangan Pembelajaran Matematika Era Global. Universitas Muhammadiyah Surakarta, 3, 28–47.

Nurdiawan, R., dan Zanthy, L. S. (2015). Analisis Kesalahan Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pada Materi Himpunan Berdasarkan Tahapan Newman. Journal On Education, 1(3), 128–135.

Nurussafa`at., Andika., dan R. Sujadi. (2016). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Materi Volume Prisma dengan Fong`s Shcematic Model for Error Analysis ditinjau dari Gaya Kognitif Siswa (Studi Kasus Siswa Kelas VIII Semester II SMP IT Ibnu Abbas Klaten Tahun Ajaran 2013/2014. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 4(2), 174-187.

Shong, S. (2013). Analisis Jenis Kesilapan dalam Pembelajaran Geometri Koordinat. Jurnal Pendidikan Matematik, 1(1), 19–30.

Sulistio, W., G. Muhsetyo., dan A. Qohar. (2019). Klasifikasi Kesalahan Siswa Kelas VII menggunakan Model KIAT tentang Materi Himpunan. Jurnal Pendidikan:Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 4(6), 706–711.

Sulistyaningsih, A, dan E. Rakhmawati. (2017). Analisis Kesalahan Siswa Menurut Kastolan Dalam Pemecahan Masalah Matematika. Seminar Matematika Dan Pendidikan Matematika Uny, 19(2), 123–130.

Suyitno, A. dan H. Suyitno. (2015). Learning Therapy for Students In Mathematics Communication Correctly Based On Application of Newman Procedure (A Case of Indonesia Student). International Journal of Education and Research, 3(1), 529-538.

Swasta, S. M. P., I. Medan, A. Fauza, N. Y. Sinaga, dan F. Mukasyaf. (2017). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Pada Materi Himpunan di Kelas VII-A. SEMNASTIKAUNIMED, 337–341.

Downloads

Published

2022-11-28

Issue

Section

Articles