PENINGKATAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA MENGGUNAKAN PENDEKATAN DISCOVERY LEARNING PADA MATERI BARISAN DAN DERET KELAS X REKAYASA PERANGKAT LUNAK

Authors

  • Eko Hendi Prabowo IKIP Siliwangi
  • Puji Nurfauziah IKIP Siliwangi
  • Masta Hutajulu IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i5.10863

Keywords:

learning outcomes, Discovery Learning, Series and sequences

Abstract

Series and sequences one of the most important sub-topics in mathematics since students frequently make mistakes or forget formulae when solving problems, which has an impact on learning results. This study tries to explain how a discovery learning strategy at the vocational high school level improved student learning results in class X. This study is an example of classroom action research. The class X pupils at one of the Cimahi Vocational High Schools served as the study's subjects to determine whether the instructor has a direct impact on the learning process. With the Discovery learning strategy, this project seeks to enhance students mathematics learning results. According to the analysis of learning outcomes and completeness scores, cycle I students mathematics learning outcomes demonstrated a moderate level of material mastery with only 33% of students completing them, whereas cycle II students' mathematics learning outcomes demonstrated a high level of material mastery with 75% of students completing them. The class X SMK's mathematics learning outcomes can be enhanced by the discovery learning technique.

Author Biographies

Eko Hendi Prabowo, IKIP Siliwangi

fakultas pendidikan matematika dan sains, program studi pendidikan matematika

Puji Nurfauziah, IKIP Siliwangi

fakultas matematika dan sains, program studi pendidikan matematika

Masta Hutajulu, IKIP Siliwangi

Fakultas matematika dan sains, program studi pendidikan matematika

References

Andra, M. H., Koeswanti, H. D., & Radia, E. H. (2019). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Menggunakan Model Discovery Learning Pada Peserta Didik Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 7(1), 25–33.

Arikunto, S. (2021). Penelitian Tindakan Kelas: Edisi revisi. Jakarta:Bumi Aksara.

Asri, C. D., & Samosir, S. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa SMAN 2 Palembang Melalui Metode Discovery Learning pada Materi Trigonometri. Jurnal Arithmetic : Academic Journal Of Math, 02(01), 35–46.

Devi, S., Suanto, E., & Solfitri, T. (2021). Penerapan Model Discovery Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik kelas VIII SMPN 4 Mandau. Journal for Research in Mathematics Learning, 4(2), 93–102. http://trilogi.ac.id/journal/ks/index.php/JIPGSD/article/view/110

Dila, A. N., Zulfikardi, & Uswah, H. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Siswa Pada Polinomial Melalui Discovery Learning. Jurnal E-DuMath, 5(2), 59–63.

Hadayatilah, L. N. (2013). Perbedaan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Yang Mendapatkan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray Dengan Yang Mendapatkan Model Pembelajaran Numbered Head Together. Musharofa, 2(3), 155–168.

Hardiyanti, A. (2016). Anaisis Kesulitan Siwa Kelas IX SMP Dalam Menyelesaikan Soal Pada Materi Barisan Dan Deret. Konferensi Nasional Penelitian Matematika Dan Pembelajarannya (KNPMP I), 2(2), 78–88.

Latif, N. S. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Melalui Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Berbantuan LKPD. Idealmathedu: Indonesian Digital Journal of Mathematics and Education, 6(2), 667–676. https://doi.org/10.53717/idealmathedu.v6i2.100

Marjani, L., Rinaldi, A., Hendriana, H., & Anita, I. W. (2018). Penerapan Pendekatan Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Self Confidence Siswa SMP Di Kabupaten Purwakarta. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(4), 569. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i4.p569-574

Priansa, D. J. (2019). Pengembangan Stategi dan Model Pembelajaran. Bandung: CV PUSTAKA SETIA.

Puspitasari, Y., & Nurhayati, S. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 7(1), 93–108. https://doi.org/10.47668/pkwu.v7i1.20

Putri, R. H., Lesmono, A. D., & Aristya, P. D. (2017). Pengaruh Model Discovery Learning Terhadap Motivasi. Jurnal Pembelajaran Fisika, 6(2), 173–180.

Ramadhani, A. H. (2021). Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Discovery Learning Pada Hasil Belajar Siswa. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 96–102.

Ridia, N. S., & Afriansyah, E. A. (2019). Perbandingan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa melalui Auditory Intellectualy Repetition Dan Student Teams Achievement Division. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(3), 515–526. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v8i3.509

Simamora, R. E., Lestari, S. A. B., & Siagian, M. V. (2021). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Siswa Pada Topik Barisan Dan Deret Aritmatika Yang Dibelajarkan dengan Model Pembelajaran Discovery Learning. Bulletin of Mathematics and Mathematics Education, 1(1), 21–25.

Sopinal, R. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Siswa Melalui Metode Pembelajaran Discovery Learning Di Kelas X Teknik Pemesinan di SMKN 1 Bangkinang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(1), 670–682.

Sukma, Y., & Supriyono, A. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Materi Limit Fungsi Aljabar Menggunakan Discovery Learning Di SMAN 10 Palembang. Lentera Sriwijaya : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(2), 13–24. https://doi.org/10.36706/jls.v1i2.10041

Sutisna, E. N., & Nanang. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Dengan Pendekatan Number Head Together ( NHT ) Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 77–86.

Suyono. (2021). Peningkatan Hasil belajar Menemukan Peluang Empirik dan Teoritik Pada Mata Pelajaran Matematika Melalui Metode Pembelajaran Discovery Learning Siswa Kelas VIII C SMP Negeri 3 Kecamatan Ponorogo. Jurnal Merdeka Mengajar, II(2), 71–78.

Yulianingsih, A., Febrian, F., & Dwinata, A. (2018). Analisa Kesalahan Konsep Pecahan Pada Siswa Kelas VII A SMP Negeri 13 Satu Atap Tanjungpinang. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 199–206. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v7i2.22

Zebua, V., Rahmi, & Yusri, R. (2020). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Barisan Dan Deret Ditinjau Dari Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis. Jurnal LEMMA, 6(2), 122–133. https://doi.org/10.22202/jl.2020.v6i2.4088

Downloads

Published

2022-09-16

Issue

Section

Articles