PENGARUH PENDEKATAN SAINTIFIK TERHADAP KEMAMPUAN PEMAHAMAN MATEMATIS SISWA KELAS VII SMP IT BUDI LUHUR CIMAHI PADA MATERI BENTUK ALJABAR

Authors

  • Dewi Ramadhona IKIP Siliwangi
  • Heris Hendriana IKIP Siliwangi
  • Rippi Maya IKIP Siliwangi
  • M. Afrilianto IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i6.11032

Keywords:

scientific approach, mathematical communication, algebraic forms

Abstract

This research is a classroom action research with stages that include planning, implementing action, observing, and reflecting. This study aims to describe how to improve students' mathematical understanding skills when using a scientific approach to algebraic form material. This research was conducted on 21 students of grade VII SMP IT Budi Luhur academic year 2021/2022. The instrument used in this study was 5 questions referring to the indicators of understanding ability given at the beginning of learning and at the end of learning, which were then analyzed by calculating the average value of each question that would be done with Ms. Excel. Data processing was carried out using qualitative descriptive analysis. The results showed that the ability of mathematical understanding can be improved using a scientific approach. 

References

Alan, U. F., & Afriansyah, E. A. (2017). Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Melalui Model Pembelajaran Auditory Intellectualy Repetition Dan Problem Based Learning. Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 68–77.

Farida, I., & Hakim, D. L. (2021). Kemampuan Berpikir Aljabar Siswa Smp Pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel (Spldv). Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(5), 1123–1136.

Ginting, I. R. F. (2021). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel. Maju:Jurnal Ilmiah Pendidikan, 8(1), 350–357.

Hasibuan, I. (2015). Hasil Belajar Siswa Pada Materi Bentuk Aljabar Di Kelas Vii Smp Negeri 1 Banda Aceh Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Peluang, 4(1), 5–11.

Hendriana, H., & Afrilianto, M. (2020). Langkah Praktis Penelitian Tindakan Kelas Bagi Guru. Pt. Refika Aditama.

Malihatuddarojah, D., Charitas, R., & Prahmana, I. (2019). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Permasalahan Operasi Bentuk Alajabar. Jurnal Pendidikan Matematika, 13(1), 1–8.

Mulyani, A., Indah, E. K. N., & Satria, A. P. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Smp Pada Materi Bentuk Aljabar. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 251–262.

Nugraha, N. (2015). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Materi Bentuk Aljabar Pada Siswa Smp Kelas Vii. Journal On Education, 01(02), 323–334.

Nurjanah, U., & Hakim, D. L. (2019). Number Sense Siswa Pada Materi Bilangan. In Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika Sesiomadiak 2019 (Pp. 1174–1182).

Palaki, Y., & Fahinu. (2015). Pengaruh Pendekatan Saintifik Terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis Kelas Vii Smp Negeri 9 Kendari Pada Materi Operasi Aljabar. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, 3(3), 153–166.

Putra, H. D., Setiawan, H., Nurdianti, D., Retta, I., & Desi, A. (2018). Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Smp Di Bandung Barat. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika, 11(1), 19–29.

Qohar, A. (2009). Pemahaman Matematis Siswa Sekolah Menengah Pertama Pada Pembelajaran Dengan Model Repciprosal Teaching. In Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika Jurusan Pendidikan Matematika Fmipa Uny, 5 Desember 2009 (Pp. 978–979).

Romlah, S., Nugraha, N., Nurjanah, S., & Setiawan, W. (2019). Analisis Motivasi Belajar Siswa Sd Albarokah 448 Bandung Dengan Menggunakan Media Ict Berbasis For Vba Excel Pada Materi Garis Bilangan. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 220–226.

Sariningsih, R. (2014). Pendekatan Kontekstual Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Smp. Infinity Journal, 3(2), 150–161.

Sholihah, Alin, D., & Mahmudi, A. (2015). Keefektifan Experiental Learning Pembelajaran Matematika Mts Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 2(November), 175–185.

Downloads

Published

2022-11-28

Issue

Section

Articles