PENERAPAN MODEL PBL TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA SMP KELAS VII PADA MATERI HIMPUNAN

Authors

  • Dinda Rahmawati IKIP Siliwangi
  • Aflich Yusnita Fitrianna IKIP Siliwangi
  • M. Afrilianto IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i6.11050

Keywords:

Problem Based Learning, Mathematical Problem Solving, Sets

Abstract

This study aims to apply the Problem Based Learning (PBL) model on students' mathematical problem solving abilities. This research is a classroom action research (CAR). This research was conducted on 21 students Junior Highschool of class VII around Bandung district in the 2021/2022 academic year. The material used is a sets. The instruments used are test and non-test. The test instrument used is a problem-solving ability test in the form of a pretest and a posttest of 5 questions in the form of a description of the set material to determine the effect of the model used with the abilities. The non-test instrument used was a 10-scale interest in mathematics questionnaire which contained negative statements and positive statements. This research was carried out in 2 cycles, each cycle consisting of two meetings. The procedure in this research consists of 1) Plan, 2) Action, 3) Observation, and 4) Reflection. Student learning outcomes in this study obtained N-Gain data in the average category with a score of 0.79 and concluded that the application of the Problem Based Learning model had an effect on the mathematical problem solving abilities Junior Highschool of class VII.

References

Andayani, F., & Lathifah, A. N. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Pada Materi Aritmatika Sosial. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 1–10.

Anugraheni, I. (2018). Meta Analisis Model Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis di Sekolah Dasar. Polyglot: Jurnal Ilmiah , 14(1), 9–18.

Fadhly, J. H. (2018). Perbedaan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Menggunakan Model Problem Based Learning Dengan Model Kooperatif Group Investigation Di Sma Swasta Al-Ulum Medan T.A . (Skripsi). Universitas Negera Medan, Medan.

Fitriyah, S. L., & Haerudin, H. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP Pada Materi Himpunan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 9(2), 147–162. https://doi.org/10.30738/union.v9i2.9524

Hendriana, H., & Afrilianto, M. (2017). Langkah Praktis Penelitian Tindakan Kelas Bagi Guru. Bandung: Refika Aditama.

Hendriana, H., Rohaeti, E. E., & Sumarmo, U. (2017). Hard Skills dan Soft Skills Matematik Peserta Didik. Bandung: Refika Aditama.

Hertiavi, M. A., Langlang, H., & Khanafiyah, S. (2010). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jingsaw untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SMP. Unnes, 6(2010), 53-57.

Lestanti, M. M., Isnarto, I., & Supriyono, S. (2016). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Ditinjau dari Karakteristik Cara Berpikir Siswa dalam Model Problem Based Learning. . Unnes Journal of Mathematics Education, 5(1), 17–23. https://doi.org/https://doi.org/10.15294/ujme.v5i1.9343

Marlina, R., Nurjahidah, S., Sugandi, A. I., & Setiawan, W. (2018). Penerapan Pendekatan Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VII MTs pada Materi Perbandingan dan Skala. . JPMI: Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1(2), 113–122.

Minarni, A. (2013). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa SMP Negeri di Kota Bandung. Jurnal Paradikma, 6(2), 162–174.

Napitupulu, & Mansyur. (2011). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa (Studi Kasus di SMA Negeri Parongpong Kabupaten Bandung Barat). Generasi Kampus, 4(1), 139–148.

Nurdalillah, E. S., & Armanto, D. (2014). Perbedaan Kemampuan Penalaran Matematika dan Pemecahan Masalah pada Pembelajaran Berbasis Masalah dan Pembelajaran Konvensional di SMA negeri 1 Kualuh Selatan. Jurnal Pendidikan Matematika PARADIKMA, 6(2).

Nurhasanah, S., & Sobandi, A. (2016). Minat Belajar Sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa. . Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 128–135.

Rahmawati, N., & Maryono. (2018). Pemecahan Masalah Matematika Bentuk Soal Cerita Berdasarkan Model Polya pada Siswa Kelas VIII MTs Materi Pokok SPLDV. Jurnal Tadris Matematika, 1(1), 23–34.

Soimin, A. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Susanto, E., & Retnawati, H. (2016). Perangkat Pembelajaran Matematika Bercirikan PBL untuk Mengembangkan HOTS Siswa SMA . Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 3(2), 189–197.

Suyitno, A. (2004). Dasar-Dasar Proses Pembelajaran Matematika. (Skripsi). Universitas Negeri Semarang, Semarang.

Downloads

Published

2022-11-16

Issue

Section

Articles