ANALISIS KESALAHAN SISWA SMK LLPM PADALARANG DALAM MENYELESAIKAN SOAL BENTUK AKAR

Authors

  • Febriani Dwi Maharani IKIP Siliwangi
  • Anik Yuliani IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i4.11117

Keywords:

Analysis of student errors, Root Shape

Abstract

Mathematics became one of the mare lessons that a man learned, based on logic and which ranged from the easiest to the most complicated. In addition, we also provide a wide range of products that you can choose according to your needs. analyzing students' mistakes in solving problems can find out whether a student has mastered a material or not. This study has the purpose to describe and analyze the errors of students in solving the soul number root form and the factors causing the error. This type of research uses a description of the quality of the research subject is a student of Class X SMC LPM Padalarang. The sample to obtain data were 6 students representing high, medium and low ability students who were classified from the average results of the root form question test. The Data will be generated in the form of the results of the test questions in the form of descriptions and interviews with several students. From the data collection will result in the analysis of students ' difficulties in solving the problem of root form numbers and the factors that cause it. Difficulties experienced by students include conceptual errors, procedural errors as well as technical errors. Meanwhile, the lack of understanding the concept of root form resulting in misconception is a factor causing difficulties in the material.

References

Albadawi, M. H., Zulfa, H., & Sumani, S. (2018). Analisis Kesulitan Siswa Kelas X SMAN I Rejotangan pada Materi Bentuk Akar dan Solusi yang Ditawarkan. Jurnal Tadris Matematika, 1(1), 76–93. https://doi.org/10.21274/jtm.2018.1.1.77-96

Andriani, D., & Aripin, U. (2019). Analisis Kemampuan Koneksi Matematik dan Kepercayaan Diri Sisa SMP. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 2(01), 25–31.

Bakhtiar, T. (2021). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X IPA-3 Materi Bilangan Berpangkat, Bentuk Akar Dan Logaritma Pelajaran Matematika Melalui Model Pembelajaran Kolaborasi Pada SMA Negeri 1 Simpang Tiga Kabupaten Pidie. Jurnal Pendidikan, Sains, Dan Humaniora, 9(4), 509–519.

Damayanti, & Firmansyah, D. (2019). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Kemampuan Representasi Matematis Menurut Tahapan Kastolan. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika (Sesiomadika 2019, 2(1a), 37–51.

Hermawan, V., & Andrianto. (2018). Analisis Kesulitan Siswa Terhadap Siswa Terhadap Pokok Bahasan Pangkat Rasional dan Bentuk Akar di Kelas X SMA Bina Dharma 2 Bandung. Symmetry | Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, 3(2), 116–124.

Karnasih, I. (2015). Analisis Kesalahan Newman pada Soal Cerita Matematis. Jurrnal PARADIKMA, 8(1), 37–51.

Lestari, P. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Matematika SMA Materi Operasi Aljabar Bentuk Pangkat dan Akar. JISIP, 2(1), 226–231.

Lutfia, L., & Zanthy, L. S. (2019). Analisis Kesalahan Menurut Tahapan Kastolan Dan Pemberian Scaffolding Dalam Menyelesaikan Soal Sistem Persamaan Linear Dua Variabel. Journal On Education, 01(03), 396–403.

Ningsih, N., Hariyani, S., & Fayeldi, T. (2019). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Lingkaran Berdasarkan Kategori Watson. Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 187–200.

Pratama. Enggar Adi, & Ariyanto. (2018). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Bilangan Berpangkat dan Bentuk Akar pada Siswa Kelas X SMK Muhammadiyah 2 Surakarta Tahun Ajaran 2017/2018. Prosiding Sempoa : Seminar Nasional, Pameran Alat Peraga, Dan Olimpiade Matematika 4 2018. https://publikasiilmiah.ums.ac.id/xmlui/handle/11617/10104

Sukmana, I. E., & Arhasy, DR. H. E. A. (2019). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Bilangan Berpangkat dan Bentuk Akar pada Siswa Kelas X SMK Negeri 1 Kawali Tahun Ajaran 2018/2019. Prosiding Seminar Nasional & Call for Papers, 176–185. https://jurnal.unsil.ac.id/index.php/sncp/article/view/1040

Sulistyarini, D. A. (2016). Analisis Kesulitan Siswa SMK Citra Medika Sukoharjo dalam Menyelesaikan Soal Bentuk Akar dan Alternatif Pemecahannya. Konferensi Nasional Penelitian Matematika Dan Pembelajarannya (KNPMP I) , 605–612. https://publikasiilmiah.ums.ac.id/xmlui/handle/11617/7003

Tuzahrah, F., R, Z., & Ijuddin, R. (2016). Analisis Kesulitan Belajar Siswa dalam Menyelesaikan Soal Bilangan Berpangkat di Kelas XI SMA. Jurnal Pendidkan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 5(10), 1–12.

Wahyuni, T. N., Yusmin, E., & Suratman, D. (2016). Miskonsepsi Siswa Pada Penjumlahan dan Pengurangan Bentuk Akar di Kelas X SMKN 1 Pontianak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 5(11), 1–16.

Downloads

Published

2022-07-17

Issue

Section

Articles