ANALISIS KESALAHAN MAHASISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL KESEIMBANGAN PASAR PADA MATA KULIAH MATEMATIKA KEUANGAN DAN BISNIS

Authors

  • Tuhfatul Janan Sekolah Tinggi Agama Islam Muhammadiyah Probolinggo
  • Ratna Damayanti Sekolah Tinggi Agama Islam Muhammadiyah Probolinggo
  • Abdur Rofiq Sekolah Tinggi Agama Islam Muhammadiyah Probolinggo

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i5.11290

Keywords:

Error Analysis, Market Equilibrium, Financial Mathematics, Business Mathematics

Abstract

This research aims to give the description about the mistakes by students in solving market balance problems in financial and business mathematics course. The method in this research is a qualitative descriptive method and the subjects in this research were semester 2 students of the Islamic Economics study program at STAI Muhammadiyah Probolinggo. The techniques for data collection are exams and interviews, while the technique for data analysis in this research uses the formula P=  f/N ×100%. Based on the results of the research, it was concluded that there were 5 errors by the subjects in solving market balance problems in financial and business mathematics course, namely errors in writing Q_s notation, doing the calculation process, moving numbers or variables from one segment to another, multiplying both sides with a number to eliminate the denominator on a side, and errors in determining the offered price after tax.

References

Agustini, W. A., & Fitriani, N. (2021). Analisis Kesulitan Siswa SMP PADA Materi Bangun Ruang Sisi Lengkung. JPMI (Jurnal Pembelajaran …, 4(1), 91–96. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i1.91-96

Ahmad, A. M. (2019). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Pada Materi Integral Luas Daerah di Bawah Kurva dan Volume Benda Putar. An-Nahdhah, 12(23), 159–176.

Amir, M. F. (2017). Identifikasi Kesulitan Mahasiswa Dalam Memecahkan Masalah Open Ended Materi Nilai Mutlak. Jurnal Mercumatika : Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(2), 1–15. https://doi.org/10.26486/jm.v2i2.291

Anugraheni, I. (2019). Pengaruh pembelajaran problem solving model polya terhadap kemampuan memecahkan masalah matematika mahasiswa. Jurnal Pendidikan (Teori Dan Praktik), 4(1), 1.

Chintia, M., Amelia, R., & Fitriani, N. (2021). Analisis kesulitan siswa pada materi bangun ruang sisi datar. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 4(3), 579–586.

Dirgantoro, K. P. S., Saragih, M. J., & Listiani, T. (2019). Analisis Kesalahan Mahasiswa Pgsd Dalam Menyelesaikan Soal Statistika Penelitian Pendidikan Ditinjau Dari Prosedur Newman [an Analysis of Primary Teacher Education Students Solving Problems in Statistics for Educational Research Using the Newman Procedure. JOHME: Journal of Holistic Mathematics Education, 2(2), 83. https://doi.org/10.19166/johme.v2i2.1203

Dwidarti, U., Mampouw, H. L., & Setyadi, D. (2019). Analisis kesulitan siswa dalam menyelesaikan soal cerita pada materi himpunan. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 315–322.

Fadhilah, N., Rita, P., & Khotimah, R. P. (2017). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Fungsi Permintaan dan Penawaran Kelas XI AK PM SMK Muhammadiyah 2 Surakarta Tahun Ajaran 2016/2017. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Fatimah. (2013). (Studi Pada Mahasisiwa Pendidikan Matematika Universitas Al Asyariah Mandar) Fatimah*. 5(1), 38–47.

Jamal, F. (2014). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Dalam Mata Pelajaran Matematika Pada Materi Peluang Kelas XI IPA SMA Muhammadiyah Meulaboh Johan Pahlawan. Jurnal MAJU (Jurnal Pendidikan Matematika), 1(1), 18–36. http://www.ejournal.stkipbbm.ac.id/index.php/mtk/article/view/232

Jana, P. (2018). Analisis Kesalahan Mahasiswa Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Pada Pokok Bahasan Vektor. Jurnal Mercumatika : Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(2), 8. https://doi.org/10.26486/jm.v2i2.398

Janan, T. (2022). Analisis Kesalahan Mahasiswa dalam Menyelesaikan Soal Persamaan dan Pertidaksamaan pada Mata Kuliah Kalkulus I. Jurnal Derivat: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 9(1), 8–19.

Janan, T., Sitaresmi, P. D. W., & Nuryami, N. (2022). ANALISIS KESALAHAN MAHASISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL TEORI HIMPUNAN PADA MATA KULIAH HIMPUNAN DAN LOGIKA. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 5(2), 495–504.

NoprianiLubis, J., Panjaitan, A., Surya, E., & Syahputra, E. (2017). Analysis mathematical problem solving skills of student of the grade VIII-2 junior high school Bilah Hulu Labuhan Batu. International Journal of Novel Research in Education and Learning, 4(2), 131–137.

Siswandi, E., Sujadi, I., & Riyadi, R. (2016). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Kontekstual pada Materi Segiempat Berdasarkan Analisis Newman Ditinjau dari Perbedaan Gender (Studi Kasus pada Siswa Kelas VII SMPN 20 Surakarta). Jurnal Pembelajaran Matematika, 4(7).

Sukmawati, S., & Amelia, R. (2020). Analisis kesalahan siswa smp dalam menyelesaikan soal materi segiempat berdasarkan teori nolting. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 3(5), 423–432.

Supriyanto, S., Suripto, S., & Putri Irmala Sari, P. I. S. (n.d.). Matematika Bisnis.

Varian, H. R. (2016). Intermediate Microeconomics with Calculus: A Modern Approach: Ninth International Student Edition. WW Norton & Company.

Wahyuni. (2020). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Aritmatika Sosial. Jurnal Pendidikan Matematika. 11(1l), 67.

Wahyuni, C. S. (2011). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dengan Model Pembelajaran Problem Solving pada Materi Luas dan Volume Bangun Ruang Sisi Lengkung Kelas IX D di SMP Negeri 33 Semarang. Aksioma: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika UPGRIS Semarang, 2(1), 1–13.

Downloads

Published

2022-09-29

Issue

Section

Articles