KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA SMP KELAS VIII PADA MATERI KOORDINAT KARTESIUS DENGAN PENDEKATAN SAINTIFIK

Authors

  • Gita Sintia IKIP Siliwangi
  • M. Afrilianto IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i2.11366

Keywords:

Mathematical problem solving, Cartesian coordinates, Scientific Approach

Abstract

This study aims to examine the mathematical problem solving abilities of junior high school students at MTs An-Nur class VIII on Cartesian Coordinates using a scientific approach. This research is a Classroom Action Research (CAR). The research subjects are junior high school students at MTs An-Nur class VIII with a total of 22 students. The research instruments used in this study were pretest and posttest questions on mathematical problem-solving abilities, observation sheets for teacher and student activities, and student learning independence questionnaires. This classroom action research was carried out in 2 cycles, with the stages of the research, namely: planning, action, observation and reflection. The results showed that there was a mathematical problem solving ability of junior high school students using a scientific approach.

References

Amam, A. (2017). Penilaian Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Smp. Teorema, 2(1), 39–46. https://doi.org/10.25157/.v2i1.765

Davita, P. W. C., & Pujiastuti, H. (2020). Anallisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau Dari Gender. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 11(1), 110–117. https://doi.org/10.15294/kreano.v11i1.23601

Iswara, E., & Sundayana, R. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Problem Posing dan Direct Instruction dalam Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 223–234.

Lestari, A. D., Hartoyo, A., & Suratman, D. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Statistika Siswa di Kelas VIII SMP Negeri 6 Pontianak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Kahatulistiwa, 9(9), 1–8.

Machin, A. (2014). Implementasi Pendekatan Saintifik, Penanaman Karakter Dan Konservasi Pada Pembelajaran Materi Pertumbuhan. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 3(1), 28–35. https://doi.org/10.15294/jpii.v3i1.2898

Marisyah, M., Zainuddin, Z., & Hartini, S. (2016). Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Dan Hasil Belajar Siswa Pada Pelajaran IPA Fisika Kelas VIII B SMPN 24 Banjarmasin Melalui Model Inkuiri Terbimbing. Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika, 4(1), 52–63. https://doi.org/10.20527/bipf.v4i1.1044

Monica, P. T., Afrilianto, M., & Rohaeti, E. E. (2018). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Smp Pada Materi Peluang Dengan Pendekatan Kontekstual. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(3), 219–228. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i3.p219-228

Nahdi, D. S., & Cahyaningsih, U. (2019). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika SD Kelas V dengan Berbasis Pendekatan Saintifik yang Berorientasi Pada Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa. Jurnal Cakrawala Pendas, 5(1), 1–7. http://jurnal.unma.ac.id/index.php/CP/article/download/1370/1250

Nasution, M. D., & Oktaviani, W. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SMP PAB 9 Klambir V T.P 2019/2020. Journal Mathematics Education Sigma [JMES], 1(2), 46–55. https://doi.org/10.30596/jmes.v1i1.4390

Nuralam, & Eliyana. (2017). Penerapan Pendekatan Saintifik Terhadap Kemampuan. Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA, 18(1), 64–76.

Nurhayati., & Bernard, M. (2019). Analisis Kesulitan Siswa dalam Pemecahan Masalah Matematik Siswa Kelas X SMK Bina Insan Bangsa Pada Materi Persamaan dan Pertidaksamaan. Journal On Education, 01(02), 497–502.

Septina, N., Farida, F., & Komarudin, K. (2018). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Dengan Pendekatan Saintifik Berbasis Kemampuan Pemecahan Masalah. Jurnal Tatsqif, 16(2), 160–171. https://doi.org/10.20414/jtq.v16i2.200

Subekti, M. R., Wibowo, D. C., & Triani, S. (2021). Pengaruh Penerapan Pendekatan Saintifik Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tema 2 Selalu Berhemat Energi dan Subtema 1 Sumber Energi Pada Siswa Kelas IV SD Negeri 23 Menyumbung Sintang Tahun Ajaran 2019 / 2020 Pendahuluan. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 4(1), 39–48.

Yanti, R., Laswadi, L., Ningsih, F., Putra, A., & Ulandari, N. (2019). Penerapan pendekatan saintifik berbantuan geogebra dalam upaya meningkatkan pemahaman konsep matematis siswa. AKSIOMA : Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 10(2), 180–194. https://doi.org/10.26877/aks.v10i2.4399

Downloads

Published

2023-04-05

Issue

Section

Articles