MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS 7 SMP PADA MATERI ARITMATIKA SOSIAL DENGAN MENGGUNAKAN PENDEKATAN PROBLEM BASED-LEARNING

Authors

  • Didah Hamidah IKIP Siliwangi
  • Luvy Sylviana Zanthy IKIP Siliwangi
  • Dwi Ratna Siwi SMPN 14 Cimahi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i2.11706

Keywords:

Mathematics Learning Motivation, Problem Based-Learning

Abstract

This study aims to increase the motivation to learn mathematics in social arithmetic material by using a problem based-learning approach. This type of research is CAR using the CAR model design created by Kemmis and Mc Taggart. The subjects of this study were 10th graders at SMPN 14 Cimahi. The data collection technique used a learning motivation questionnaire with 5 indicators and 10 questions each 5 positive statements and 5 negative statements. The results of this study indicate an increase in student learning motivation in each cycle with good to very good categories. The use of problem based-learning approach is proven to be able to increase students' learning motivation.

References

Arief, H. S., & Sudin, A. (2016). Meningkatkan Motivasi Belajar Melalui Pendekatan Problem-Based Learning (PBL). Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 141–150.

Aripin, U. (2015). Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematik Siswa SMP Melalui Pendekatan Pembelajaran Berbasis Masalah. P2M STKIP Siliwangi, 2(1), 120-127. https://doi.org/10.22460/p2m.v2i1p120-127.171

Ashari, N. W., & Salwah, S. (2017). Problem Based Learning (PBL) dalam Meningkatkan Kecakapan Pembuktian Matematis Mahasiswa Calon Guru. JMPM: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 2(2), 100-109. https://doi.org/10.26594/jmpm.v2i2.891

Dila, O. R., & Zanthy, L. S. (2020). Identifikasi Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Aritmatika Sosial. Teorema: Teori dan Riset Matematika, 5(1), 17-26. https://doi.org/10.25157/teorema.v5i1.3036

Giarti, S. (2015). Peningkatan Keterampilan Proses Pemecahan Masalah dan Hasil Belajar Matematika Menggunakan Model PBL Terintegrasi Penilaian Autentik Pada Siswa Kelas VI SDN 2 Bengle, Wonosegoro. Scholaria : Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 4(3), 13. https://doi.org/10.24246/j.scholaria.2014.v4.i3.p13-27

Handayani, L. (2020). Peningkatan Motivasi Belajar IPA Melalui Model Pembelajaran Project Based Learning pada Masa Pandemi Covid-19 bagi Siswa SMP Negeri 4 Gunungsari. Jurnal Paedagogy, 7(3), 168-174. https://doi.org/10.33394/jp.v7i3.2726

Herlina, L. (2018). Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa melalui Pendekatan Problem Based Learning (PBL) pada Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam di Madrasah Aliyah Negeri 2 Mataram Nusa Tenggara Barat. El-Hikmah: Jurnal Kajian dan Penelitian Pendidikan Islam, 10(2), 237–254. https://doi.org/10.20414/elhikmah.v10i2.217

Huda, N., & Kencana, A. G. (2013). Analisis Kesulitan Siswa Berdasarkan Kemampuan Pemahaman dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Materi Kubus dan Balok di Kelas VIII SMP Negeri 30 Muaro Jambi. Prosiding Semirata FMIPA Lampung, 1, 595–606.

Indriani, A. (2016). Pengaruh Motivasi Belajar Siswa Kelas V Terhadap Prestasi Belajar Matematika di SD Negeri Bejirejo Kecamatan Kunduran Kabupaten Blora. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 4(2), 134-139. https://doi.org/10.25273/jipm.v4i2.848

Novtiar, C., & Aripin, U. (2017). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis dan Kepercayaan Diri Siswa SMP Melalui Pendekatan Open Ended. Prisma, 6(2), 119–131. https://doi.org/10.35194/jp.v6i2.122

Subagio, Lilik; Karnasih, I. I. (2021). Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa dengan Menerapkan Model Discovery Learning dan Problem Based Learning berbantuan Geogebra. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 6(2), 15–26.

Surya, Y. F. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV SDN 016 Langgini Kabupaten Kampar. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 38–53. https://bit.ly/2MXn3xs

Yunita, N., Rosyana, T., & Hendriana, H. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Berdasarkan Motivasi Belajar Matematis Siswa SMP. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(3), 325-332. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i3.p325-332

Downloads

Published

2023-04-04

Issue

Section

Articles