IDENTIFIKASI KESULITAN SISWA SMP KELAS VII DALAM MENYELESAIKAN BUTIR SOAL PADA MATERI HIMPUNAN

Authors

  • Eki Rizki Mustari IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i2.11791

Keywords:

Set

Abstract

This study aims to determine the results of the identification of student difficulties in solving set items, using descriptive research methods that emphasize factual findings in the field with the subject of 20 students of SMP class VII in Cimahi. The data collection technique is based on written tests and direct interviews with 5 items as instruments based on predetermined indicators. An analysis of 3 types of difficulty aspects is carried out including: 1).Language, 2). Prerequisites and 3). Applied. Based on the results of the identification, it shows that the achievement of students in solving problems is 80% and some students have difficulty on the 5th item which is categorized as difficult.

References

Chaerunnisa, N. A., & Bernard, M. (2021). Analisis Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar Pada Pembelajaran Matematika Dengan Menggunakan Media Scratch. JPMI: Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(6), 1577–1584. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i6.1577-1584

Ghufron, M. N., & Risnawita, R. (2015). Kesulitan Belajar pada Anak. Nurjati Press. Jurnal Elementary Islamic Teacher Journal, 3(2), 309-310. https://isbn.perpusnas.go.id/Account/SearchBukusearchCat=ISBN&searchTxt=978602-9074-05-5

Hakim, Abdul & Aji, I. (2022). Persamaan Garis Lurus. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 5(3), 1–11. https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i3.877-884

Jatmiko, J. (2018). Kesulitan Siswa Dalam Memahami Pemecahan Masalah Matematika. JIPMat, 3(1), 17–20. https://doi.org/10.26877/jipmat.v3i1.2285

Muharrom, A., & Kadarisma, G. (2022). Analisis Kesulitan Siswa Madrasah Tsanawiyah Dalam Menyelesaikan Soal Lingkaran. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 5(2), 463-470. https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i2.8286

Nabilah, M., Sitompul, S. S., & Hamdani, H. (2020). Analisis Kemampuan Kognitif Peserta Didik Dalam Menyelesaikan Soal Momentum Dan Impuls. Jurnal Inovasi Penelitian Dan Pembelajaran Fisika, 1(1), 1-7. https://doi.org/10.26418/jippf.v1i1.41876

Negara, H. S., Nurlova, F., Hidayati, A. U., Lampung, B., Lampung, B., & Tengah, L. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau Dari Gaya Belajar Peserta Didik Di Sekolah Dasar. 8(1), 83–90.

Nurdwiandari, P. (2018). Analisis kemampuan berpikir kritis matematik dan kemampuan diri siswa smp di kabupaten bandung barat. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1(5), 1005–1014.

Ratnasari, S., & Setiawan, W. (2007). Analisis kesulitan belajar siswa pada materi himpunan. 01(02), 473–479.

Sausan, S. D., & Siagian, T. A. (2021). Diagnosis kesalahan peserta didik dalam menyelesaikan soal matematika pokok bahasan perbandingan kelas vii smp negeri 13 kota bengkulu. 5(1), 111–120.

Waskitoningtyas, R. S. (2016). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Siswa Kelas V Sekolah Dasar Kota Balikpapan Pada Materi Satuan Waktu Tahun Ajaran 2015/2016. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 5(1), 24-32. https://doi.org/10.25273/jipm.v5i1.852

Downloads

Published

2023-04-03

Issue

Section

Articles