PENGEMBANGAN MEDIA MANIPULATIF PUZZLE GAME PADA MATERI KOMBINASI PERMUTASI
DOI:
https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i5.11992Keywords:
manipulative media, puzzle game, combination permutationAbstract
References
Antonik, K. E. 2013. How Do Mathematical Manipulatives Enhance Student Learning in a
Seventh Grade Probability Unit? Master’s Research Project Present to The Faculty of the Patton College of Education. United State: Ohio University.
Apriyanshah, F.A, Hidayat, T., Anita, N. 2019. Pengembangan Media Kit Pembelajaran untuk Siswa Kelas III Sekolah Dasar terhadap Materi Pecahan Sederhana. Jurnal Kajian Pendidikan Matematika (JKPM). ISSN : 2477- 2682, 4(2) : 163-172.
Burns, M. 2009. Win-Win Math Games. Magazine of Math Solutions Professional Development.
Dimyati & Mudjiono. 2010. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT. Asdi Mahasatya.
Durmus, S., & Karakirik, E. 2007. Virtual Manipulatif in Mathematics Education: A Theorical Framework. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET. ISSN: 1303-6521, 5(1): 31-42.
Hobri. 2010. Metodologi Penelitian Pengembangan (Aplikasi pada Penelitian Pendidikan
Matematika). Jember: Pena Salsabila.
Khalid, A., & Azeem, M. 2012. Constrctivist Vs Traditional: Effective Instructional Approach in Teacher Education. International Journal of Humanities and Social Science 2(5): 160-175.
Kemendikbud. 2013. Matematika Kelas XI. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.
Marshall, L., & Swan, P. 2008. Exploring the Use of Mathematics Manipulative Materials: Is It What We Think It Is? Proceedings of the EDU-COM 2008 International | Conference.,Edith Cowan University, Perth Western Australia.
Muhsetyo, G., dkk. 2011. Pembelajaran Matematika SD. Jakarta: Universitas Terbuka.
National Council of Teachers of Mathematics. 2000. Principles and Standards for School
Mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
Rahal, M. L. 2010. Focus on Professional Development Tools for Dynamic Teaching. Educational Research Service. 1001N. Fairfax St., Suite 500, Alexandria, VA 22314-1587.
Rifaatul, M. 2016. Penggunaan Bahan Manipulatif dalam Pembelajaran Kooperatif untuk Meningkatkan Pemahaman Matematika dan Keaktifan Siswa Kelas VII E SMP Islam Terpadu Asy Syadzili pada Materi PLSV. Tesis. Malang : Universitas Negeri Malang.
Risnita. 2019. Penggunaan Media Papan Catur Manipulatif untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas XI.MIPA.1. Jurnal Pendidikan. ISSN: 2086-4779, 10(1): 40-53.
Sudrajat. 2008. Peranan Matematika dalam Perkembangan Ilmu Pengetahuan dan Teknologi. Makalah disajikan dalam Seminar Sehari The Power of Mathematics for All Aplications, HIMATIKA-UNISBA, Januari.
Supriatiningsih, N. 2018. Peningkatan Prestasi Belajar Matematika Siswa tentang Pengukuran Sudut Melalui Demonstrasi, Media Gambar, dan Pemberian Tugas Bermakna. Jurnal Kajian Pendidikan Matematika (JKPM). ISSN : 2477-2348, 3(2) : 177-188.
Syafira, V.F., Novtiar, C. 2021. Analisis Kesalahan Pemecahan Masalah Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Soal Operasi Hitung Campuran Bilangan Cacah dan Pecahan. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif (JPMI). ISSN 2614-2155, 4(6): 1671-1678.
Widjayanti,R.W., Masfingatin, T., Setyansah, R.K. 2019. Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Animasi Pada Materi Statistika untuk Siswa Kelas 7 SMP. Jurnal Pendidikan Matematika. ISSN: 1978-0044, 13(1): 101-112.
Yusof, J., & Lusin, S. 2013. The Role of Manipulatives in Enhancing Pupils’ Understanding on Frection Concept. International Journal for Infonomics (IJI), 6(4): 750-755.