META ANALISIS: PENGARUH PEMBELAJARAN BERBASIS ETNOMATEMATIKA TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA
DOI:
https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i5.12305Keywords:
Meta-analysis, Ethnomathematics, Learning OutcomesAbstract
The aim of this study is to re-examine the impact of ethnomathematics-based learning on student learning outcomes in mathematics by examining, summarizing data, and statistically assessing various research findings that have been published in up to 18 articles on Google Scholar. This kind of study falls under the category of meta-analysis. Data gathering, coding, calculation of improved student learning outcomes and effect size, detection of average difference existence or absence, and conclusion drawing are some of the research steps. The average effect size is 2.97, with a very large category, according to the study's findings. According to the paired sample t-test, however, the sig value (2 tailed) = 0.000 = 0.05 indicates that there are variations between the typical learning outcomes of students' mathematics before and after applying ethnomathematics-based learning. It may be inferred from the average impact size and the outcomes of the paired sample t-test that the use of ethnomathematics-based learning influences student learning outcomes in mathematics.
References
Adnyana, P. G. . (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran dengan Pendekatan RME Berbasis Etnomatematika untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika dan Motivasi Siswa. [Universitas Pendidikan Ganesha]. http://repo.undiksha.ac.id/id/eprint/1216
Ajmain, Herna, & Masrura, S. I. (2020). Implementasi Pendekatan Etnomatematika dalam Pembelajaran Matematika. SIGMA (Suara Intelektual Gaya Matematika), 12(April), 45–54.
Boisandi, B., & Darmawan, H. (2017). Meta Analisis Pengaruh Penerapan Pembelajaran Berbasis Konstruktivisme pada Materi Fisika di Kalimantan Barat. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 6(2), 179–185. https://doi.org/10.24042/jipfalbiruni.v6i2.1762
Firmansyah, D., Fidriansyah, K., & Ruli, R. M. (2019). Meta Analisis : Media Pembelajaran Komik Matematika dengan Pendekatan Realistik. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(5), 1127–1134.
Hartoyo, A. (2012). Eksplorasi Etnomatematika pada Budaya Masyarakat Dayak Perbatasan Indonesia-Malaysia Kabupaten Sanggau Kalbar. Jurnal Penelitian Pendidikan, 13(1), 14–23. http://jurnal.upi.edu/penelitian-pendidikan/view/1387/eksplorasi-etnomatematika-pada-budaya-masyarakat-dayak-perbatasan-indonesia-malaysia-kabupaten-sanggau-kalbar-.html
Heryan, U., & Zamzaili, Z. (2018). Meningkatkan kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMA Melalui Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik Berbasis Etnomatematika. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 3(1), 55–66. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/jpmr
Hidayati, F. N., & Prahmana, R. C. I. (2022). Ethnomathematics’ Research in Indonesia during 2015-2020. … Journal of Ethnomathematics, 1(1), 29–42. https://journal.i-mes.org/index.php/ije/article/view/14%0Ahttps://journal.i-mes.org/index.php/ije/article/download/14/3
Indriani, A. (2015). Penerapan Pembelajaran Tematik Kurikulum 2013 oleh Guru SD/MI di Desa Klepek Kecamatan Sukosewu Kabupaten Bojonegoro Semester Gasal Tahun Ajaran 2014/2015. Jurnal VARIDIKA, 27(1), 43–49. https://doi.org/10.23917/varidika.v27i1.738
Jayantika, I. G. A. N. T., Parmithi, N., & Purwaningsih, D. N. D. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Kecemasan dan Hasil Belajar Matematika. Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains, 9(2), 276–287.
Jenahut, K. S., & Maure, O. P. (2020). Eksplorasi Etnomatematika pada Permainan Banga Masyarakat Manggarai Timur. Jurnal Inspiratif Pendidikan, 9(1), 138–151. http://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/Inspiratif-Pendidikan/article/view/16350/970316350
Karlina, L., & Anugraheni, I. (2021). Meta Analisis Pembelajaran Discovery Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SD. Education and Development, 6(1), 35–43.
Khofiatun, Akbar, S., & Ramli, M. (2016). Peran Kompetensi Pedagogik Guru Dalam Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(5), 984. https://doi.org/10.24114/sejpgsd.v10i2.18545
Lubis, A. N. M. T., & Widada, W. (2020). Kemampuan Problem Solving Siswa melalui Model Pembelajaran Matematika Realistik Berorientasi Etnomatematika Bengkulu. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 5(1), 127–133.
Rachmawati, I. (2012). Eksplorasi Etnomatematika Masyarakat Sidoarjo. MATHEdunesa, 1(1).
Saadah, N., & Budiman, I. (2022). Meta analisis: pengembangan media pembelajaran matematika interaktif berbasis adobe flash pada jenjang SMP. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 5(1), 221–236. https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i1.221-236
Saputri, Y., & Wardani, K. W. (2021). Meta Analisis: Efektivitas Model Pembelajaran Problem Solving dan Problem Based Learning Ditinjau Dari Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika SD. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 935–948. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i2.577
Sarjana, K., Sridana, N., & Turmuzi, M. (2019). Disain Media Peraga Dan Bantu Pembelajaran Geometri Bagi Siswa Sekolah Dasar Kelas Tinggi. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 3(2), 176–182. https://doi.org/10.29303/jipp.v3i2.28
Surat, I. M. (2018). Peranan Model Pembelajaran Berbasis Etnomatematika sebagai Inovasi Pembelajaran dalam Meningkatkan Literasi Matematika. Emasains: Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains, 7(2), 143–154. https://doi.org/10.5281/zenodo.2548083
Turmuzi, M., Sudiarta, I. G. P., & Suharta, I. G. P. (2022). Systematic Literature Review: Etnomatematika Kearifan Lokal Budaya Sasak. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 397–413. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i1.1183
Ulfiyani, S. (2016). Pemaksimalan peran guru dalam pembelajaran keterampilan berbicara di sekolah. Transformatika, 12(2), 105–113.
Uskono, I. V., Lakapu, M., Jagom, Y. O., Dosinaeng, W. B. N., & Bria, K. (2020). Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Berbasis Etnomatematika Dan Prestasi Belajar Siswa. Journal of Honai Math, 3(2), 145–156. https://doi.org/10.30862/jhm.v3i2.126
Utami, I. G. A. L. P. (2016). Teori Konstruktivisme dan Teori Sosiokultural: Aplikasi dalam Pengajaran Bahasa Inggris. Prasi, 11(01), 4–11. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/PRASI/article/download/10964/7022
Wahyuni, S., & Kurniawati, T. (2019). Analisis Pelaksanaan Kurikulum 2013 Pada Mata Pelajaran Ekonomi SMA Berakreditasi A Di Kota Solok (Studi Kasus Pada SMA N 4 Solok). Jurnal Ecogen, 2(4), 706. https://doi.org/10.24036/jmpe.v2i4.7848
Widada, W. (2016). Sintaks Model Pembelajaran Matematika Berdasarkan Perkembangan Kognitif Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 1(2), 163–172.
Yustinaningrum, B. (2021). Meta Analisis: Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Jurnal Padegogik, 4(2), 13–22. https://doi.org/10.35974/jpd.v4i2.2519