ANALISIS KEMAMPUAN KONEKSI MATEMATIS SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL SISTEM PERSAMAAN LINEAR TIGA VARIABEL (SPLTV)

Authors

  • Khoirunnisa Khoirunnisa Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Rusi Ulfa Hasanah Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i5.12347

Keywords:

Mathematical Connection Ability, SPLTV

Abstract

This study aims to determine the mathematical connection ability of class X high school students through SPLTV material. The study was conducted at SMA N 1 Panyabungan Timur class X-MIA1 by taking a sample of 6 research subjects. This research is a research that uses descriptive qualitative method. The instrument used in this study was a test question in the form of a description of 3 questions. The procedure in this study was carried out by analyzing the answers given by students in connecting SPLTV material with other materials and contextual problems which were categorized into three levels of ability, namely high, medium and low. The data analysis technique in this study is to collect data, reduce data and then draw conclusions. The results showed that the mathematical connection ability of students at SMA N 1 Panyabungan Timur was adequate, judging from the results of the tests that had been collected.

References

Adha, I. (2019). Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Siswa MTS Kelas VIII Pada Materi Lingkaran (Vol. 2). Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Palopo.

Aliyah, I. M., Yuhana, Y., Anwar, C., & Firdos, H. (2019). Kemampuan Koneksi Matematis Siswa Ditinjau dari Kemampuan Awal dan Gender. Jurnal Didaktik Matematika, 6(2), 161–178. https://doi.org/10.24815/jdm.v6i2.14104

Apriyono, F. (2014). Profil Kemampuan Koneksi Matematika Siswa SMP dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau dari Gender. Jurnal Mosharafa, 5(2), 159–168.

Astuti, P., Hartono, Y., Bunayati, H., & Indaryanti. (2017). Pengembangan LKS Berbasis Pendekatan Pemodelan Matematika Untuk Melatih Kemampuan Koneksi Matematis Siswa SMP kelas VIII. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 61–77.

Bakhril, M. S., Kartonoa, & Dewi. (2019). Kemampuan Koneksi Matematis Siswa Melalui Model Pembelajaran Peer Tutoring Cooperative Learning. Prisma : Prosiding Seminar Nasional Matematika, 2(ISSN 2613-9189), 754–758. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/

Burais, L., Ikhsan, M., & Duskri, M. (2016). Peningkatan Kemampuan Penalaran Matematis Siswa melalui Model Discovery Learning. Jurnal Didaktik Matematika, 3(1), 77–86.

Cardo, D., Napisah, A. P. D., Wungo, D. D., Utama, G. D., Lede, M., & Ambarawati, M. (2020). Analisis Kesulitan Siswa dalam Mempelajari Sistem Persamaan Linear Tiga Variabel. LAPLACE: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 27–42. https://doi.org/https://doi.org/10.31537/laplace.v3i1.311

Dwirahayu, G., & Firdausi. (2016). Pengaruh Gaya Berpikir Terhadap Kemampuan Koneksi Matematis Mahasiswa. JJPM, 9(2), 210–221.

Fendrik, M. (2019). Koneksi Matematis Dan Habits of Mind Pada Siswa. Penerbit Media Sahabat Cendekia.

Julaeha, S., Mustangin, & Fathani, A. H. (2020). Profil kemampuan koneksi matematis peserta didik dalam menyelesaikan soal cerita ditinjau dari kemampuan matematika. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 04(02), 800–810.

Kenedi, A. K., Hendri, S., Ladiva, H. B., & Nelliarti. (2018). Kemampuan Koneksi Matematis Siswa Sekolah Dasar Dalam Memecahkan Masalah Matematika. Jurnal Numeracy, 5(2), 226–235.

Lubis, R., Harahap, T., & Nasution, D. P. (2019). Pendekatan Open-Ended dalam Membelajarkan Kemampuan Koneksi Matematis Siswa. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(September), 399–410.

Nugraha, A. A. (2018). Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Siswa SMP pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel ( SPLDV ). Suska Journal of Mathematics Education, 4(1), 59–64. https://doi.org/10.24014/sjme.v3i2.3897

Nurhaliza, K. (2021). Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Siswa SMP/MTs Pada Materi Persamaan Garis Lurus. Universitas Islam Negeri AR-RANIRY.

Nurudini, N., Susiswo, S., & Sisworo, S. (2019). Koneksi Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Tidak Lengkap dalam Diskusi Kelompok. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 4(10), 1323–1332. https://doi.org/10.17977/jptpp.v4i10.12838

Patra, G. P. A., & Pujiastuti, H. (2020). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Sistem Persamaan Linear Tiga Variabel. MAJU, 7(2), 174–181.

Pyarsha, D. H., Munandar, D. R., & Karawang, U. S. (2021). Analisis Minat Belajar Siswa SMA pada Materi Sistem Persamaan Linear Tiga Variabel. SIGMA, 6(2), 107–113.

Ramdhani, M. R., Widiyastuti, E., & Subekti, F. E. (2016). Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Kembaran. Prosiding Seminar Matematika Dan Pendidikan Matematika, November, 403–414. http://jurnal.fkip.uns.ac.id

Rawa, N. R., & Sutawidjaja, A. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Model Learning Cycle-7E Pada Materi Trigonometri Untuk Meningkatkan Kemampuan Koneksi Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(6), 1042–1055.

Romli, M. (2018). Profil Koneksi Matematis Siswa Perempuan SMA Dengan Kemampuan Matematika Tinggi Dalam Menyelesaikan Masalah. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(2), 145–157.

Rosdiana. (2021). Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Siswa SMP Kelas VIII Pada Materi SPLDV SMP Negeri 2 ALLA. Universitas Muhammadiyah Makassar.

Supriadi, N. (2015). Mengembangkan Kemampuan Koneksi Matematis Melalui Buku Ajar Elektronik Interaktif (BAEI) yang Terintegrasi Nilai-Nilai Keislaman. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 63–73.

Warih, P. D., Parta, I. N., & Rahardjo, S. (2016). Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Siswa Kelas VIII pada Materi Teorema Pythagoras. PROSIDING, Knpmp I, 377–384.

Widiyawati, Septian, A., & Inayah, S. (2020). Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Siswa SMK pada Materi Trigonometri. Jurnal Analisa, 6(1), 28–39. http://journal.uinsgd.ac.id/index.php/analisa/index

Yuliani, R., Praja, E. S., & Noto, M. S. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Missouri Mathematics Project Terhadap Kemampuan Koneksi Matematis dan Kemandirian Belajar Siswa SMP. Jurnal Elemen, 4(2), 131–144. https://doi.org/10.29408/jel.v4i2.478

Zuyyina, H., Wijaya, T. T., & Senjawati, E. (2018). Kemampuan Koneksi Matematis Siswa SMP Materi Lingkaran. Jurnal LP3M, 4(2), 79–90.

Downloads

Published

2022-09-24

Issue

Section

Articles