UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA DENGAN MENGGUNAKAN PROBLEM-BASED LEARNING KELAS X SMA KARYA PEMBANGUNAN CICALENGKA

Authors

  • Yayang Anggraeni IKIP Siliwangi
  • Devi Nurul Yuspriyati IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i2.12444

Keywords:

Learning Outcomes, Problem-Based Learning

Abstract

This research is motivated by the low ability of students to understand basic concepts and students' interest in learning mathematics. The purpose of this study was to determine the improvement of student learning outcomes through the use of Problem-Based Learning in class X mathematics subjects. The research method used was qualitative and quantitative data analysis, with the research subjects of all 34 students of class X. Based on the processing and results of data analysis, the application of the Problem-Based Learning model in mathematics learning has increased after the actions of cycle I, II, and cycle III were held. Student learning outcomes in the first cycle have an average grade of 73.5%, student learning outcomes in the second cycle have slightly increased, namely the average grade of 81.4% and classical absorption of 73.5%, then proceed to the cycle III and experienced an even better improvement, with an average grade of 83.5% and classical absorption of 88.2%. The conclusion of this research is that learning mathematics using Problem-Based Learning can improve the learning outcomes of class X students at SMA Karya Pembangunan Cicalengka.

References

Astiandari. (2019). Penerapan Problem Based Learning ( PBL ) Guna Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Matematika kelas X Semester Ganjil di SMK Negeri 2 Situbondo Tahun Pelajaran 2018 / 2019. Jurnal Pendidikan Matematika STKIP PGRI Situbondo ema.,6(2), 15–25.

Badraeni, N., Pamungkas, R. A., Hidayat, W., Rohaeti, E. E., & Wijaya, T. T. (2018). Analisis Kesulitan Siswa Berdasarkan Kemampuan Pemahaman Matematik Dalam Mengerjakan Soal Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 247–253. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i1.195

Daryanto & Syaiful Karim. 2017. Pembelajaran Abad 21. Gaya Media : Yogyakarta.

Diana. (2020). Media Pembelajaran Matematika Melalui Macromedia Flash pada Materi Trigonometri Dengan Cara Daring Saat Social Distacing di Kelas X Man 1 Medan. Skripsi Diana Hasibuan, 1(2) 105-106. Dikutip dari http://repository.uinsu.ac.id/9518/1/SKRIPSI DIANA SARI HASIBUAN %28fix%29 %281%29.pdf

Husna. (2015). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika dengan Penerapan Model Problem Based Learning pada Materi Program Linier Siswa di Kelas X Marketing 1 SMK NEGERI 1 Meulaboh Tahun Ajaran 2015/2016. Jurnal Serambi Ilmu, 29(9), 77–83.

Marjuki. (2020). Konsep Perkembangan Diri Dalam Menhadapi Perkembangan Teknologi Komunikasi Era 4.0. Komunike, 11(1), 3-5. Dikutip dari http://digilib.iainpalangkaraya.ac.id/2931/1/Marjuki%20-%2016016022.pdf

Meke, K. D. P., & Wondo, M. T. S. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Model Problem Based Learning Melalui Penggunaan Bahan Manipulatif. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 6(3), 587-588. https://doi.org/10.33394/jk.v6i3.2861

Namja, S. (2017). Penerapan Model Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Tema Selalu Berhemat Energi Kelas IV Min 3 Banda Aceh. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 102-104. Dikutip dari https://repository.ar-raniry.ac.id/id/eprint/3860

Pareira Meke, K. D., Sero Wondo, M. T., & Wutsqa, D. U. (2020). Pembelajaran Problem Based Learning Dengan Penggunaan Bahan Manipulatif Ditinjau Dari Minat Belajar Matematika. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika, 13(1), 164–177.

Prana Putri, E. N. (2019). Pengaruh Pendekatan saintifik berbantuan media Power Point Terhadap Disposisi Matematika Siswa SMP Negeri 6 Kota Bengkulu. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 4(1), 66–72. https://doi.org/10.33449/jpmr.v4i1.7531

Rahman, R. abdul. (2015). Belajar Dan Faktor-faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineke Cipta.

Seituni, S. (2019). Analisis Model Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Upaya Peningkatan Aktivitas Mahasiswa Terhadap Sikap Demokratis Pada Mata Kuliah Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Terapan, 3(1), 94-95. https://doi.org/10.30598/jbkt.v3i1.899

Surya, Y. F. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV SDN 016 Langgini Kabupaten Kampar. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 38–53. Dikutip dari https://bit.ly/2MXn3xs

Wondo, M. T. S. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika SMP Kelas VIII Semester Genap dengan Model Problem-Based Learning. PYTHAGORAS: Jurnal Pendidikan Matematika, 12(1), 76-77. https://doi.org/10.21831/pg.v12i1.14056

Zulaeliyah, I. (2021). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV SDN Gunung Payung pada Materi Keliling Serta Luas Bangun Datar Dengan Model Problem Based Learning. Satya Widya, 37(1), 25–32.

Downloads

Published

2023-04-16

Issue

Section

Articles