ANALISIS KEMAMPUAN SISWA MENYELESAIKAN SOAL PISA DALAM KONTEN RUANG DAN BENTUK
(1) Universitas Singaperbangsa Karawang
(2) Universitas Singaperbangsa Karawang
(*) Corresponding Author
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aisyah, & Dewi, S. (2018). Pengembangan Soal Tipe PISA Untuk Mengukur Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Tingkat Sekolah Menengah Pertama di Kota Jambi. PHI: Jurnal Pendidikan Matematika, 78–86. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.33087/phi.v2i2.34
Annizar, A. M., Maulyda, M. A., Khairunnisa, G. F., & Hijriani, L. (2020). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Soal PISA pada Topik Geometri. 6(1), 39–55. https://doi.org/10.29408/jel.v6i1.1688
Fadhilah, L. F., & Rosyidi, A. H. (2020). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal PISA Kategori Formulate. MATHEdunesa, 9(1), 73–81. https://doi.org/10.26740/mathedunesa.v9n1.p73-81
Hendriana, H., & Fitriani, N. (2019). Mathematical Abstraction of Year 9 Students Using Realistic Mathematics Education Based on the Van Hiele Levels of Geometry. Jurnal Didaktik Matematika, 6(1), 1–11. https://doi.org/10.24815/jdm.v6i1.13285
Menteri Pendidikan dan Kebudayaan. (2016). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 21 Tahun 2016.
Nur, I. (2022). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Pisa (Programme For International Student Assessment) Pada Konten Space And Shape Di Kelas Viii Smp Negeri 2 Takalar. In Universitas Muhammadiyah Makassar. Universitas Muhammadiyah Makassar.
OECD. (2018). PISA 2018 Assessment and Analytical Framework. In OECD Publishing. https://doi.org/https://doi.org/10.1787/b25efab8-en.
Qadry, I. K., Dassa, A., & Aynul, N. (2022). Analisis Kemampuan Literasi Matematika Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Pisa Konten Space And Shape Pada Kelas Ix Smp Negeri 13 Makassar. Jurnal Matematika Dan Aplikasinya (IJMA), 2(2), 78–92.
Sasongko, T. P. M., Dafik, & Oktavianingtyas, E. (2016). Pengembangan Paket Soal Model PISA Konten Space and Shape untuk Mengetahui Level Literasi Matematika Siswa SMP. Jurnal Edukasi, 3(1), 27–32.
Sutini. (2019). Kemampuan Metakognitif dan Komunikasi Matematis dalam Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Review Pembelajaran Matematika, 4(1), 32–47. https://doi.org/10.15642/jrpm.2019.4.1.32-47
Sutirna. (2018). Statistika Dasar. Universitas Singaperbangsa Karawang.
The Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). (n.d.). PISA Released Items - Mathematics.
The Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). (2018). Programme for international student assessment (PISA) results from PISA 2018. Oecd, 1–10. https://www.oecd-ilibrary.org/education/pisa-2018-results-volume-iii_bd69f805-en%0Ahttps://www.oecd-ilibrary.org//sites/bd69f805-en/index.html?itemId=/content/component/bd69f805-en#fig86
Umaroh, U., & Pujiastuti, H. (2020). Analisis Kemampuan Representasi Matematis Siswa dalam Mengerjakan Soal PISA Ditinjau dari Perbedaan Gender. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 05(02), 40–53. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/jpmr/article/view/11408
Warmi, A. (2019). Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas VIII pada Materi Lingkaran. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 297–306. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v8i2.384.
DOI: http://dx.doi.org/10.22460/jpmi.v6i1.12488
Article Metrics
Abstract view : 61 timesPDF - 59 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
--------------------------------------------------------------------------------
JPMI is published by IKIP Siliwangi, Cimahi, Indonesia
Publisher Address:
HKI & Publikasi IKIP Siliwangi
Building D - First Floor - Room D-12
Jl. Terusan Jenderal Sudirman, Cimahi 40526
https://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/jpmi
jpmi@journal.ikipsiliwangi.ac.id
editor_jpmi@journal.ikipsiliwangi.ac.id
JPMI by https://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/jpmi is licensed under a Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 Internasional License.
p-ISSN: 2614-221X e-ISSN: 2614-2155
JPMI has been indexed at: