PENINGKATAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK SMP PADA MATERI PERSAMAAN LINEAR SATU VARIABEL DENGAN MODEL DISCOVERY LEARNING

Authors

  • Winda Nursawitri IKIP Siliwangi
  • Devi Nurul Yuspriyati IKIP Siliwangi
  • Marchasan Lexbin Elvi Judah Riajanto IKIP Siliwangi
  • Gida Kadarisma IKIP Siliwangi
  • Aditya Kresnawan SMP Negeri 2 Kutawaringin

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i2.12749

Keywords:

Improved learning outcomes, one variable linear equation, discovery learning

Abstract

This research is a Classroom Action Research (CAR) which aims to improve student learning outcomes after using the discovery learning model. The subjects of this class action research were 22 students of class VII. Data collection techniques were carried out by means of observation, documentation and also using test questions. The increase in student learning outcomes will be seen based on the value of students in working on individual questions that will be given before and after the delivery of the material. Based on the results of the study, it showed that a) In the initial conditions, the students' test results were 13.64% with an average score of 26.55. b) In the first cycle, student learning outcomes increased to 36.36% with an average value of 55.77 c) Student learning outcomes in the second cycle increased to 72.73% with an average score of 73.14 d) Most of the students' learning outcomes have met the KKM. From the results of this study it can be concluded that there is an increase in student learning outcomes using the discovery learning model.

References

Heryati, I. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Penerapan Model Pembelajaran Penemuan (Discovery Learning) Tentang Persamaan Linear Satu Variabel di SMP Negeri 14 Kota Bogor. Journal of Social Studies, Arts and Humanities (JSSAH), 1(01), 06-11. https://doi.org/10.33751/jssah.v1i01.3966

Ismiati, W. N. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Student Facilitator And Explaining (Sfe) Untuk Meningkatkan Keterampilan Berkomunikasi Pada Pembelajaran IPS Pada Siswa Sekolah Dasar. Didaktika Dwija Indria, 5(6), 1-8. https://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/ pgsdsolo/article/view/10508

Jumiati, Y., & Zanthy, L. S. (2016). Analisis Kesalahan Peserta didik dalam Menyelesaikan Soal Cerita Persamaan Linier Satu Variabel. JMPM: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 1(2), 165-174. https://doi.org/10.26594/jmpm.v1i2.639

Kristin, F. (2016). Analisis model pembelajaran discovery learning dalam meningkatkan hasil belajar siswa SD. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 2(1), 90-98. https://doi.org/10.31932/jpdp.v2i1.25

Lestari, A. S., Aripin, U., & Hendriana, H. (2018). Identifikasi kesalahan siswa SMP dalam menyelesaikan soal kemampuan penalaran matematik pada materi bangun ruang sisi datar dengan analisis kesalahan newman. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(4), 493-504. http://dx.doi.org/10.22460/jpmi.vli4.p493-504

Maisyarah, M., Afriyanti, D., & Manurung, A. A. (2021). Penerapan Model Pace Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Pada Smp Nurul Hasanah. Jurnal Penelitian, Pendidikan dan Pengajaran: JPPP, 2(1), 81-99. http://dx.doi.org/10.30596%2Fjppp.v2i1.7078

Mastuang, M., & Mahardika, A. I. (2017). Meningkatkan hasil belajar siswa kelas viii e smp negeri 26 banjarmasin dengan menggunakan metode pemecahan masalah (problem solving) dalam setting pengajaran langsung. Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika, 5(1), 118-132. https://pdfs.semanticscholar.org/656b/58da403b75f772ac7f894ffc127bcc7047f3.pdf

Nurmansyah, N. (2015). Penggunaan media animasi dalam model pembelajaran langsung untuk meningkatkan hasil belajar IPA Terpadu. Primary: Jurnal Keilmuan dan Kependidikan Dasar, 7(2), 157-168. http://dx.doi.org/10.32678/primary.v7i2.6416

Nabillah, T., & Abadi, A. P. (2020). Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Siswa. Prosiding Sesiomadika, 2(1c), 659-663. https://journal.unsika.ac.id/index.php/sesiomadika/ article/view/2685

Panjaitan, W. A., Simarmata, E. J., Sipayung, R., & Silaban, P. J. (2020). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Peserta didik Menggunakan Model Pembelajaran Discovery Learning di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 1350–1357. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.549

Puspita, M., Slameto, S., & Setyaningtyas, E. W. (2018). Peningkatkan Hasil Belajar Matematika Peserta didik Kelas 4 Sd Melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning. Justek : Jurnal Sains Dan Teknologi, 1(1), 120-125. https://doi.org/10.31764/justek.v1i1.416

Rizal, R. S., Harjono, N., & Airlanda, G. S. (2018). Perbaikan proses dan hasil belajar muatan ipa tema 4 menggunakan model pembelajaran discovery learning (DL) siswa kelas 5 sd negeri dukuh 01 kecamatan sidomukti kota salatiga tahun 2017/2018. Pendekar: Jurnal Pendidikan Berkarakter, 1(1), 207-213. https://doi.org/10.31764/pendekar.v1i1.360

Rohimah, S. M. (2017). Analisis learning obstacles pada materi persamaan dan pertidaksamaan linear satu variabel. JPPM (Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika), 10(1), 132-141. http://dx.doi.org/10.30870/jppm.v10i1.1293

Tasya, A., & Aripin, U. (2022). Improving Student's Mathematics Understanding Ability on Two Variable Linear Equation System Materials by Using Problem Based Learning. (JIML) Journal Of Innovative Mathematics Learning, 4(4), 178-187. http://dx.doi.org/10.22460/jiml.v4i4.p178-187

Vera, K., & Wardani, K. W. (2018). Peningkatan keterampilan berfikir kritis melalui model problem based learning berbantuan audio visual pada siswa kelas IV SD. Jurnal Riset Teknologi dan Inovasi Pendidikan (JARTIKA), 1(2), 33-45. http://journal.rekarta.co.id/index.php/jartika/article/view/252

Widayati, A. (2014). Penelitian Tindakan Kelas. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 6(1), 1–16. https://doi.org/10.21831/jpai.v6i1.1793

Downloads

Published

2023-04-05

Issue

Section

Articles