ANALISIS KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH SISWA SMK KELAS X PADA MATERI SITEM PERSAMAAN LINIER DUA VARIABEL (SPLDV)

Authors

  • Nugi Apria IKIP Siliwangi
  • Wahyu Setiawan IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i1.12982

Keywords:

Mathematical Problem Solving, Two Variable Linear Equation System

Abstract

This study aims to find and analyze student errors in students' problem-solving abilities when solving questions on the SPLDV material. The subjects of this study were 10 students in class X at West Bandung Regency Vocational High School using descriptive quantitative methods which were carried out through WhatsApp groups (WAG) where data processing using Ms. Excel. Based on the results of the analysis of the percentage of completeness in this study, it is known that the level of students' mathematical problem solving is in the medium category. Therefore, the researcher can conclude that further research is needed in the future on students' mathematical problem solving abilities with the aim of producing data that can be used as evaluation and analysis material to produce a learning model that can improve mathematical problem solving abilities.

 

References

Hidayah, S. (2016). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Spldv Berdasarkan Langkah Penyelesaian Polya. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika 2016, 1(2), 74–91. https://doi.org/10.51675/jp.v1i2.81

Ilham, I., Jabnabillah, F., & Astiati, S. D. (2022). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VIII SMP Dalam Menyelesaikan Soal- Soal Geometri Bangun Ruang. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 6(1), 2164–2170. https://doi.org/10.36312/jisip.v6i1.2793

Istiqomah, N., & Widodo, S. (2021). Efektifitas Penggunaan Video Pembelajaran dalam Upaya Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran Matematika di Masa Pandemi Covid-19. Seminar Nasional Pendidikan Sultan Agung 2 (SENDIKSA 2), 2(1), 75–90. https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i1.p59-68

Mukarromah, N., & Julianto, J. (2014). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Dengan Menerapkan Media Audio Visual Pada Pembelajaran IPA Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(3), 1–9.

Purnamasari, I., & Setiawan, W. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP pada Materi SPLDV Ditinjau dari Kemampuan Awal Matematika. Journal of Medives : Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 3(2), 207–215. https://doi.org/10.31331/medivesveteran.v3i2.771

Rahmianum, K. (2019). Media TAK - TIK KOPER Untuk Meningkatkan Keterampilan Menyelesaikan Masalah SPLDV Kelas VIII-A SMPN 4 Aceh Tamiang. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 3(2), 569–590. http://ojsdikdas.kemdikbud.go.id/index.php/didaktika/article/view/109/170

Sari, A. R., & Aripin, U. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Bangun Datar Segiempat Ditinjau Dari Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Untuk Siswa Kelas VII. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(6), 1135–1142. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i6.p1135-1142

Setiawan, W., Hakim, L. F. N., & Filiestianto, G. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Trigonometri Berbasis Animasi Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif (JPMI), 4(2), 435–444. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i2.435-444

Sulistiyorini, & Setyaningsih. (2016). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Pemecahan Masalah Soal Cerita Matematika Siswa SMP Universitas Muhammadiyah Surakarta. In Publikasi Ilmiah (pp. 1–71). http://eprints.ums.ac.id/42822/

Sulistyaningsih, A., & Rakhmawati, E. (2017). Analisis kesalahan siswa menurut kastalon dalam pemecahan masalah matematika. Seminar Matematika Dan Pendidikan Matematika UNY 2017, 124–130.

Yusuf, A., & Fitriani, N. (2020). Analisis kesalahan siswa smp dalam menyelesaikan soal persamaan linear dua variabel di SMPN 1 campaka mulya-cianjur. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 3(1), 59–68. https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i1.p59-68

Downloads

Published

2023-08-30

Issue

Section

Articles