KEMAMPUAN MENGIDENTIFIKASI DAN MERUMUSKAN MASALAH BANGUN DATAR SERTA MINAT BELAJAR SISWA SMP

Authors

  • Indri Felani IKIP Siliwangi
  • Tsara Nabila Ramdhani IKIP Siliwangi
  • Heris Hendriana IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i3.p229-238

Keywords:

Mathematical problem-solving abilities, students’s interest in learning activity

Abstract

One of the potential that can improve student competence about mathematic is problem solving ability, because the competence is mathematic’s heart. Student success for improving problem solving ability supported by students’s interest in learning activity. The reaserch approach conduct this research using qualitative with descriptive method. Sample in the research consist of 35 student at the VIII-E class in SMPN 3 Cimahi. Instruments used problem solving ability test and  interest in student learning scale non-tes. Based on research results obtained that problem solving ability is enough to achieve the criteria. Futhermore, the scala show that the half of student have good motivation in learning mathematics.

References

Arikunto, S. (2007). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Effendi, L. A. (2012). Pembelajaran Matematika dengan Metode Penemuan Terbimbing untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi dan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP. Jurnal Penelitian Pendidikan, 13(2).

Hendriana, H., Rohaeti, E. E., & Sumarmo, U. (2017). Hard Skills dan Soft Skills Matematik Siswa. Bandung: Refika Aditama.

Hertiavi, M. A., Langlang, H., & Khanafiyah, S. (2010). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw untuk Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, (6), 53–57.

Minarni, A. (2012). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. In Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika FMIPA UNY.

Nugroho, W., Afandi, A., & Abdullah, I, H. (2014). Penerapan Pembelajaran Pemecahan Masalah Pada Spek Minat Belajar Matematika Siswa SMP. Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 3(2).

Putra, H. D. (2011). Pembelajaran Geometri dengan Pendekatan SAVI Berbantuan Wingeom untuk Meningkatkan Kemampuan Analogi Matematis Siswa SMP. Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 1, 292–302.

Putra, H. D. (2014). Tahap Perkembangan Kognitif Matematika Siswa MTs Asy Syifa Kelas IX Berdasarkan Teori Piaget. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika (pp. 224–230). cimahi: STKIP Siliwangi.

Putra, H. D., Herman, T., & Sumarmo, U. (2017). Development of Student Worksheets to Improve the Ability of Mathematical Problem Posing. International Journal on Emerging Mathematics Education, 1(1), 1–10.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Suherman, E., Turmudi, Suryadi, D., Herman, T., Suhendra, Prabawanto, S., Nurjanah & Rohayati, A. (2003). Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Downloads

Published

2018-05-23

Issue

Section

Articles