PENERAPAN MODEL DISCOVERY LEARNING PADA PEMBELAJARAN DARING MATERI HIMPUNAN SISWA KELAS VII

Authors

  • Tari Mulyani IKIP Siliwangi
  • M. Afrilianto IKIP Siliwangi
  • Dini Rosdiani SMPN 4 Cimahi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i2.13497

Keywords:

Online Learning, Discovery Learning, Set

Abstract

In this study using classroom action research.  The goal is to find out information on the application of the discovery learning  model to online learning of set materials to improve the learning outcomes of junior high school students. With the implementation of research on class VII-E students at one state junior high school in Cimahi City, totaling 37 people. This class action research is carried out in 2 cycles, where each cycle has 2 meetings. The research instrument uses observations, study test results, and journals conducted online. Analyze the data in the form of average and percentage results with descriptive statistics. The average score of 71.64 with a percentage of 56.75% is the learning outcome of students in the first cycle and the average score of 80.74 with a percentage of 86.48% is the learning outcome of students in cycle II. The activities of teachers and students in each cycle in online learning are quite good and effective but there is something that needs to be improved in student activity during the online learning process. It is concluded that there is an increase in student learning outcomes in online learning, so the discovery learning  model can be applied to class VII students of the set material.

References

Anggraeni, R., & Kadarisma, G. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Siswa SMP Kelas VII pada Materi Himpunan. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 1072–1082.

Asih, A., & Imami, A. I. (2021). Analisis Minat Belajar Siswa SMP pada Pembelajaran Matematika. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif) 4(4), 799-808. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i4.799-808.

Bakar, M. T., Lanani, K., Harisman, Y., & Amam, A. (2020). Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Kelas VII SMP pada Materi Himpunan melalui Model Discovery Learning. Teorema: Teori Dan Riset Matematika 5(2), 271-279. https://doi.org/10.25157/teorema.v5i2.3819.

Falah, H., Agustiani, N., & Nurcahyono, N. A. (2021). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Siswa SMP Berdasarkan Motivasi pada Pembelajaran Daring. Jurnal PEKA (Pendidikan Matematika) 5(1), 8–17. https://doi.org/10.37150/jp.v5i1.1253.

Felani, I., Ramdhani, T. S., & Hendriana, H. (2018). Kemampuan Mengidentifikasi dan Merumuskan Masalah Bangun Datar serta Minat Belajar Siswa SMP. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif) 1(3), 229–238. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i3.229-238.

Fitriana, F. (2019). Penerapan Model Discovery Learning pada Pembelajaran IPA Materi Tekanan untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa.Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran 5(2), 100-108. https://doi.org/10.33394/jk.v5i2.1805.

Huzaimah, P. Z., & Amelia, R. (2021). Hambatan yang Dialami Siswa dalam Pembelajaran Daring Matematika pada Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika 5(1), 533–541.

Ismah, I., & Sundi, V. H. (2018). Penerapan Model Discovery Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Vii Smp Labschool Fip Umj. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika 4(2), 161-169. https://doi.org/10.24853/fbc.4.2.161-169.

Latifah, N. I. W., & Sutirna, S. (2021). Strategi Pemecahan Masalah Matematis Siswa pada Materi Himpunan di Masa Pandemi Covid-19. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif) 4(3), 541–550. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i3.541-550.

Lindawati, Y. I., & Rahman, C. A. (2020). Adaptasi Guru dalam Implementasi Pembelajaran Daring Di Era Pandemi Covid-19. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP 3(1), 60–67.

Mustofa, M. I., Chodzirin, M., & Sayekti, L. (2019). Formulasi Model Perkuliahan Daring sebagai Upaya Menekan Disparitas Kualitas Perguruan Tinggi. Walisingo Journal Of Information Technology 1(2), 151–160.

Novtiar, C., & Aripin, U. (2017). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis dan Kepercayaan Diri Siswa SMP melalui Pendekatan Open Ended. Jurnal PRISMA Universitas Suryakancana 6(2), 119–131.

Nurmaenah, N. C., Agina, S., Afrilianto, M., & Sariningsih, R. (2020). Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa SMP pada Materi Himpunan Menggunakan Pendekatan Saintifik dengan Setting Model Kooperatif Tipe Jigsaw. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif) 3(5), 537-546. https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i5.537-546.

Putria, H., Maula, L. H., & Uswatun, D. A. (2020). Analisis Proses Pembelajaran dalam Jaringan (daring) Masa Pandemi Covid-19 pada Guru Sekolah Dasar. Jurnal basicedu, 4(4), 861-872.

Rahmawati, E. (2020). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 1 Kediri Melalui Model Pembelajaran Discovery Learning. Jurnal Cipta Media Harmoni 1(1), 48–70.

Sulastri, L., & Arhasy E. A. R. (2017). Kajian Learning Obstacle Materi Persamaan Dan Pertidaksamaan Linear Satu Variabel pada Pembelajaran Matematika Di Sekolah Menengah Pertama. JP3M (Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pengajaran Matematika 3(2), 151–159.

Sulfemi, W. B., & Yuliana, D. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Pendidikan Kewarganegaraan 1. Jurnal Rontal Keilmuan Pancasila dan Kewarganegaraan 5(1), 17–30.

Yuliana, N. (2018). Penggunaan Model Pembelajaran Discovery Learning Dalam Peningkatan Hasil Belajaran Siswa Di Sekolah Dasar. Pedagogi: Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran 2(1), 21–28.

Yunitasari, R., & Hanifah, U. (2020). Pengaruh Pembelajaran Daring Terhadap Minat Belajar Siswa Pada Masa COVID-19. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan 2(3), 232–243.

Downloads

Additional Files

Published

2023-04-04

Issue

Section

Articles