PENERAPAN PENDEKATAN KONTEKSTUAL KEMAMPUAN PEMAHAMAN MATEMATIS SISWA SMP KELAS VII-B PADA MATERI PERSAMAAN LINEAR SATU VARIABEL

Authors

  • Ranti Nursyifa Jannah IKIP SILIWANGI
  • Eka Senjayawati IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i2.13911

Keywords:

Mathematical understanding ability, One Variable Linear Equation, Contextual Teaching and Learning

Abstract

This study aims to determine the improvement of students' mathematical understanding skills on the One Variable Linear Equation (PLSV) material. This type of research is Classroom Action Research (CAR) with the subject of this research are 15 students of class VII in one of the junior high schools in Cimahi who have a Minimum Completeness Criteria (KKM) of 7.00. In this study, the instrument used was 5 about the material of One Variable Linear Equation (PLSV) which focused more on mathematical understanding ability, then conducted an initial test before the action (pretest), and the second test after giving the action (posttest). The data collection technique in this study was 5 test questions, then the score data on the pretest and posttest were tested for the difference between the two averages. The results of this study indicate that aspects of students' mathematical understanding abilities have increased which can be seen from the questions tested on each test. Based on the results of the study, it can be concluded that the contextual application of students' mathematical understanding abilities has a positive impact on improving student learning outcomes in the one-variable linear equation (PLSV) material.

References

Ananda, R. (2019). Penerapan Metode Mind Mapping untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(1), 1–8. https://doi.org/10.31004/edukatif.v1i1.1

Aripin, U. (2015). Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematik Siswa Smp Melalui Pendekatan Pembelajaran Berbasis Masalah. P2M STKIP Siliwangi, 2(1), 120. https://doi.org/10.22460/p2m.v2i1p120-127.171

Aripin, U., & Purwasih, R. (2017). Penerapan Pembelajaran Berbasis Alternative Solutions Worksheet untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematik. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 6(2), 225–233. https://doi.org/10.24127/ajpm.v6i2.989

Dini, M., Wijaya, T. T., & Sugandi, A. I. (2018). Pengaruh Self Confidence Terhadap Kemampuan Pemahaman Matematik Siswa SMP. JURNAL SILOGISME : Kajian Ilmu Matematika Dan Pembelajarannya, 3(1), 1–7. https://doi.org/10.24269/js.v3i1.936

Hasan, S., Hairun, Y., & Afandi, A. (2019). Analisis kesalahan prinsip dalam menyelesaikan soal sistem pertidaksamaan linear dua variabel pada studi kasus siswa kelas X MIA 6 SMA Negeri 4 Kota Ternate. Saintifik: Jurnal Pendidikan Guru Matematika, 4(1), 47–58.

Hendriana, H., Rohaeti, E. E., & Sumarmo, U. (2017). Hard skill dan soft skill matematik siswa. PT Refika Aditama.

Khoirunnisa, A., & Soro, S. (2021). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis pada Materi SPLDV Ditinjau dari Gaya Belajar Peserta Didik. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 2398–2409. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i3.869

Kusnadi, F. N., Karlina Rachmawati, T., & Sugilar, H. (2021). Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Pada Materi Trigonometri. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 5(2), 170–178. https://doi.org/10.35706/sjme.v5i2.5140

Lestari, A. F. (2017). Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Melalui Model Problem Based Learning (PBL). BIORMATIKA Jurnal Ilmiah FKIP Universitas Subang, 3(1), 1–8.

Mawaddah, S., & Jannah, R. (2016). Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa dengan Model Pembelajaran Quantum Teaching di Kelas XI SMA. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2). https://doi.org/10.20527/edumat.v4i2.2574

Nasriadi, A. (2016). Representasi Persamaan Linear Satu Variabel Menggunakan Alat Peraga Model Cangkir dan Ubin pada Siswa Kelas VII SLTP. Jurnal Numeracy, III(2), 1–10.

Nurzaman, W., Fitriani, N., & ... (2022). Penerapan Pendekatan Saintifik Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Siwa Smp Pada Materi Spldv. JPMI (Jurnal …, 5(3), 693–702. https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i3.693-702

Roswahyuliani, L., Rosyana, T., Setiawan, W., & Kadarisma, G. (2022). Penerapan Media Geogebra Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa SMA. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 5(3), 771–778. https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i3.771-778

Santoso, E. (2017). Penggunaan Model Pembelajaran Kontekstual untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematika Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 3(1), 1–14. https://doi.org/10.31949/jcp.v3i1.407

Sariningsih, R. (2014). Pendekatan Kontekstual Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Smp. Infinity Journal, 3(2), 150. https://doi.org/10.22460/infinity.v3i2.60

Senjayawati, E. (2015). Penerapan Pendekatan Kontesktual untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa SMK di Kota Cimahi. Didaktik, 9(1), 33–39.

Sugandi, A. I., & Benard, M. (2018). Penerapan Pendekatan Kontekstual terhadap Kemampuan Pemahaman dan Komunikasi Matematis Siswa SMP. Jurnal Analisa (JA), 4(1), 16–23.

Triyana, V., & Sari, A. (2012). Pengaruh Pembelajaran Reciprocal, Kooperatif Tipe NHT dan Langsung Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP. 1(1), 117–125.

Waisnawa, I. G. A., Megariati, M., & Zulkardi, Z. (2019). Peningkatan Pemahaman Konsep dengan Discovery Learning Materi Inegral Tentu Kelas XI IPA SMAN 2 Palembang. Jurnal Pendidikan Matematika RAFA, 5(1), 86–97. https://doi.org/10.19109/jpmrafa.v5i1.3264

Downloads

Published

2023-04-16

Issue

Section

Articles