KOMPETENSI STRATEGIS MATEMATIS PESERTA DIDIK KELAS XI SMK PADA MATERI SISTEM PERSAMAAN LINIER TIGA VARIABEL

Authors

  • Ikhsan Baihaqi Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Kiki Nia Sania Effendi Universitas Singaperbangsa Karawang

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i2.14444

Keywords:

Mathematics Learning, Vocational High School, Mathematical Strategic Competence

Abstract

The purpose of this study is to describe the mathematical strategic competence of students at the Vocational High School (VHS) level on the material of the Three Variable Linear Equation System (TVLES). The type of research used is descriptive qualitative research. The research subjects were 12 students from class XI AK in one of the vocational schools in Karawang Regency. Methods of data  collection  using  a  test  instrument.  The  data  was  processed  with  descriptive statistics to determine the high, medium, low criteria of the 12 students. Based on the results of the analysis, the average value of the subject's data is 66.67, which is still below the Minimum Completeness Criteria (KKM) for mathematics at the school. From the results obtained, the researcher describes that students with high strategic competence abilities  are  able  to  fulfill  the  three  indicators,  namely  formulating,  representing,  and  solving problems, students with moderate strategic competencies tend to be better at representing indicators, and subjects with moderate abilities. low has low achievement on each indicator

References

Afrilianto, M. (2012). Peningkatan Pemahaman Konsep dan Kompetensi Strategis Matematis Siswa SMP dengan Pendekatan Metaphorical Thinking. Infinity : Jurnal Ilmiah Program Studi Matematika STKIP Siliwangi Bandung, 1(2), 192-202.

Agustin, L., & Lestari, K. E. (2022). Studi Deskriptif Kuantitatif Hubungan Antara Kompetensi Strategis Matematis dan Kepercayaan Diri Siswa. Jurnal Theorems (The Original Reasearch Of Mathematics), 7(1), 53-63.

Amalia, K., Darhim, & Priatna, B. A. (2016). Peningkatan Kompetensi Strategis Matematis Siswa Sekolah Menengah Kejuruan (SMK) Melalui Strategi Team-Based Learning. Infinity : Jurnal Ilmiah Program Studi Matematika STKIP Siliwangi Bandung, 5(1), 1-14.

Andriani, T., Suastika, K., & Sesanti, N. R. (2017). Analisis Kesalahan Konsep Matematika Siswa dalam Menyelesaikan Soal Trigonometri Kelas X TKJ SMKN 1 Gempol Tahun Pelajaran 2016/2017. Pi : Mathematics Education Jurnal, 1(1), 34-39.

Angelina, M., & Effendi, K. N. (2021). Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Siswa SMP Kelas IX. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 4(2), 383-394.

Angraini, M. E., Wardi, & Gugun. (2018). Analisis Kompetensi Strategis Matematis Siswa Dengan Gaya Belajar Assimilator Pada Pemecahan Masalah Matematika di Kelas VIII SMP. Jurnal Pendidikan Matematika, 1-10. https://repository.unja.ac.id/3692/ . (Tidak dipublikasi)

Aulia, M. P., Roesdiana, L., & Haerudin. (2021). Analisis Kemampuan Kompetensi Strategis Matematis Siswa Pada Materi Persamaan dan Pertidaksamaan Linnier Satu Variabel. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung, 9(2), 169-183.

Cahya, A. R., Syamsuri, Santosa, C. A., & Mutaqin, A. (2022). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika berdasarkan Polya Ditinjau Dari Kemampuan Representasi Matematis . GAUSS : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 1-15.

Damianti, D., & Afriansyah, E. A. (2022). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Self-Efficacy Siswa SMP. INSPIRAMATIKA : Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 8(1), 21-30.

Effendi, K. N. (2018). Penerapan Pembelajaran Advance Organizer Dalam Peningkatan Kemampuan Pemahaman Matematis dan Motivasi Belajar Siswa SMK. Prima: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 3(1), 33-48.

Ferdianto, F., & Yesino, L. (2019). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Pada Materi SPLDV Ditinjau dari Indikator Kemampuan Matematis. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 3(1), 32-36.

Firaisti, S., Hartono, Y., & Hiltrimartin, C. (2013). Kompetensi Strategis Matematis Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Osborn Di Kelas VII D SMP Negeri 51 Palembang. Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 19-27.

Kurnadi, & Safitri, P. T. (2018). Peningkatan Kemampuan Strategis Matematis Siswa Melalui Model Pembelajaran Kuantum. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 2(1), 1-7.

Larasati, D. A., Nugroho, A. A., & Setyawati, R. D. (2022). Analisis Kemampuan Representasi Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Program Linier. Imajiner: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 4(1), 10-17.

Lestari, K. E., & Yudhanegara, M. R. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT Refika Aditama.

Lutipah. (2021). Analisis Kompetensi Strategis Matematis Siswa Ditinjau dari Kepercayaan Diri (Self-Confidence). (Skripsi Sarjana, Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah). https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/59220.

Meika, I., Pratidiana, D., & Safitri, E. (2022). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VII Dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Materi Himpunan. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 6(1), 75-84.

Nadia, L. N., Waluyo, B., & Isnarto. (2017). Analisis Kemampuan Representasi Matematis Ditinjau dari Self Efficacy Peserta Didik melalui Inductive Discovery Learning. Unnes Journal of Mathematics Education Research, 6(2), 242-250.

Nugraheni, I. L. (2018). Hubungan Self Efficacy terhadap Motivasi Berprestasi pada Mahasiswa Pendidikan Geografi Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lampung. Lectura: Jurnal Pendidikan, 9(1), 52-64.

Nugroho, M. C., & Yunianta, T. N. (2021). Kemampuan Strategic Competence Siswa SMP dalam Menyelesaikan Tipe Soal Matematika Higher Order Thinking Skills. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 2510-2522.

Sari, L., Siswono, T. Y., & Manuharawati. (2021). Kompetensi Strategis Siswa Tipe Melankolis dalam Menyelesaikan Masalah Matematika pada Kesebangunan. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 4(2), 199-205.

Setyaningsih, V. P., & Firmansyah, D. (2022). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP Pada Materi Persamaan Garis Lurus. PRISMA : Prosiding Seminar Nasional Matematika, 11(1), 10-20.

Sigit, J., Utami, C., & Prihatiningtyas, N. C. (2018). Analisis Kompetensi Strategis Matematis Siswa pada Sistem Persamaan Linier Tiga Variabel (SPLTV) Kelas X SMK Negeri 3 Singkawang. Variabel, 1(2), 60-65.

Sitompul, M. T., & Effendi, K. N. (2021). Analisis Kesalahan Siswa Kelas VII Dalam Menyelesaikan Soal Bentuk Aljabar. Transformasi : Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 5(2), 553-565.

Sudarsono, & Nurrohmah, H. (2016). Upaya Meningkatkan Kompetensi Strategis Matematis Melalui Pendekatan Metaphorical Thinking Siswa Kelas VIIA SMP Negeri 11 Yogyakarta. Jurnal Derivat: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 3(1), 39-48.

Yulianti, Hartoyo, A., & Ahmad, D. (2017). Kompetensi Strategis Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Materi Program Linier di SMK-SMTI Pontianak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 6(8), 1-8.

Downloads

Published

2023-03-20

Issue

Section

Articles