ANALISIS KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA SMP PADA MATERI POLA BILANGAN DITINJAU DARI GENDER
DOI:
https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i1.14467Keywords:
Problem Solving Ability, Gender, Number PatternsAbstract
The research was carried out with the aim of analyzing problem-solving abilities in junior high school students related to number pattern material in terms of gender. The method used is descriptive qualitative. The subject of the study was a class VIII student at one of the junior high schools in Karawang Regency in the odd semester of the 2022/2023 academic year. The procedure for data collection uses a test instrument that combines four indicators in the form of, understanding, planning, implementing planning, and reviewing processes and results in problem solving. The data analysis technique is to look at the test results of students and then categorize them on high, medium, and low criteria. The results showed that the mathematical problem-solving ability of female students was better with an average score of 80.76 in the high category than male students with an average score of 69.58 in the medium category. This can result in differences in students' ways of thinking, understanding, and solving problems.References
Anggraeni, Pratiwi; Saripudin; Zanthy, L. S. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SMP pada Soal Problem Solving. JTMT : Journal Tadris Matematika, 1(1), 14–19. https://doi.org/10.47435/jtm.v1i1.393
Apriyani, F., & Imami, A. I. (2022). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Pada Siswa SMK Ditinjau Dari Kecemasan Matematika. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(1), 236–246. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i1.1973
Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan dan Praktik. PT Rineka Cipta.
Buranda, M. S., & Bernard, M. (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Materi Lingkaran Siswa SMP Berdasarkan Gender. JPMI: Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1(1), 33–40.
Davita, P. W. C., & Pujiastuti, H. (2020). Anallisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau Dari Gender. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 11(1), 110–117. https://doi.org/10.15294/kreano.v11i1.23601
Dwi Putra, H., Fathia Thahiram, N., Ganiati, M., & Nuryana, D. (2018). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP pada Materi Bangun Ruang Development of Project-Based Blended Learning Model to Support Student Creativity in Designing Mathematics Learning in Elementary School. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 6(2), 82–90. http://journal.unipma.ac.id/index.php/jipm
Fikriani, T., & Nurva, M. S. (2020). Analisis kemampuan pemecahan masalah siswa smp kelas IX dalam menyelesaikan soal matematika tipe Higher Order Thinking Skill (HOTS). AKSIOMA : Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 11(2), 252–266. https://doi.org/10.26877/aks.v11i2.6132
Hidayah, N. T., Nugroho, A. A., & Endahwuri, D. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Peserta Didik dalam Menyelesaikan Soal pada Materi Pola Bilangan. Imajiner: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(1), 80–84.
Inastuti, I. G. A. S., Subarinah, S., Kurniawan, E., & Amrullah, A. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Pola Bilangan Ditinjau Dari Gaya Belajar. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 1(1), 66–80. https://doi.org/10.29303/griya.v1i1.4
Lestari, W., Kusmayadi, T. A., & Nurhasanah, F. (2021). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau Dari Perbedaan Gender. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(2), 1141. https://doi.org/10.24127/ajpm.v10i2.3661
Malikiyah, S. (2019). Perbandingan Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP antara yang memperoleh Pembelajaran Model Eliciting Activities (MEAs) dan Problem Based Learning (PBL). In Universitas Pendidikan Indonesia.
Nurhayati, & Zanthy, L. S. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Siswa MTS Pada Materi Pola Bilangan. Journal On Education, 1(02), 23–36.
Purwaningsih, D., & Ardani, A. (2020). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Materi Eksponen Dan Logaritma Ditinjau Dari Gaya Belajar Dan Perbedaan Gender. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(1), 118. https://doi.org/10.24127/ajpm.v9i1.2632
Rahmawati, A., & Warmi, A. (2022). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP Pada Materi Teorema Pythagoras. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 365–374. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i1.1012
Riska, K., & Kurniawati, A. (2018). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Topik Pecahan Ditinjau Dari Gender. JTAM: Jurnal Teori Dan Aplikasi Matematika, 2(2), 118–122.
Saedi, M., Mokat, S., & Herianto. (2012). Teori Pemecahan Masalah Polya dalam Pembelajaran Matematika. Sigma (Suara Intelektual Gaya Belajar), 4(1), 110–121.
Sari, N. P. N., Fuad, Y., & Ekawati, R. (2020). Profil Berpikir Aljabar Siswa SMP Dalam Menyelesaikan Masalah Pola Bilangan. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 11(1), 56–63. https://doi.org/10.15294/kreano.v11i1.22525
Tarigan, I. M., Simanjorang, M. M., & Siagian, P. (2022). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Ditinjau dari Perbedaan Gender di SMP N 1 Kuta Buluh. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 2984–2998. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i3.1791
Yamin, M., & Syahrir, S. (2020). Pembangunan Pendidikan Merdeka Belajar (Telaah Metode Pembelajaran). Jurnal Ilmiah Mandala Education, 6(1), 126–136. https://doi.org/10.36312/jime.v6i1.1121
Yudhi, H., Aisyah, S. H., & Amelia, F. (2022). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP Ditinjau Dari Perbedaan Gender. PHYTAGORAS: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 2(11), 189–201. https://doi.org/10.36709/japend.v1i1.11684
Yuliana, W., & Winarso, W. (2019). Penilaian Self Efficacy dan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Berdasarkan Persfektif Gender. MaPan: Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 7(1), 41–60.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author is responsible for acquiring the permission(s) to reproduce any copyrighted figures, tables, data, or text that are being used in the submitted paper. Authors should note that text quotations of more than 250 words from a published or copyrighted work will require grant of permission from the original publisher to reprint. The written permission letter(s) must be submitted together with the manuscript.